AC24.czZe světa20 geneticky modifikovaných potravin na vašem stole

20 geneticky modifikovaných potravin na vašem stole

Jestliže pro vás potřeba zastavit produkci GMO není dostatečná naléhavá, tento článek by vás měl dovést k zamyšlení. Nabízíme zde několik příkladů toho, jak se geneticky modifikované produkty trvale a bizarně šíří. Určité informace o jejich vývoji už (doufejme) máte, jiné pro vás budou překvapením. Nacházíme se nyní na křižovatce, na níž ještě můžeme zarazit tuto nebezpečnou a perverzní manipulaci se základním tkanivem života, posvátným kódem přírody. Pokud tak neučiníme, tato manipulace hluboce ovlivní životy každého z nás.

Chceme upozornit na to, že boj proti geneticky modifikovaným organismům a na záchranu organických produktů není jen bitvou pramenící z toho, co už víme a co je dostatečně hrozné.

Je to boj proti budoucímu vývoji genetického inženýrství a proti jeho hrůzostrašným a choromyslným projevům. Jen za dnešní den jsem se z různých zdrojů dočetl, že 35 druhů ryb (kromě lososa) má být různými způsoby geneticky upraveno. Třeba si po přečtení následujících řádků sami položíte otázku: „Co vymyslí příště?“

Doufejme, že k tomu už nedojde. Musíme to zastavit nyní, pokud my a příští generace nemáme být geneticky upraveni, abychom ustáli nápor příšerností, jež se dostávají do potravinového řetězce a našeho životního prostředí. Pokud jste na to dosud nebyli připraveni, po přečtení tohoto článku se možná odhodláte postavit proti vývoji GMO a pomůžete prosadit 11 jednoduchých kroků, jak zastavit GMO, případně se připojíte k Hnutí za zastavení GMO. Takže teď odložte tu mísu s geneticky modifikovanou kukuřicí, připoutejte se, nastražte uši a vyčistěte si brýle. Zde je seznam 20 geneticky modifikovaných produktů, které se již nacházejí nebo brzy dorazí na pulty vašich supermarketů.

Hodně štěstí ve snaze odlišit tyto frankensteinovské potraviny od skutečných, přirozených potravin, až zaplaví supermarkety.

Takzvané „frankesteinovské potraviny“, které jsou geneticky upravovány, aby odolaly těžkému náporu toxických chemikálií, odolávaly nákazám a obsahovaly více živin, se rychle objevují v supermarketech. Geneticky modifikovanou kukuřici a sóju už lze nalézt v mnoha zpracovaných potravinách a produkují se už i geneticky modifikované cukety, kukuřičný klas a papája. Kromě produktů, které již byly schváleny pro lidskou spotřebu, se však připravuje mnoho dalších – které patrně nebudou označovány jako GMO. Mezi následujícími 20 potravinami jsou některé, které jsou již k dispozici (ať se nám to líbí nebo ne) a další, jež jsou dosud ve vývoji, například krávy produkující lidské mateřské mléko.

Kukuřice

Jestliže pravidelně jíte zpracované potraviny typu tortillových čipsů, cereálií či granulových tyčinek, je možné, že konzumujete geneticky modifikovanou kukuřici. Centrum bezpečnosti potravin odhaduje, že více než 70 procent zpracovaných potravin v amerických obchodech obsahuje geneticky modifikovanou kukuřici nebo sóju. Kukuřice je modifikována, aby obsahovala proteiny zabíjející hmyz, který ji pojídá, takže hmyz si účinně vytváří vlastní pesticid.

Rýže

Rýže je často modifikována, aby byla odolná vůči herbicidům a škůdcům, aby se zvětšila velikost rýžového zrna a aby se rýži dodaly živiny, které normálně neobsahuje. Existují různé druhy geneticky modifikované rýže, například rýže „Liberty-Link“ společnosti Bayer odolná vůči herbicidům, „zlatá rýže“ doplněná vitamínem A a bizarní rýže „Express Tec“ společnosti Ventria Bioscience, která byla modifikována tak, aby obsahovala lidské proteiny nacházející se v mateřském mléku. Poslední jmenovaná se používá po celém světě jako kojenecká výživa.

Rajčata

Rajčata patří k prvním geneticky modifikovaným produktům. Byla upravena tak, aby obsahovala nepřirozeně mnoho antioxidantů, měla intenzivnější chuť a vydržela déle čerstvá. V současnosti nejsou geneticky modifikovaná rajčata v prodeji, vědci je však hojně používají při výzkumu genů přirozeně se v těchto rostlinách nacházejících.

Sojové boby

Sojové boby jsou nejběžnější geneticky modifikovanou potravinou. Od roku 1996 vytvořili vědci různé druhy sojových bobů, které jsou odolné vůči škůdcům i herbicidům. Najdete je tam, kde byste je vůbec nečekali, například v čokoládových tyčinkách. Nový druh sojových bobů s vysokým obsahem zdravých olejů byl schválen v roce 2010 americkým Ministerstvem zemědělství; chemické společnosti DuPont a Monsanto pracují na vlastních verzích těchto biotechnických bobů.

Bavlna

Bavlnu nepovažujeme za potravinu a technicky ani potravinou není – přesto ji konzumujeme. Bavlna není klasifikována jako potravinářská plodina, a proto mohou farmáři při jejím pěstování používat jakékoli chemikálie. To znamená, že olej z bavlníkových semen, který se nachází například v majonéze a salátových dresincích, může být plný pesticidů. Spolu se sójou, kukuřicí a canolou je bavlna, pěstovaná kvůli oleji, nejčastější geneticky modifikovanou plodinou.

Canola

Canola, kultivar semen řepky olejné, produkuje jeden z nejvíce konzumovaných potravinových olejů a je jednou z neprodávanějších plodin v Americe. Možná víte, že canola je zkratkou pro „kanadský olej s nízkým obsahem kyseliny“ a je odvozená od různých druhů semen řepky olejné, vyvinutých v 70. letech minulého století. 80 procent canoly produkované ve Spojených státech je geneticky modifikovaných a ze studie realizované v roce 2010 v Severní Dakotě vyplynulo, že modifikované geny této rostliny se rozšířily na 80 procent divoce rostoucí řepky olejné.

Cukrová řepa

Ačkoli posouzení vlivu na životní prostředí nebylo dosud dokončeno, americké Ministerstvo zemědělství oznámilo, že farmáři již mohou pěstovat cukrovou řepu, která byla modifikována tak, aby byla odolná vůči herbicidu Roundup Ready společnosti Monsanto. Toto rozhodnutí bylo vydáno navzdory soudnímu nařízení z roku 2010, které zakázalo pěstování této cukrové řepy, dokud nebude studie provedena. Z cukrové řepy se ve Spojených státech získává zhruba polovina cukru.

Losos

Losos se může stát prvním geneticky modifikovaným živočichem, který bude schválen pro lidskou spotřebu. Úřad pro kontrolu potravin a léčiv rozhodl, že geneticky modifikovaný losos, který roste dvakrát rychleji než jeho nemodifikovaný protějšek, je neškodný jak pro konzumaci, tak pro životní prostředí.

„Existuje možnost, že tato ryba se dříve či později dostane do oceánů,“ řekl Discovery News Brian Ellis, rostlinný biotechnolog z Univerzity Britské Kolumbie ve Vancouveru. „Myslím, že budeme-li pokračovat tímto směrem, měli bychom být připraveni na dosud neznámé následky.“

Cukrová třtina

Cukrová třtina, z níž se získává druhá polovina amerického cukru, by se v geneticky modifikované podobě měla dostat na naše stoly již brzy. Brazilský státní zemědělský výzkumný ústav intenzivně pracuje na vývoji cukrové třtiny odolné vůči suchu, která skýtá vyšší výnosy. Je možné, že během pěti let bude schválena pro komerční využití. Austrálie rovněž pracuje na vývoji vlastní verze.

Papája

Poté, co virus Ringspot zničil téměř veškerou havajskou papáju, byl vyvinut nový druh, který je odolný vůči této chorobě. Dnes představuje většinu objemu papáji pěstované ve Spojených státech.

„Papája je unikátní v tom smyslu, že její pěstování na Havaji je závislé na biotechnologii,“ říká Kevin Richards, který má na starosti regulační opatření v Americkém zemědělském výboru. „Na Havaji existuje silně izolovaný agro-ekosystém, který je velmi náchylný vůči podobným chorobám.“

Brambory

První genetiky modifikovanou potravinou, schválenou pro kultivaci v Evropě, jsou brambory Amflora, které se již pěstují ve Švédsku. Tyto brambory s vysokým obsahem škrobu mají sloužit spíše při produkci papíru, lepidel a dalších produktů než potravin, to však neznamená, že nakonec nebudou součástí potravinového řetězce. Farmáři hospodařící v blízkém okolí se obávají o svoje králíky, vysokou zvěř a především o včely.

Med

Mohou geneticky modifikované plodiny nějak souviset se záhadnými onemocněními, která likvidují miliardy včel? Někteří výzkumníci se domnívají, že ano. Jeden německý zoolog zjistil, že geny, používané při modifikaci semen řepky olejné, se přenášejí do bakterií žijících ve včelách. Geneticky modifikované organismy jsou považovány za jednu z možných příčin syndromu zhroucení včelstev. A jestliže tyto geny způsobují změny ve včelách, je pravděpodobné, že mění i med, který včely produkují.

Banány

Poté, co byly banánovníky v Ugandě postiženy bakteriální nákazu, kvůli níž shnily, vědci vyvinuly geneticky modifikovanou variantu, jež má zmírnit škody ve výši 500 milionů dolarů ročně. Zákaz pěstování geneticky modifikovaných plodin byl zrušen, aby geneticky modifikovaná varianta ugandské základní potraviny dostala zelenou. Geny sladké papriky byly dodány do banánů, které se tak staly odolnými vůči bakteriím. Kultivované banány nejsou geneticky téměř nijak odlišné, obhájci tohoto postupu tudíž tvrdí, že zavádění geneticky modifikovaného ovoce prospěje banánům celkově.

