Server Z dopravy přichází s informacemi o tom, že společnost Czech Airlines Technics (CSAT), dceřiná firma Letiště Praha, v úterý kvůli neuhrazeným fakturám zadržela dvě letadla ATR Českých aerolinií (ČSA), v důsledku čeho byly zrušeny lety. (Foto: Depositphotos / Zimmytws)

Letecká skupina Smartwings, do níž ČSA patří, se již ohradila proti tomuto kroku, poněvadž považuje zadržení letadel za protiprávní a chystá právní odvetu.

Poznamenává se, že dopravce je v současnosti pod ochranným moratoriem před věřiteli.

Aerolinky dluží firmě CSAT i za údržbu, opravy letadel a další služby.

„CSAT postupovalo maximálně obezřetně a uplatnilo toto zadržovací právo konkrétně na dvě letadla typu ATR, z toho v jednom případě se jedná o letadlo zaparkované a aktuálně nenasazované v provozu. O tomto kroku jsme vedení letecké společnosti informovali a předložili i možné návrhy řešení,“ okomentovala situaci mluvčí CSAT Kateřina Pavlíková.

V této souvislosti doplnila, že se k možným řešením dopravce dosud nevyjádřil. Současně popřela, že by zadržení mohlo provoz ČSA ohrozit vhledem k tomu, že koncern Smartwings vlastní přes 40 letadel.

Podle prohlášení Smartwings firma CSAT porušila princip mimořádného moratoria.

„Kroky CSAT představují bezprecedentní úkony směřující k likvidaci ČSA, a to státem kontrolovanou společností,“  uvedla v prohlášení mluvčí dopravce Vladimíra Dufková.

Dodala, že společnosti nebylo před zadržením poskytnuto žádné upozornění, takže došlo ke zrušení některých pravidelných linek, na kterých letadla ATR létaly.

„Činíme v tomto směru právní kroky,“ avizovala Dufková s tím, že není vyloučena ani mezinárodní arbitráž, protože letadla nepatří ČSA, aerolinky je pouze provozují.

Poznamenává se, že pohledávky CSAT jsou podle Smartwings zajištěny zajišťovacím převodem práva k leteckému motoru a dalšímu technickému vybavení letadel. Část pohledávek pak podle Dufkové CSAT nabyla převodem od české leasingové společnosti.

Média dříve informovala o tom, že Smartwings a ČSA jsou momentálně pod ochranným moratoriem před věřiteli, které vyprší na konci února. Letecká skupina se kvůli tomu obrátila na stát. ČSA usiluje o nevratnou podporu 1,1 miliardy korun. V opačném případě čeká dopravce insolvenční řízení, protože aerolinky nemají nárok na podporu z jiných dotačních programů.

Zdroj: snews.com