Překlad: Tomáš Piňos

Zdroj: ecosalon.com

Přidat komentář

Bezpečnostní kód
Obnovit

Anti-spam: complete the taskJoomla CAPTCHA

-188 # Jiří Nocar 2013-06-25 15:17
Zase anti-GMO článěk ? :D Docela by mě zajímalo kdo to píše... Člověk co studoval genetiku případně biologii asi těžko :D
+149 # jarda rosa 2013-06-25 15:40
stačí ti odpověd člověka co s tím pracuje přes 10 let každej den?
mám ti napsat jak tě to odrovná a co vlastně jíš? myslím žeto ani nechceš vědět...

sám to vydím na vlastní oči co sem vozej za sračky ....

lidi nekupujte to ! kupujte u skalních výrobců a od sousedů....a koukejte co kupujete (éčka)...

nedoporučuji obchodní řetezce tesco,kaufland,makro,

a hlavně to gmo poznám na první pohled a vůni...jsou to sračky tak to neobhajuj.sry žeti tykám)
+58 # Bfu 2013-06-25 17:25
Ahoj. Zaujaml me tvuj prispevek.Trouf l by sis nekdy v bzrke dobe sepsat nejaky hodne prakticky seznam danych GMO produktu na ceskem trhu (konkretni vyrobky). Zajima me taky jestli soja z nemecka je taky modifikovana jako vetsina sojovych produktu. A taky jsem se docetl, ze jedine zeme v EU, ktere budou pokracovat ve vyrobe GMO bude spanelsko, portugalsko a cesko. Mohl bys na toto prosim rict svuj nazor? Popripade popsat, kterych vyrobku se to v cesku tyka. Vim, ze je to kukurice. Ale nevim uz, kdo ji prodava a komu vsemu je dodavana. Popripade - pokud by sis troufl na neco rozsahlejsiho pro cechy. Popsat ten pach, abnoramlani tvary, barvy apod... Ja osobne bych to velmi ocenil a rozsiril jak bych mohl.
+4 # Berta 2013-10-10 14:01
myslim si,že kdo se chopí tohohle tématu + všechny ty srágory okolo na webu a bude se to týkat jen CR,tak bude mít rapidní ohlas,po chvíli i v médiích.není to pár lidí,který to zajímá.a spousta lidí o tom jen nemá informace.Kdyby Microsoft čekal až odstraní nedokonalosti z první verze windows,tak by nebyly dodnes. ale ono to chce fundovaný lidi z více oborů. Jako Eleková,taky jedna z mála doktorů,co jdou proti davu očkovacích příznivců..
+5 # Bfu 2013-06-25 17:26
+28 # jarda rosa 2013-06-25 23:40
určitě se do toho časem pustím ,mám uloženo i pár fotek a přímo zdroj. ono se i bavím s těma lidma co to dovážejí nebo pracují v podobných zařízeních...

časem ano ale ted určitě ne ..no time .sotva stíhám svoje věci,
+13 # PK 2013-08-21 23:56
Nemyslím to zle , ale když tak čtu veškeré články tak si říkám jestli by nebylo lepší raději vypsat potraviny , které jsou vhodné a zdráve ke konzumaci :)
+14 # Ondrejek 2013-09-17 20:58
Určitě by postačilo ovoce a zelenina, která se vypěstuje na zahrádce před domem či na zahradě. Nějaká procházka do lesa, kde se také vyskytují plody vhodné e konzumaci. A co víc?? Je to zadarmo. Tedy nepočítejme koupi pozemku a podobně, jelikož to se nezahrnuje do nákladů, jako takových. Bohužel málo kdo má velký mražák aby tak přežil i zimu a ještě míň lidí, co mají čas či vůbec nějaký důvod chovat zvěř, což je docela taky škoda. Dobu mění PENÍZE, ale málo kdo si uvědomí, že dnes se již pomalu vyplatí vrátit se "před opice".
+11 # Elena 2013-11-13 22:15
aj ja sa pridávam k tomu, že by bolo dobre vedieť, ktoré potraviny sú ako tak znesiteľné. Bola som dnes po 35 rokoch na onkologii, a užasla som . Na hlavnom nádraží je isto menej ľudí, čo tam bolo, strašne to na mňa zapôsobilo, pred tými rokmi tam bolo pár ľudí, dnes - niečo čo mnou fakt otriaslo. a čo myslíte, že to nemá súvis s tým čo jeme? Som presvedčená, že hlavne s tým, a čo pijeme, či dýchame, Na odvrátenie pozornosti od problému, čo sem prinútení dýchať, obracajú našu pozornosť k fajčiarom a ich prenasledovaniu , ale zaujímavé, ako často umierajú na rakovinu pľúc práve tí ľudia, čo niekdy nefajčili. Nefajčím a ani a toho nezastávam, ani si nemyslím že je to dobré, ale skutočne to, čo nás zabíja sú potraviny, voda, a to čo dýchame.
+9 # LenkaGL 2013-06-25 21:14
asi je to tvrdý oříšek, když to vidíš s y
0 # Petr Klimovič 2013-08-22 07:38
Ta věta o tom, že to poznáš na pohled a vůni dokazuje, že odborník na GMO nejsi. GMO je metoda, ne výsledek. Pomocí GMO se dá vyrobit třeba geneticky stejná kukuřice jako ta přírodní. Sice to nedává smysl, takže se to nedělá, ale GMO jako metoda to umožňuje.
-2 # Kokos 2013-11-12 17:03
Jo prosím řekni mi to! Já celou dobu čekal, že to autor uvede jak sám 3x říká, že přesvědčí že je GMO špatné. To že chtějí aby rajčata vydržela delší dobu čerstvá a chutnější je teda fakt hrůza, z toho du blejt.. vážně!!

a btw. rajčata z obchodu jsou vždycky hnus- chuťově.. takže si spíš myslím, že auto lže. Navíc zdroj není blíže určen...
-1 # jozef racz 2014-09-26 11:43
Tak to síla a je to vlastně neproveditelné
Jmenované řetězce mají největší podíl prodeje potravin u nás!!!
Ale cesta by vedla, pokud tyto produkty jsou rozlišitelné od neupravovaných mohl by jste dát návod ostatním jakým způsobem to je možné zjistit?????
+47 # jarda rosa 2013-06-25 15:44
a nejlepší natom je tu zeleninu,ovoce, bio výrobky ..atd atd..
srovnávat s tím co bylo dříve a co bylo ted....
třeba dneska mě do práce dovezly okurky od místního farmáře

rozdíl je ten že když si kupíš okurku v krámu máš ji za pár dní shnilou...(třeb a 5dní i s plísní)
a okurky od pana farmáře se začnou scvrkávat po 10 dnesch..a plísen nikde(ejhle? jak jeto možné ? )
rajčata,okurky. ..atd ..atd ...

mohl bych tady napsat články o tom jak jeto s kvalitou všeho co jíte a konzumujete ... ale jen pár lidí pochopí a bude praktikovat....

o tom že ČR je kontejner odpadu Evropy se ani nezminuju.
+71 # Hana Šedivá 2013-06-25 17:07
Tak nevím, ale já mám úplně jiné zkušenosti, ovoce a zelenina z okolních farem, kde pravidelně nakupuji, toho moc nevydrží. Nejen, že rychle zmizí z lednice, ale při zkoušce životnosti okurka farmář versus kaufland dovoz Španělsko, kdy španělská okurka byla nádherně lesklá, rovná jak podle pravítka, bez jediné skvrnky přežila o 14 dní. A Španělské papriky mi v lednici vydržely 3 měsíce, pak již byly scvrklé, ale žádná plíseň či hniloba.....A to neberu jak se pěstuje zelenina ve Španělsku. Nekonečné skleníky bez sluníčka. Místo zeminy skelná vata. Umělé živiny se přidávají do zálivky. Zelenina je ošetřena mnoha postřiky: proti plísni, proti hnilobě, proti strupovitosti, proti hmyzu, pro ktásu, aby vypadala jako vymalovaná a je bez chyby. Na pohled dokonalá. Chybí jí jen jedno, vitamíny a minerály. Trošku vitamínů tam je, ale oproti české zelenině ..... A Španělské jahody? škoda mluvit. Toto není jediny článek, který se o modifikovaných potravinách píše. Literatury se dá najít mnoho. Kdo se o to zajímá a chce, najde. Tady je problém, že se dějí zvěrstva, jíme potraviny, které by se dříve nedaly žrát ani prasatům. Lidi přestali hlídat kvalitu, ale jde jim jen o krásu (hlavně aby byla zelenina dokonalá) a cena? Dneska jsem si všimla ceny jablek v Bille 69kč/kg. To není zrovna levné. O pěstování zeleniny ve Španělsku vím celkem dost z velmi blízkého zdroje, není to z doslech jedna paní povídala ...... Mě zajímá jen jedno, co se stím dá dělat? Jak dlouho budeme trpět zlovůli "potravinářskéh o a zemědělského průmyslu" a mocných? Nikdo neví, co s námi udělají geneticky upravené potraviny. Ale já si myslím, že vše co je proti přirozenosti přírody nemůže přinést nic dobrého. Možná ne nám, ale co naši potomci?
-4 # jarda rosa 2013-06-25 18:17
tak určitě ano....ono s tou zel. toje různé toje podle odrůd...a míst... a nelze to házet vše do jednoho pytle.
podobně jsou natom třeba brambory...

budou z nás běhající mutanti ))) s GMO zelkou
-11 # jarda rosa2 2013-12-29 08:21
drž hubu píčo...
+17 # jberlot 2013-06-26 00:00
Jenom třeba k těm jabkám. Loni na podzim byla obrovská nadúroda. U NÁS_!
Spousty a spousty nezpracovaných jablek do jakékoli formy. Vše shnilo pod stromy. My jsme už líny si to i posbírat a nedej Bože aby to děcko snědlo ze země. To raděj pudem koupit do Kaufu. A nechytej mě za slovo, jestli bydlíš v centru velkého města kde si děcka a možná i někteří dospělí myslí že jabka opravdu rostou v marketech.
+4 # jane 2013-07-01 19:29
jj ta zelenina a ovoce mi někdy přijde z těch marketů snad nesmrtelná..
-1 # Petr Klimovič 2013-08-22 07:40
A přirozenost přírody je co? Je proti přírozenosti chodit oblečený a užívat antibiotika?
+1 # Valera Putin 2013-09-17 21:16
Ano je, Je to vše farmaceuptický průmysl a modní industrie. Dokonce přirozené je, že máš umřít, kdy máš umřít.
-7 # Ana 2014-03-17 11:13
Keď bude mať tvoje decko zápal plúc,tak ho necháš umrieť, hej? Teba by mali zbaviť občianky..
+2 # neosite 2013-06-25 19:08
Naopak, prosím, zmiňte vše, co můžete. A uveďte důkazy, ne zavádějící spekulace typu - všichni přeci víme, že... či - o tom a onom se ani nezmiňuji.
+21 # Vojtěch Bernatík 2013-06-27 10:19
No pane Jardo Roso, nestudoval jsem nic o jídle, jsem jen obyčejný kluk z města co používá pouze oči a selský rozum, ale nedokáži Vám věřit opravdu jediné slovo! 1. projev strašný! 2. To co jste napsal, že to vydrží více tak to je mega blábol blábolů (bez ohledu na odrůdy- GMO prostě vydrží více na to je to konstruované), po prvních příspěvcích jsem si myslel že jste nějaký zelinář, ale teď si myslím že jste nějaký panelákový pán. Možná se mýlím, pravdu znáte vy, ale jestli se nemýlím nepleťte lidem hlavy nesmysly!!! Pořád píšete mohl bych, můžu, mám.....trávíte tady čas psaním nic neříkajících příspěvku prázdných slov a říkáte nemám čas místo toho, aby jste sem dal něco užitečného a pořádného! Oháníte se tím že sem chodí hlupáci, kteří by takové věci nepochopili, lidé nejsou takové ovce jak si většina lidí myslí! Já vás prosím a žádám nech toho!
+1 # Asterix 2013-10-10 13:18
Pěkně jste to shrnul. Měl jsem při čtení diskuze úplně stejný pocit.
-10 # jarda retarda 2013-10-10 20:16
kdyz jsis [...]e koupil starou okurku, boze ty jses strasnej curak, kdyby ti vydrzela dele jak sousedova, rekl bys jak to musi byt umele, kdyz to ani neshnije, jsi debil s omezenym nazorem, sorry ze ti nadavam ;)

Cituji jarda rosa:
a nejlepší natom je tu zeleninu,ovoce,bio výrobky ..atd atd..
srovnávat s tím co bylo dříve a co bylo ted....
třeba dneska mě do práce dovezly okurky od místního farmáře

rajčata,okurky...atd ..atd ...

o tom že ČR je kontejner odpadu Evropy se ani nezminuju.
-47 # Adam Donor 2013-06-25 16:01
Cituji Jiří Nocar:

Zaplať pánbůh za normální lidi!

Genetická modifikace je vlastně i šlechtění, čili bez GMO by jen pole žloutla brukví a po zelenině ani vidu ani slechu.
+51 # kluzo 2013-06-25 16:18
Přesně tak, i proto je lepší se dnes vracet k původní pšenici - špaldě a nejíst výrobky ze šlechtěné bílé pšenice, která nemá žádnou výživnou hodnotu, jen lépe drží po hromadě a zalepuje střeva lepkem.
Šlechtění je naivní pokus člověka vylepšit přírodu. GMO už je bezostyšná prasárna, jejíž účinky se zkouší praxí na ovcích (rozuměj - blbých lidech).
-13 # Adam Donor 2013-06-25 16:29
Cituji kluzo:

Takže se vzdáte zelí, čínského zelí, řepy, brokolice, kapusty ,růžičkové kapusty, vodnice, hořčice, květáku, kedlubny?
+34 # redemption 2013-06-25 16:55
Mýtus č. 1: Geneticky modifikované organismy nejsou ničím novým. Genetické inženýrství je dokonalejší a časově úspornější formou šlechtění.
Ano, díky konvenčním způsobům šlechtění dnes existuje mnoho živočichů a rostlin, které kdysi neexistovaly. Geny, které za to mohou, ale vždy pocházely ze stejného druhu, či z druhů blízce příbuzných. Moderní genetické inženýrství však přenáší geny mezi naprosto odlišnými organismy. Gen ryby nebo viru a umístí do DNA rajčete a podobně. Vznikají tak organismy, které by tradičním způsobem šlechtění nikdy vzniknout nemohly.
old.greenpeace.cz/.../...
0 # hagrid 2013-09-18 12:47
Cituji redemption:

a to je podle tebe dobře?
-1 # jedriko 2013-09-18 13:02
Z toho faktu neplyne ani dobře, ani nedobře. To se určuje ne podle toho jak to vzniklo, ale podle toho zda to nějak něčemu škodí.
+8 # Rina 2013-06-26 16:53
Netrolluj prosim te! vsechno muselo bejt vetsi a hezci, az z toho zbyla hmota napumpovana vodou a oblezla chemickyma srackama..a kde je chut? Kde je ta podstata toho? V prdeli, stejne jako nase zdravi!
-7 # Asterix 2013-10-10 13:22
Netrollujte Vy. Právě, že při pěstování geneticky modifikovaných / šlechtěných potravin můžete použít chemie méně než u ne tak odolné nemodifikované odrůdy.
+5 # Obelix 2013-11-12 16:29
teda ze te huba neboli! vzdyt se s temi sajrajty ta kytka rodi! ma jich v sobe treba 10x vic! vis kurva vubec jak to funguje??

nejenom, ze to strikaj dal, ale jeste ta kytka sama o sobe ty sracky produkuje! clovek pri pojidani GMO pojida daleko vic jedu nez z pouze strikanejch kytek!
0 # Ana 2014-03-17 11:21
:DD vieš, čo je to DNA? to máš aj ty, vieš? v GMO je upravená DNA, zostrihnuté, vložené, alebo "stíšené" gény, tzn. že je zmenený genotyp a tým sa môže a nemusí zmeniť fenotyp. Nefunguje to tak,že zoberú paradajku, pichnú niečo do nej a tá sa potom rozmnožuje s tými "jedmi" ďalej. To, že ty vidíš v obchode obrovské paradajky neznamená, že sú to GMO. Mýliš si jedno s druhým a ešte bliakaš, či vie, ako to funguje :D
+7 # hagrid 2013-09-18 12:44
šlechtění, kultivace, křížení, selekce, eugenika... to je v naprostém pořádku a nejedná se o GMO.
nezasahujeme do genetické stavby. pouze vybíráme z různých přirozeně vzniklých variant podle požadovaných kritérií odpovídající produkt, který následně množíme a dál kultivujeme. jedná se o přirozený proces. genová manipulace rozhodně přirozený proces není.

zásadní problém GMO spočívá v testech. jediné průkazné testy bezpečnosti gmo by trvaly 3. generace a musely by se provádět na lidech. doteď se pro tyto typy výzkumů používají myši. (3 generace myší = 3 měsíce a ne 60 let) to co pro myši může být naprosto neškodné se může u lidí projevit naprosto nečekaným spůsobem a následky můžou být fatální.
-3 # jedriko 2013-09-18 13:00
Sněz rulík a přirozeným procesem umřeš. To, že je něco přirozené neznamená, že je to zdravé a naopak. Ohánět se přirozeností nemá smysl. Je to pojem o ničem.

Nevidím problém v tom, když je to někdo ochoten koupit a riskovat ty podle vás fatální následky.

Jinak v obchodech máte regály plné jídel, které ještě neexistují tři generace, takže kupujete skoro vše co neprošlo takovým testováním, které sám požadujete.

Jinak moc nechápu proč tři generace. Asi jakmile slyšíte slovo genetické tak vám automaticky naskakuje podezření, že snad tohle jídlo bude dědičné. Což je blbost.
-1 # hagrid 2013-09-30 12:57
tři generace myší je obvyklá testovací sekvence.
-1 # tazjirka 2014-09-26 18:37
a po lidech a zvěři taky ne
+7 # GalacticParty 2013-06-25 16:29
www.youtube.com/.../

nez neco napisete, zhluboka se nadechnete a trikrat zamyslete.
-7 # Ana 2013-06-25 17:09
jasné,že ten človek okolo biológie ani neprešiel. a čudovala by som sa,keby vôbec vedel, čo to GMO sú a prečo sa potraviny modifikujú... ludia,nebuďte ovečky a neverte tomu,čo vám povedia v televíznych novinách ;)
+30 # Hana Šedivá 2013-06-25 22:25
A proč lidi v maďarsku zapálili pole s geneticky modifikovanými plodinami. Že by maďaři, známí pěstitelé, byli hloupé ovce, které věří médiím. Možná by bylo Ana dobré si něco zajímavého o GMO vyhledat v odborných tiskovinách či zhlédnout nějaká ta videa. Možná si upravíte názor. jasně člověk nesmí věřit všemu. Já třeba slyšela že v Německu pršely eura z nebe a moc jsem tomu nevěřila ...... Vám se jistě líbí ta nádherná voskovaná dokonalá zelenina v obchodech, která sice nemá moc vitamínů a minerálů. ale zato je krásná a drahá :-P
-4 # Ana 2014-03-17 10:32
Toto sú info LEN z odborných článkov. Zjavne sa ti to nechcelo prekladať, tak ti to tu zhrniem: MIKROORGANIZMY: E.coli- použitá na výrobu koagulačných faktorov na liečbu hemofílie(2008) , tiež pre výrobu ľudského rastového hormónu (2007); transgénne mikroorganizmy použité- s cieľom zabrániť nádorom, bojovať s Crohnovou chorobou (2006), lúhovanie medi z rudy (2010), odstránenie znečistenia ortuťou (2011), detekovanie arzénu v pitnej vode (2012), biopalivá (2013), zdroje enzýmov, napr. alfa-amylázy (2010). Ľudská génová terapia, vieme čo je? Asi nie. Je o tom veľa článkov, nájdi si ;)
RASTLINY: očkovacie látky pre veterinárne použitie- látky v tabakových listoch pre liečenie bovinného herpetického vírusu, alebo bovinného rotavírusu (2004), ďatelinové listy-Mannhemia haemolytica (2001), hrachové listy- vírus dobytčieho moru (2003); očkovacie látky pre humánnu medicínu- tabak- Staphylococcus aureus (1999), šalátové listy- vírus hepatitídy B (1999), semená tabaku- ludský cytomegalovírus (2003), zemiakové hľuzy obsahujúce látky pre liečbu ludského papillomavírusu (2003). V potravinárstve- sója so zvýšenou akumuláciou olejovej kyseliny (len gene silecing), žltý melón a paradajka s transgénmi pre redukciu syntézy etylénu, čo spôsobí len oneskorené dozrievanie! zlatá ryža, má modifikovaní metabolické dráhy pre produkciu a uchovanie betakaroténu v zrnách, čo v konečnom dôsledku znamená, že je obohatená o vitamín A. Ďalej sú to rastliny používané v polnohospodárst ve, s toleranciou voči herbicídom- kanola, kukurica ryža, bavlník, čakanka, pšenica, lan, tabak, klinček; tolerancia voči hmyzím škodcom- rajčiak, bavlník, kukurica, zemiak; rezistencia voči baktériám, hubám, vírusom- zemiak, jačmen, tekvica, papája. ŽIVOČÍCHY pokusne v medicíne, ovca s produktom CFTR s využitím pre liečbu cystickej fibrózy, krava-aktoferín - antibiotikum, ovca s faktorom zrážania- liečba hemofílie, prasa s produktom hemoglobínu, ktorý môže byť použitý pre krvné transfúzie. Zvieratá v poľnohospodárst ve, losos,sumec,kap or so zrýchleným rastom, odolnosťou voči chladu, prasa, s premenou tukov na linoleovú kyselinu, tzn. zdravšie mäso!!! ovce s genetickou modifikáciou pre zlepšenie kvality vlny. To k týmto veciam. Má niekto z tvojej rodiny diabetes? Pretože inzulín pochádza z biotechnológií, z genetických modifikácií.

No, toto je z odborných článkov. Prešla som ich desiatky a nenašla som žiadnu info o škodlivosti GMO, len o POTENCIÁLNOM ZNEUŽITÍ genetickej modifikácie, (čo sa zatial nestalo) a to je jediná vec, ktorej sa vedci boja. Prosím ťa, ak nájdeš nejaký ODBORNÝ ČLÁNOK (NIE VIDEO NA YT!!) o negatívnom vplyve GMO na organizmus, pošli mi ho, rada si ho prečítam.

A čo sa týka toho vášho strachu z GMO, ktorý pramení z rôznych bulvárnych zdrojov a televíznych novín, v ktorých nemajú o čom, tak si vymýšlajú témy, odporúčam prečítať Kartagenský protokol o biologickej bezpečnosti.
+5 # ogar 2014-09-26 11:43
ble, ble, ble nejsi ty lobista za GMO potraviny?
Tady jde přece o to, že ty Tvé blahodárné GMO, zničí ostatní normální plodiny, jak toho dosáhnout, jistě víš...
Firma se napakuje a za několik let, to tu bude samá GMO sračka a zjistí se, že je ne životu škodlivá, ale nebezpečná, to se totiž milá lobistko nedá zjistit za tak krátkou dobu, jak jsou GMO sračky na světě...
+2 # peter daniel 2013-06-25 23:34
Jiří Nocar,- nechce sa mi k tomu rozpisovať, tak len k tomu napíšem,- si fakt chmuľo
+10 # Petr Ježek 2013-06-27 23:48
Pane Nocare, studovat genetiku znamená testovat konkrétní modifikace, což se děje in vitro, nikoli in vivo. Dělat GMO byznys znamená nestarat se o in vivo efekty, když jsou k dispozici certifikáty neškodnosti na bázi in vitro. Většina genetiků ignoruje problém souhlasu (nerezistence) modifikovaného živého organismu s modifikací. Vy byste se ochotně podvolil hypotetické bioanalýze vašeho organismu ET entitami ?
-1 # Jakubbb 2014-01-12 17:13
ses magor???
0 # zyan18 2014-03-16 13:46
Naprostý souhlas- odborník rozhodně 10 let nejste :D
Gramatická stránka věci je jedna věc - obsahová vašeho článku druhá - hodnota NULOVÁ. Znovu ke knížkám prosím.
0 # Nebojím se 2017-03-21 12:12
Někdo s mozkem ty idiote jeden nemyslící... nechceš se radši zabít ? Ohrožuješ blbce i myslící jedince.
+53 # Damaja 2013-06-25 16:02
Jiri Nocare, nemusíš studovat genetiku ani biologii, aby jsi věděl, že konzumace herbicidů či pesticidů (jednoduše chemikálií) je nebezpečná a člověku přeci nepřirozená. Nebo by jsi doma snad rád pěstoval rajčátka, sprchoval je chemkou a pak si s rodinkou užil zdravý piknik??? Zamysli se člověče. Nehledě na to, že Monsanto, je jedna z největších chemiček v usa podnikající v agrarním průmyslu, to je jak kupovat pitnou vodu z h*vnocucu co ti přijel vyčistit septik. Přeju hezký den a zdravý rozum.
-25 # Ana 2013-06-25 17:14
vieš, čo je GENETICKÁ modifikácia? nie? biotechnológie? nič? úmyselná mutácia v genóme? stále nič? tak nepíš o pesticídoch a herbicídoch, a pred tým, než tu všetko pochováš pod čiernu zem,si zisti fakty ;)
+21 # Damaja 2013-06-25 17:27
ano vím Ano, zabývám se tím pátý rok na ministerstvu zemedělství jako nižší poskok, který nemá žádnou možnost cokoliv ovlivnit, nicméně jsem to psal trochu laicky, gmo potraviny jsou geneticky upravené, aby odolovály roundupu, který hubí plevel a vše živé. Ta tvoja umyselna mutacia v genome sama o sobe je neškodna, skodnou se stava tehdy, jsou-li aplikovany chemikalie, proti kterým je odolná, Tudíž je odolná,ale toxikovaná. Hmm?
+5 # Bfu 2013-06-25 17:41
Tak takhle jsem se nezamyslel. Ja prave myslel, ze I ten geneticky-modif ikovany-organis mus jako takovy sam o sobe skodi bez ohledu na to, zda-li je hnojeno temi toxickymi svinstvy. A ted si vybavuji, ze nemas uplne pravdu. Je to oboustranne. GMOvane je to z ruznych duvodu: aby se naopak prave nemuselo hnojit, vyssi produktivita, mene mikro-bio-organ ismu (proti brzkemu nahnivani), lososi rostou az 4x rychleji atp atp... tohle je uz nad moji uroven abych mluvil o zmenach na molekularni urovni a co to udela se zaludkem a travicim traktem - rozklad a navaznosti jinych slozek v tele apod. Neni to zkratka jenom o hnojivech, ktere jsou toxicke, coz je zase uplne jina kapitola.
+3 # Damaja 2013-06-25 18:01
no popravdě nemáš pravdu ty, jelikož hnojit tolik nemusíš, protože roundup zlikviduje vše živé okolo modifikované plodiny, tudíž okolo není nic jiného co by bralo živiny, vyšší produktivity dosáhneš právě tím, že není způsob jak by gmo plodinu mohl napadnout hmyz, plisen, nemoc, plevel kterej bere ziviny atd (nicméně nekteré modifikace se prováději přimo na zvyseni produktivity v genu) losos roste 4x rychleji po antibiotikách a tzv steroidech a také proto že je chovany v zajetí v málych prostorech, bez možnosti pohybu, tudiž je bez aktivity a pouze kyne a kyne. Nicméně pak už by jsme se dostali dál a dál, což je též nad moji úroveň...
+9 # Bfu 2013-06-25 19:32
Trochu jeste vic jsem si pocetl a ano. Mate pravdu :) Tech informaci a vseho, co me zajima je tolik, ze se mi to zacatku trochu plete. Kazdopadne dekuji za vysvetleni a objasneni - coz srdecne vitam a ocenuji. Ne jak nasi zdejsi kontrablabolist e, ktery jenom napadji a neposkytuji ani zdaleka to, co vy jste stihl v par odstavcich. .-)
-1 # Winis 2013-07-01 21:40
Roundup likviduje všechno živé? Jak může herbicid likvidovat mikroorganismy pro které je absolutně neškodný?
+5 # hagrid 2013-09-18 13:25
Roundup je N-(fosfonomethy l)glycin lidově glyfosát.

Glyfosát je specifickým inhibitorem enzymu 5-enolpyruvylši kimát-3-fosfát (EPSP) syntázy. Tento enzym je nezbytnou součástí biosyntézy aromatických aminokyselin a jeho zablokování vede k narušení tvorby bílkovin.

Nerozložitelná rezidua glyphosátu se akumulují ve spodních vodách, navzdory dřívějším tvrzením společnosti monsanto, která produkt na trh první uvedla, že po několika týdnech se produkt beze stop rozloží na biologicky neaktivní látky. Stopová množství této látky se tedy dostávají i do pitné vody a celého přírodního cyklu.
(rapaluruguay.org/.../...)

Proč?
Paradoxně cílovou plodinu zaléváme neselektivním herbicidem. Abychom mohli snadno používat neselektivní herbicid potřebujeme vyšlechtit odrůdu odolnou proti tomuto postřiku. Takovou, která nepotřebuje vytvářet bílkoviny pomocí syntézy aromatických aminokyselin.
Prostě mňamka :)

salmone.org/.../...
Tato studie pojednává o toxicitě reziduí glyfosátu a jejich vlivu na lidské zdraví, kterými by bylo možné částečně vysvětlit řadu zdravotních problémů sužující vyspělé země, kde se herbicid masivně používá. Rezidua zabíjí lidské embryonální a pupečníkové buňky včetně placenty a můžou ovlivňovat i genetický vývoj plodu. Masivní úmrtnost buněk nastává už při koncentraci o několik řádů nižší, než je koncentrace aplikovaná v zemědělství, a tedy i rezidua ve stopovém množství mohou mít v dlouhodobém horizontu signifikantní dopad na zdraví populace.
+16 # Rina 2013-06-26 17:01
ale samozrejme, ze geneticka modifikace skodi...proste je to zasah do Boziho dila! Vse ma nejaky svuj duvod..jenze to lidi nechapou, protoze nechteji rozumnet prirode, chteji ji poroucet..i gmo ma svuj duvod a to sice to, ze odtud mame zmizet, jelikoz jsme neprijali Zemi jako dar s tim, ze s ni musime spolupracovat, ale rozhodli jsme se ji znasilnit, vycucat a uz se serem dal do vesmiru..a jelikoz nas vyssi moc netresta, protoze je to dobro samo, musime se znicit sami..
-4 # Petr Klimovič 2013-08-22 07:46
My jsme přece boží dílo, takže když to děláme my je to výsledkem božího díla. Jak víte, že nás bůh nestvořil proto, abychom vynalezli GMO?
+3 # Petr Klimovič 2013-08-22 07:44
Geneticky upravené potraviny jsou geneticky upravené, ale ne nutně na odolnost proti pesticidům. To je právě ta chyba, kterou veřejnost dělá, že zaměňuje technologii (GMO) s jedním konkrétním výsledkem (odolnost proti roundupu). Je to jako tvrdit, že pomocí kovoobrábění lze vyrobit pouze zbraně.
+5 # Pavel Jan 2013-06-26 14:59
Ktoré fakty? Tie čo nam predkladá Monsanto? A Vy vietě čo, - nevite nič a ani nevietě, že to nevietě.
-3 # Honzaa 2013-06-25 21:43
Geny pro odolnost vůči glyfosátu (Roundoup) vedou k tomu, že spotřeba pesticidů na produkci potravin se snižuje. Na normální plodiny se musí použít větší množství pesticidů takového druhu, aby zahubily co nejvíce plevelů, aniž by uškodily plodině. Roundup zahubí všechny rostliny, na které přijde (přičemž živočichům neškodí, znám kluka, co ho ochutnával, prostě nemáme biochemickou dráhu, kterou blokuje), kromě těch rezistentních, a to i při nižších dávkách. Když necháme stranou negativní vliv úbytku plevelů na biodiverzitu (bez ohledu na to, jakým mechanismem k úbytku dochází, zda konvenčně či s GMO), GMO umožňují snižovat použití chemikálií.
Ještě mě zaujala výše (nebo níže, nevím, kam se můj příspěvek zařadí) napsaná zmínka o vlivu na trávicí trakt, což zní jako dávná vzpomínka na nějaké informace o Bt toxinu, bakteriálnímu toxinu vkládaného do plodin rezistentních proti konkrétnímu hmyzímu škůdci. Ty způsobují perforaci střeva, ovšem právě jen v daném škůdci. Tyto toxiny jsou natolik vybíravé, že neohrožují nejen savce, ale ani naprostou většinu hmyzu a jsou skutečně specifické pro velmi úzkou skupinu hmyzu. Ty následně nenapadají plodiny, což opět vede k tomu, že není potřeba používat tolik insekticidů, nehledě na zvýšení výnosů.
Problematika GMO není tak jednoduchá, jak se jí někteří snaží prezentovat. Má klady i zápory, podle mého názoru klady poměrně výrazně převažují (jen sociální hledisko, tedy takřka monopolní postavení biotechnologick ých firem, je velmi problematické). Ideální by bylo rozumně vedené pěstování, například je výhodné pěstovat někde třeba poblíž pole klasickou plodinu, aby se škůdci měli kde množit. Tím se sníží selekční tlak na vývoj rezistence a bude trvat déle, než se adaptují a tak si budeme moci užívat výhod GMO déle.
I já přeji hezký den a zdravý rozum podložený relevantními informacemi.
+7 # redemption 2013-06-25 23:01
Řídil jsem se vaší poslední větou a došel ke zcela opačným závěrům. Inu,svět je veliký, a o překvapení v něm není nouze.
+16 # tr 2013-06-25 23:16
Ušetřete si své přání "zdravého rozumu, podloženého relevantními informacemi", kteréžto přání adresujete druhým, sám pro sebe. Podle vás totiž vepř patří do "velmi úzké skupiny hnmyzu" a jako jeden z důkazú pro své idiotické - byť zdánlivě fundovaně formulované argumenty - používáte kluka, který ochutnával Roundup. Božemuj...

Jelikož jste tak "dobře" informován, jistě víte, že v podstatě všechny studie, týkající se GMO a Roundupu, trvaly tři měsíce. Zde je francouzská, vědecká studie trvala dva roky a prokázala mimo jakoukoli pochybnost vliv a účinky GMO a Roundupu na savce: sciencedirect.com/.../...

Druhá dlouhodobá, vědecká studie, která nedávno proběhla v Austrálii a trvala 23 týdnů, prokázala mimo jakoukoli pochybnost vliv a účinek GMO a Roundupu na vepře (který, jak tvrdíte, patří do velice úzké skupiny hmyzu): (článek o studii) www.naturalnews.com/.../ (a studie samotná v PDF formátu): organic-systems.org/.../...

Nemusíte mi odpovídat na můj příspěvek, ale můžete sám napsat těm týmům vědců, že nemají ahnung, o čem vůbec mluví (adresy na kontakty jsou k nalezení v těch studiích).

Rovněž vám přeji hezký den, ale s tím zbytkem - pokud si vy (a ten váš známý kluk) neuděláte včas jasno - ať si poradí Darwin.
0 # Petr Klimovič 2013-08-22 07:49
Studie prokazující věci mimo jakoukoliv pochybnost nemají nárok označovat se za vědecké. Věda neprodukuje tvrzení, která jsou mimo jakoukoliv pochybnost. To dělají náboženství.
-1 # Ping_pong_ 2013-06-26 12:15
Svatá pravda, amen!
+12 # Pavel Jan 2013-06-26 15:08
K předposlední větě: Vy si užívejte výhod GMO co nejdéle, já ale nemám zájem.
+8 # Petr Ježek 2013-06-28 00:00
Honzoo, tak nějak zapomínáte na statistiky, které se nehodí do krámu. Třeba ty o dožití podle stravy a prostředí. Jistěže je GMO poměrně složitá problematika stejně jako cokoli co má co společného s vědou. Problémem je, že si genetici moc nepřipouštějí, že modifikují živé organismy nejen bez jejich "dovolení" (in vivo reakce sledováno dlouhodobě) ale dokonce bez patřičných znalosti o biofyzikálních aspektech procesů probíhajících v živých organismech (vlnění a další formy projevů energie). Někteří specialisté zapomínají, že znají téměř dokonale pouze marginálně malou oblast reality...
+3 # Pavel Golem 2013-11-12 16:36
co to zase placas ty vole? a proc se teda v praxi musi strikat vic? sundej si ty ruzovy brejle prosimte

zeptej se indickejch farmaru, ktery monsanto zadluzuje a nici. prodava jim drazsi GMO semena, pod zaminkou ohromne vynosnosti a chemicke nenarocnosti, ale vynosy jsou horsi a strikat je potreba vic. a tak farmare odstrani, coz se vlastne monsantu hodi.. hnusna spolecnost
-17 # Pavol Krajcovic 2013-06-25 16:20
Nerád to robím ale musím sa zastať Jiřího Nocara...to je pekné, že neustále píšete články proti geneticky modifikovaných potravinám tak ale dajte sem už konečne nejaký dôkaz, vedeckú študiu, že mi konkrétne ten banán a sójové bôby kúpené v blbom kauflande naozaj škodia!Ludské názory sú najlacnejší a najdostupnejší produkt na svete..
+25 # Damaja 2013-06-25 16:36
Důkaz, nechci tady sypat odkazy na tzv. konspirační teorie a nezávislé výzkumy, ale jednoduse si vygoogluj např. glukozo-fruktoz ový sirup, pak se koukni na tycinky, cokolady, jogurty,štávy, dzusi, limonády,chipsy , flakesy a témeř všechno co máš doma k jídlu a zjistíš v čem všem je, Všechny na korporacích nezávislé výzkumy prokázaly,že glukozo fruktozový sirup , neumí tělo vstrebat a usazuje v těle jako tuk a nevstřebaná látka. Glukozo-fruktoz ový sirup je nejlevnější náhražka cukru a zahuštovadla a vyrábí se z geneticky modifikované kukurice! Na trh s ním přišel Nixon v 70. letech když potreboval populistický trik, jak snížit nebo udržet cenu potravin, aby si zajistil podporu voličů...jinak v době internetu není zas tak těžké hledat důkazy, nicméně na nově v televizních novinách se to nedovíš...
-7 # Pavol Krajcovic 2013-06-25 16:44
Nechcem Vás nijak uraziť tak ale ja som písal o konkrétnych veciach, ktoré ste vy vo svojom komentáre ani nespomenuli!!a nemyslite si, že ja nemám odpozerané rôzne konšpiračné videá a pod.
+8 # Damaja 2013-06-25 17:04
dobře, tak jenom logicky a laicky,jelikož o biologii něco vím. GMO se pěstuje proto, aby rostliny odolávaly chemikáliím, které likvidují vše až ke kořenům, aplikují se nejčastěji postřikem, geneticky upravená plodina tomu postriku odolová, nicméně ho pořád vstřebavá, tudíž rostlina nezahyne, jelikož je pro to upravená, ale chemikalie normalně vstřebáva do svého organismu. tudíž je toxikovaná, ale sama imunní.Např. název genticky modifikované kukuřice je NK 603, a promin,ale ja bych si radši koupil kukurici co se jmenuje kukurice, než plodinu s názvem NK 603. Jinak tady jsou nějaké výsledky výzkumu v češtině ac24.cz/.../...
-9 # Pavol Krajcovic 2013-06-25 17:22
Keď si už tykáme tak počuj pošli mi link na nejaké vedecké výskumy o banánoch a sóji kúpených napríklad v kauflande, ktoré mi nejako uškodia..nechce m tvoj logický ani laický nazor ďakujem pekne!
+8 # Nitra Maxov 2013-06-25 19:05
Žádná seriozní studie vzhledem ke krátkému času používání GMO existovat nemůže, stejně jako nemůže existovat seriozní výzkum o neškodnosti GMO. Teď právě totiž fa Monsanto a spol. provádí celosvětový pokus na lidech, jak to dopadne. Výsledky mohou být patrné až po několika generacích.
Stejně jako kdysi bylo doporučováno a hojně používáno např. DDT, jehož účinky jsou v půdě patrné i po letech zákazu. Nebo dnes ještě stále hojně používaný aspartam, jehož účinky jsou zřejmé jen z pohledu na lidi na koupalištích. Je to na každém z nás, aby si vybral co chce do těla dostat. Jen se bojím, že nakonec zvítězí GMO lobby a nebude povinnost označování GMO potravin.
+4 # tr 2013-06-25 23:51
Odkazy na dvě seriózní, DLOUHODOBÉ vědecké studie naleznete zde: ac24.cz/.../...

Jsou ty studie v angličtině, ale můžete si je přeložit v Google, nebo Bing překladateli. Nebo se můžete podívat v těch studiích jen na obrázkovou dokumentaci, která hovoří sama za sebe.
+2 # Nitra Maxov 2013-06-26 07:45
Vzhledem ke genové modifikaci si nemyslím, že se projeví všechny účinky v tak krátké době jako se GMO používá. Tím chci říct, že ty účinky budou pravděpodobně ještě horší z dlouhodobějšího hlediska.
+4 # Petr Klimovič 2013-08-22 07:51
NE, zlatá rýže například odlnost proti postřikům nemá. Má gen pro vitamín A. GMO neznamená jen odolnost proti postříkům. GMo je metoda, kterou se dá vyrobit všechno možné, nejen odolnost na postřiky.
+1 # redemption 2013-06-25 16:39
Něco se najde...

greenmedinfo.com/.../...

Pod článkem je seznam zdrojů
+21 # Mára 2013-06-25 17:35
Proboha, jaké důkazy, je jich málo. Stačí si majít co se psalo o studii Arpada Pusztaie o gmo. Podívat se na to, kdo stojí za Monsanto, co firma dělala a dělá. Stačí mrknout třebana to, jak třikrát protlačili Aspartam (umělé sladidlo v cole light, dalších potravinách a lécích). Ta samá fima Monsanto, která všude cpe "neškodné" gmo tvrdila, že Aspartam je neškodný! Studie opakovaně potvrdily, že složka tohoto sladidla dělá mimo jiné díry v mozku a způsobují řadu závažných onemocnění! OK, chceš se krmit gmo, tak to do sebe tlač, ale ať nám, co to nechceme, dají pokoj!
+1 # Petr Ježek 2013-06-28 00:05
Kolik je systematicky prováděných dvakrát slepých dlouhodobých studií prováděných bez vlivu producenta studovaného předmětu? Ani jedna? No, bezpochyby nějaké jsou, ale jako drtivá menšina. Požadujete s panem Nocarem nesplnitelné a ani si to neuvědomujete. No nic, snad máte ještě čas studovat a kriticky myslet...
+1 # clarc 2013-06-25 16:39
jak je to tedy treba s rajcaty v ceskych hypermarketech? ty cherry rajcata za 15-20kc jsou podezrele levne a vypadaji jak na stroji vyrobene. ze Spanelska nebo z Holandska, coz jsou zeme, kde se myslim GMO muze pestovat, ale vic nevim. jak jsou na tom tedy takova rajcata? dik za info
+10 # agata 2013-06-25 17:16
Když vidím u zeleniny či ovoce Španělsko, Holandsko, ze zásady nekupuji. Ale já došla už tak daleko, že rajčata jím jen když je vypěstuje můj soused, zrovna tak jahody jím, když je na ně čas u nás v ČR. Prostě tak jak to bývalo. Když je sezóna. Maso jsem omezila na jednou týdně a jen z ověřeného bio chovu. Mořské ryby nejím vůbec kvůli obsahu mědi v nich. Lososa si taky nedám, nechci žrát rybu z klecového chovu z Norska, narvanou antibiotikama. To si raději koupím kapra, ale opět né v Tescu ale od člověka jenž se tím živí a rybám věnuje péči. A takhle bych mohla pokračovat do nekonečna. Každý obal pečlivě pročítám, když je tam něco co se mi nelíbí, prostě si to nekoupím a můžu vám říci, že je opravdu hodně věcí, které jsem přestala jíst.
+3 # Nitra Maxov 2013-06-25 20:49
Až na pár věcí souhlas. Člověk by si neměl dobrovolně sypat písek do motoru :-)
+2 # jane 2013-07-01 19:41
no tak polovina ovoce je určitě ze španělska, to so člověk musí fest omezit..
+2 # clarc 2013-06-25 16:42
jinak urcite by bylo fajn zjistit, konkretne ktere GMO plodiny se u nas nachazeji. treba v Albertu co je tam GMO a tak podobne...
+4 # Damaja 2013-06-25 17:20
Albert prodává skoro všechnu zeleninu a ovoce ze Španělska a Španělsko je evropská mecca GMO potravin. Nicméně je vážně těžké dnes jít a kupovat pouze zaručené, to bys domů nedones téměř nic, jinak zeleninu a ovoce je nejlépe kupovat na farmařských trzich nebo přímo od pěstitelů, ale je to docela složité, protože není zrovna příjemny jit pro zeleninu támhle a pro támhleto zase támhle, to bys den strávil jenom tímhle...
+2 # redemption 2013-06-25 17:47
"Španělsko je Mekka GMO"? odkdy?
Pěstují akorát nejvíc gmo kukuřice, ale žádnou zeleninu ani ovoce
www.osel.cz/.../
+3 # redemption 2013-06-25 20:08
Na vašem odkazu nevidím než kukuřici.
Jistě mi mohlo něco uniknout, prolezl jsem povícero stránek a hledal pilně, leč nic, než kukuřice.
naturalrevolution.org/.../
-1 # Petr Ježek 2013-06-28 00:16
No po pravdě nechci spoléhat na jakékoli zdroje, které nedisponují vlastní zkušebnou neplacenou v rámci marketingu producenta GMO plodin. Problém rajčat, paprik a okurek z plantáží v NL, BE a ES (částečně i v IT) je spíše v nepřirozeném vývoji a absenci potřebného množství enzymatických složek než v GMO. Evropa nechce riskovat ekonomický průšvih, pokud by se kromě základní chemie ještě přidávaly geny a spotřebitelé by to masově odmítali. Rozhodně je dobé si ovoce a zeleninu pěstovat a čerstou konzumovat, pro neprodukční období pak nasušit tradičně na slunci a před konzumací namočit.
+2 # Nitra Maxov 2013-06-25 20:53
Nezbývá, než se dívat do složení a kupovat jídlo označené jako NE GMO. Nevím, jak je to s povinností uvádění na etiketách v ČR (co se týká GMO), ale výrobce se většinou rád pochlubí, že použil suroviny, které nebyly GMO.
-1 # redemption 2013-06-25 16:42
Jinak tady (v Evropě) zatím netřeba panikařit, uvidíme, jak dopadne TTIP. Ale ostražitost je na místě.
+1 # redemption 2013-06-25 21:22
jj, znám. Česká pozice není nezaujatý zdroj, abych použil eufemismus :) Zapátrejte v serióznějších vodách
0 # Nitra Maxov 2013-06-26 04:26
Odmítám "seriozní vody", které např. donedávna schvalovaly použití DDT ve velkém a nedokázaly odhadnout co tím způsobí? Do teď se s tím příroda nevyrovnala a jsou stále patrné koncentrace v půdě.
Dám přesto odkaz na materiál ke studiu i z tzv. "serioznějších míst", i když rovněž zaujatých vzhledem k lobbingu (i přesto se tam dají nalézt zajímavé věci): kfrserver.natur.cuni.cz/.../.. .
portal.gov.cz/.../...
+3 # redemption 2013-06-26 08:32
Ve svém spravedlivém hněvu jste mě zřejmě zařadil k zastáncům GMO, ač je to právě naopak.Monsanto a podobné bych zakázal celosvětově, neboť jejich výtvory jsou hrozbou pro vše živé.
Zároveň ale nepropadám panice. Celosvětový odpor proti GMO rychle roste, stále více zemí je odmítá v jakékoli podobě. Článek popisuje situaci v USA,a ta je od té naší,evropské, dosti odlišná. Řekl bych, že je lepší šířit informace, než paniku. Informovaný občan se gmo vyhne.
BTW to s tou leností jste vzal kde?
+1 # Nitra Maxov 2013-06-26 09:16
Ano, máte pravdu s tím, že jsem vás zařadil jinam, proto ten původní příspěvek. Pak jsem si přečetl další Vaše příspěvky a uviděl jsem příspěvek (na který jsem původně reagoval) v jiném světle. Proto jsem původní znění změnil. Pravděpodobně to bylo v podobné chvíli, jako jste psal vy odpověď, což jsem nevěděl nevěděl já ani vy. Tak se Vám za to omlouvám.
0 # Nitra Maxov 2013-06-26 09:23
Se šířením informací máte samozřejmě pravdu, ovšem nesouhlasím, že se tato problematika zatím týká jen USA (viz odkazy výše). Nehledě na to, že v dnešním světě, kdy se dováží kdoví co od kdoví odkud není vůbec jistý zdroj potravin. Znám je většinou až poslední "výrobce".
0 # redemption 2013-06-26 09:50
Nikde netvrdím, že se týká jen USA. Opatrnost je jistě na místě. Proto upozorňuju na TTIP.
+1 # Leopold Marek 2014-02-11 23:39
Dobry den,

prikladam nekolik petic pro zvyseni podilu puvodnich potravin a proti GMO:

een speaking about:

secure.avaaz.org/.../...

www.avaaz.org/.../?tSKoPgb

secure.avaaz.org/.../?tSKoPgb
0 # redemption 2013-06-26 08:56
Kdepak zmizel váš původní koment, ve kterém mě obviňujete z lenosti a ignorace?
+2 # pawlik 2013-06-25 17:08
Nejhorší na tom je, že se již mnohé plodiny v přirozeném stavu nevyskytují. Například soja už jako non-gmo neexistuje, nikde. A proto nemám jako producent negeneticky modifikovaného amarantu, který je navíc bez lepku a alergických reakcí, problémy. Lidi se už naštěstí pomalu začínají zajímat o to, co jí. A měli by si konečně uvědomit, že za pár halířů kvalitní suroviny neseženou..
0 # Bfu 2013-06-25 17:50
A co jste za spolecnost? Rad bych si o vas zjistil vic a popripade vyzkousel vase produkty popripady doporucil jedne dalsi firme, ktera se take zabyva zdravou vyzivou v cesku.
0 # pawlik 2013-06-25 20:04
Kdysi jsme bývali společnost, ale jiná společnost, která se právě zabývá zdravou výživou, nás trošku zničila:-) V současné chvíli se tomu věnuji "volnočasově" a zřizovat společnost nehodlám. Funguji na bázi dobrých známých a jejich známých atd, kteří ode mne odebírají, co potřebují a žiju z doporučení, což je pro mne zároveň nejlepší reklama. Podobně, jako na vesnici koupíte od souseda vajíčka nebo mléko. Vyhovuje mi tento stav:-)

Zatím najdete veškeré informace na stránkám naší bývalé firmy amarante.cz, firmu ale skoupila konkurence a proto tam už nic nenakoupíte (pokračovat v amarantu asi nebudou..). U mne tedy najdete zrno, mouku, olej a vlákninové tablety. Kontakt na mne zatím stále visí v kontaktech na webu, email už asi fungovat nebude, ale mobil je můj:-) Díky za Váš zájem!
-3 # palodrapak 2013-06-25 18:11
v EU su na GMO velmi striktne zakony, kazdy vyrobok ktory obsahuje viac ako 0,9 hotnostnych % z nejakeho GM zdroja, musi byt oznaceny (kolko ste takych videli ?). A oznacenie GMO free moze byt pouzite pri koncentracii mensej ako 0,1 %.
Treba sa zamysliet co je horsie, 4x postriekane ovocie alebo 0x postriekane GMO ovocie. Zatial niesu studie na to ci je GMO dobre ci nie, na to si budeme musiet este zo 20 rokov pockat, co by sa mohlo zmenit, je legislativa uvadzania GMO na trh hlavne v USA. Lebo o nich nevieme dokopy nic...
Bez biotechnologii a GMO by sme neboli tam kde sme teraz, ci chceme ci nie budocnost je v GMO slachteni, len ho treba dostatocne legislativne regulovat. V EU sme zatial velmi dobre chraneni az na to ze casto nasi farmari uprednostnia modifikovanu kukuricu alebo repku pred niecim co by sme mohli aj zjest...
-8 # Myška 2013-06-25 18:24
Rajčata obsahující více antioxidantů, rýže, co dodává B-karoten, takže by vyřešila problém se slepotou Číňanů, větší výnosy, delší trvanlivost potravin. Vždyť je to krásný, co věda dokáže, jak nám dokáže v životě pomoct :)
+1 # redemption 2013-06-25 20:18
Vaše ironie zústala nepochopena :)
+2 # Myška 2013-06-26 08:40
protože to ironie nebyla ;)
+2 # redemption 2013-06-26 08:48
škoda
0 # Myška 2013-06-26 09:19
škoda, že mám jiný názor? :D
+3 # redemption 2013-06-26 09:52
Jako ironie to bylo vtipné :)
+2 # Mufo 2013-06-26 10:07
Skoda ze su tu ludia co si nevedia dohladat informacie by som skor povedal... staci zadat GMO do googla a velmi rychlo najdes nezavisle dlhodobe studie, potom zadas nazov organizacie co vykonala studiu a rychlo najdes referencie ci je to podvod alebo nie. Tak napr skus si par veci precitat na tejto stranke:
www.responsibletechnology.org/

Je to bez namahy lebo su tam hned aj referencie na tie ktore vyskumy, ktore sa nasledne daju overit, vsetko aj s precitanim v priebehu 10 minut max.

DoBEEEkania
+6 # Zorgan 2013-06-25 19:23
Takže plán byl jasný, ale kdo přesvědčí farmáře a pěstitele o tom, že je třeba vypěstovat geneticky upravené plodiny, které jim chtějí prodat.
Stačí se zaměřit na základní plodiny, hojně pěstované, vymyslet nějaký virus ( stejně jak v IT ) a geneticky odolnou rostlinu ( jednoduché + a - ).
Teď ještě musí počkat, či dokonce podpořit krizi ve farmaření, přesvědčit a ovládnout zemědělství a ekonomiku.
Přišla krize, farmáři v bídě, nechají se přesvědčit řečmi, že bez GMO lidstvo nepřežije, á je to.
Za chvilku, budou mít celý svět ve svých rukou. Nebo spíše, jsem zaspal dění, už mají. Jen si to lidé, stále nepřipouští, že kdo má peníze, nemusí být zrovna hodným pánem.
No nic, jdu si koupit ovesné vločky z Čech.
Co jsem zjistil, naše Ministerstvo životního prostředí, zemědělství eviduje veškeré pole s GMO a seznam lokalit a velikosti ploch, jsou ke stažení na jejich stránkách v PDF seznamu.

Je to snad jen důkaz toho, že horlivost a snaha po moci, je silnější než opravdoví pohled na věc, pohled na to čím ničí svět ? Nebo jsou naopak na to pyšni ti, jenž ani nedohlédneme v jejich skryté moci a vůli.
+9 # pawlik 2013-06-25 19:55
Velmi jednoduše řečeno, GMO je taková genetická modifikace, jaká v podstatě mutací vytvoří něco, co by běžně vzniknout nemohlo. A už jen selským rozumem můžeme dojít k tomu, že to žádná velká bašta nebude.

Někteří se to snaží schovat za šlechtění, ale není to úplně přesné. Šlechtění je prastará záležitost, ovšem dnešní doba na všechno moc spěchá, poptávka lidí po co nejnižších cenách tomu také moc neprospívá.

Pokud by se vyráběly hybridy například pro zpracování biomasy v energetice, pak by to mohlo být jedno. Ale vzhledem k rozsáhlosti pokusů a jejich množství se také můžeme dočkat nemilého překvapení.

Je to tedy otázka času a nyní nelze říct, jestli se to vymklo z ruky, nebo to něčemu prospěje. Ale obecně, ze zásahů člověka do přírody tak nepřirozeným způsobem a to jen kvůli zisku, se mi moc nezamlouvá a nedůvěřuju tomu konání..
-7 # Myška 2013-06-26 08:43
GMO není o tom, že vytvoří něco, co vzniknout nemůže. Jen vytvoří to, co chceme, bez dlouhého šlechtění a vedlejších účinků spjatých s křížením genů ve vazbě.
+3 # pawlik 2013-06-26 08:51
Takhle se to vysvětluje laikům, aby neplašili, ale není to úplně pravda. Není to tak nevinné..

GMO - je změna DNA jiným způsobem než běžným rozmnožováním a kombinací vloh rodičovského páru. Jsou to např. techniky rekombinantní nukleové kyseliny vytvářející nové kombinace dědičného materiálu vložením úseku nukleové kyseliny připravené jakýmkoli způsobem mimo organismus do jakéhokoliv viru, bakteriálního plasmidu nebo jiného vektorového systému a jeho následným začleněním do organismu příjemce, ve kterém se normálně nevyskytuje, ale ve kterém je schopen dalšího množení, techniky zavádějící dědičný materiál připravený jakýmkoli způsobem mimo organismus přímo do organismu příjemce, zahrnující mikroinjekce, makroinjekce, biolistické metody, mikroenkapsulac e a umělé chromosomy nebo techniky buněčné fúze, včetně fúze protoplastů, nebo hybridizace buněk, při nichž jsou fúzí dvou nebo několika buněk vytvářeny životaschopné buňky s novou kombinací dědičného materiálu, a to metodami nebo prostředky, které se nevyskytují přirozeně.
-2 # Myška 2013-06-26 09:17
Jasný, je to vnášeníí pomocí viru, ale třeba ty vyšší výnosy u pšenice. Lze vyšlechtit pšenici, co bude mít vyšší výnosy, co bude mít víc lepku, atd. Tím, že se to udělá vnesením genu, tak je to rychleji a bez možnejch vedlejších účinků.
+2 # Mufo 2013-06-26 10:21
Uf, dostavam mozgovu porazku!!!!

Prosim ta, ukaz mi aspon jeden, aspon jeden jediny vyskum, ktori trval, nech nezerem aspon 10 mesiacov a vykazuje vysledky v prospech GMO.

Prosim najdi mi jeden nech mi otvoris oci... Dakujem

znova doBEEkania
+1 # Mufo 2013-06-26 10:23
A pre tych s tou gramatikoV sorry za tu hrubku v slove ktory

dufam ze si na mne pochutnate aspon v tom ked uz vam dochadzaju rozumne argumenty

doBEEkania
+1 # Kubík 2013-06-25 20:28
zajímalo by mě jestli todle platí pouze pro usa nebo opravdu najdeme na našich pultech GMO, takhle co se týče řepky je pouze GMO na EEŘO A MEŘO jinak ne..na slovensku sou pouze krmné brambory a krmná kukuřice...a nikdo je téměř nepěstuje protože nemají dostatečnou výtěžnost až o 4t/ha méně u brambor...a japak je to u nás někde bude jistý předpis u ministerst va zemědělství...c o se týče španělska tak vím že GMO nepoužívají u rajčat, okurek a papriky...další importní země neznám...byl bych rád aby to bylo objektivní zpravodajství ne to co se děje u yenkiju ty at si žerou třeba asfalt at pochcípaj :D
+4 # Nitra Maxov 2013-06-25 20:45
Je to blíž, než si myslíte: www.monsanto.cz/
CZ je na velikost osevné plochy percentuálně jedním z největších pěstitelů GMO v EU
ceskapozice.cz/.../...
+3 # redemption 2013-06-25 21:09

Pod článkem je dopsáno "Myslím, že všichni víme, proč na mapě není Maďarsko" :)
-1 # zojita 2013-06-26 23:14
Cituji Martin:
Je to blíž, než si myslíte: www.monsanto.cz/
ceskapozice.cz/.../...

k.rva to snad ne !!
+8 # Nitra Maxov 2013-06-25 21:08
Jak tady čtu některé názory, je mi jasné, že si někteří myslí, že GMO je problém snad jen USA, a že nás se to netýká. Takže bych rád uvedl pár faktů:
Největší výrobce GMO osiv a chemických sr*ček pro zemědělce fa Monsanto má v ČR zastoupení -
MONSANTO ČR s.r.o.
Budova B Brno Business Park
Londýnské náměstí 856/2
639 00 Brno
A nabízí pro nejen české zemědělce:
www.monsanto.cz/osiva-dekalb/
www.monsanto.cz/.../
www.monsanto.cz/repka-dekalb/
Takže pokud máte zájem, můžete si osít zahrádku mňamkama made in USA stejně, jako to činí ve velkém čeští zemědělci.
Mimochodem maso ze zvířat krmených i v ČR GMO nijak označeno být nemusí a rovněž nejsou známy možné dopady. Takže jedno riziko s GMO je při požívání zeleniny a druhé (podle mne zákeřnější protože je téměř nedohledatelné) pochází z masa (včetně ryb chovaných v sádkách).
+2 # zojita 2013-06-26 23:09
Tak to je sajze..
0 # Bledá Tvář 2013-06-25 21:23
Já jich vidím jen 13 a ne 20.
0 # Bledá Tvář 2013-06-25 21:25
Brambory
Med
Banány
+1 # redemption 2013-06-25 21:30
článek není komplet přeložený, ale dole je odkaz
0 # 6205 2013-06-25 22:17
GMO je v EU zakazane a prisne kontrolovane. V potravinach sa nenechadza a ak ano, tak nas vedome klamu s tichym suhlasom EK.
+5 # Nitra Maxov 2013-06-26 04:02
Zakázané není a o kvalitě kontrol si zejména v zemích bývalého sovětského bloku nedělám žádné iluze.
portal.gov.cz/.../...
kfrserver.natur.cuni.cz/.../.. .
+19 # 007 2013-06-25 23:51
Všechny ty kurwy co nám cpou ty gmo sračky bych zavřel a krmil výhradně těma jejich sračkama to by byl nejlepší trest pro ty kretény. Monsanto pro své zaměstnance vydalo doporučení, aby žádné gmo potraviny nekonzumovali. Gmo úpravy v podání Monsanta, DPontu a jiných nejsou žádné šlechtění, protože ta gmo úprava z dané plodiny udělá toxickou sračku jak už to dakázaly ty francouské studie, ale i jiné
+4 # Jean Laroux 2013-06-26 07:21
Problém GMO není většinou v samotném složení. Jde o druhy, které jsou speciálně geneticky modifikované tak, aby měly lepší vlastnosti. Byly odolnější, měly větší výnosy. Někdo namítne, že modifikace druhů není nic nového. Tzv. šlechtěním modifikujeme rostlinné a živočišné druhy již po staletí. Kde je tedy problém ? Ten problém je v nepředvidatelno sti potenciálního vlivu na celkový ekosystém. Zatímco vyšlechtěné druhy do stávajícího ekosystému "zapadly" bez vážnějších vlivů na okolí u GMO je zásah proveden v takovém rozsahu, že rostlina nebo živočich představují vážné riziko, jehož dopady se mohou projevit klidně až za pár desetiletí a my nyní nemůžeme ani tušit o co půjde. Bavíme se o takovém vlivu, který způsobí LIKVIDACI stávajících druhů viz. např. včely. Důsledky mohou být katastrofální. Stačí si jen vzpomenout na kolonizaci Austrálie a problémy, které způsobily sice přirozené ale pro daný ekosystém naprosto nekompatibilní druhy jako kapr nebo králík.
+3 # Nitra Maxov 2013-06-26 08:00
Souhlas. Původně jsem chtěl nesouhlasit s větou "Zatímco vyšlechtěné druhy do stávajícího ekosystému "zapadly" bez vážnějších vlivů na okolí", ale i ta je v pořádku. Co v pořádku není, je co jsme získali šlechtěním některých plodin pro naši výživu. Jako příklad bych použil pšenici, která je vyšlechtěná pro lepší výnosy, lepší konzistenci těsta (vlivem velkého obsahu lepku), ale z výživového hlediska je mnohem horší než původní (špalda). On lepek je sice rostlinná bílkovina a je obsažen i ve špaldě (v rozumném množství), ale tak jak člověk narušil šlechtěním tu přirozenou rovnováhu, získal tím celiakii a zalepená střeva lepkem, který naše tělo neumí v takovém množství strávit a v důsledku toho se pak méně vstřebávají i živiny z potravy.
-4 # Myška 2013-06-26 08:53
Celiakie a další choroby jako Crohnova choroba jsou způsobeny hlavně tím, že nemáme parazity, se kterými je tělo připraveno bojovat a když nemá s čím bojovat, tak se bílé krvinky "nudí" a způsobují alergické reakce. To, že reagují na lepek, je tedy jen důsledek absence parazitů v našem těle.
+6 # Jean Laroux 2013-06-26 09:09
Ano. To je už ale trochu jiné téma, které se spíše váže k výživě než k ekosystému jako takovému byť zde jistá souvislost je. Já osobně si myslím, že vzhledem k neustálému vývoji je těžké říct co je tzv. zdravé nebo ne. To co bylo včera nezdravé se najednou ukazuje v jiném světle a co jsme dosud považovali za zdravou výživu, tam se objevují negativní účinky. Co vědecká laboratoř to nějaký pohled. Aby si člověk zachoval zdravý rozum, měl by výživu spíše hodnotit z širšího úhlu pohledu. Lidský organismus se za tisíciletí vývoje adaptoval na určitý druh stravy a k tomu se i přizpůsobily procesy v organismu. Tělo je vlastně také takový více-méně uzavřený ekosystém a platí zde obdobné principy jako ve vztahu GMO-přírodní ekosystém. Jestli jsme tisíciletí konzumovali potraviny s celozrnné mouky tj. obsahující i slupky nebo klíčky, pak s tím náš "organismus" počítá .. tyto součásti napomáhají k trávení. Bílá mouka, která od těchto součástí "očištěna" se ukazuje jako problém, protože ji organismus neumí 100% ně účinně zpracovat. A to byl jen jeden příklad z mnoha .. Stručně řečeno .. Významný zásah do stávajícího ekosystému tj. systému, kde se jednotlivé prvky navzájem ovlivňují a podmiňují svou funkci je vždy riziko a míra rizika je přímo úměrná míře zásahu. Platí to pro výživu a platí to pro GMO. Zatímco nesprávná výživa ohrožuje zdraví jednotlivců, v případě GMO ohrožujeme celý celek jehož jsme součástí. Podceňujeme dlouhodobá potenciální rizika a omlouváme to momentálním efektem
+2 # Nitra Maxov 2013-06-26 18:27
Ano, tohle vidím taky tak. Osobně ale moc na vědce a jejich laboratoře nedávávám, vždyť schvalovali v minulosti např. i takové DDT. Až když byly patrné následky, objevily se "nové" výzkumy. Navíc jsou vědci vždy sponzorováni někým, kdo má na jejich výzkumu zájem, rozuměj výsledky tohoto výzkumu mu mohou zlepšit nebo zhoršit jeho byznys. Pak je vědec velmi často tlačen do žádaných výsledků.
Je to v dnešní době všeřešící vědy těžké, ale chce to si zachovat aspoň nějaký instinkt a hlavně selský rozum. Ten je dnes mnohem lepší než 10 vědeckých výzkumů :-D
+7 # abecede 2013-06-26 09:04
Pavol Krajcovic , Nocar a podobni uz som toto pisal:NA POPLACH SA OHLADOM NEBEZPECNOSTI GM ORGANIZMOV BILO V SUDNYCH SIENACH !!!! ALE MEDIA SA POSTARALI O TO ZE ZVONENIE SVETOVA VEREJNOST NEPOCULA, TAM SA DOKAZALO ZE GENETICKA MODIFIKACIA JE NEZVLKADNUTA A NEBEZPECNA ALE ZA CENU UMLCANIA VSETKYCH OBORNIKOV KTORI NAMIETKY UZ VZNIESLI. PODOTYKAM - UZ VZNIESLI !!! TO ZE SA TO NEDONIESLO K VAM NEZNAMENA ZE VAS "NAZOR" JE SPRAVNY DOKIAL SA NEDOKAZE OPAK..
Vy a vam podobni sa drzite hesla "co som nevidel to neexistuje" a velmi intenzivne uplatnujete kongitvnu dizonanciu. Aby ste sa niekam posunuli, by ste museli sledovat diskusiu kde aj ohladom tohto pre vam podobnych bol odkaz na clanok na NATIONAL GEOGRAPHIC :-) Aby ste diskutovali objektivne musite overovali vsetky linky ktore sa tu ponukaju a to evidentne nerobite - uz len video kde hovori Jeffrey M. Smith by vam nedovolilo mudrovat vasim chorym mozgom o nicom a patrali by ste dalej.Chcete dokazy? MATE ICH V DISKUSII ALE VY NEMIENITE PRE SEBA ROBIT NIIC, LEN MUDROVAT...
0 # Nebojím se 2017-03-21 12:31
Svatá zlatá pravda, to se dobře četlo velmi dobře. Myslí vám to a velmi kvalitně.. Buďte rád za to, ikdyž to pro vás musí být určitě peklo mezi těmi všemi voly.. znám to .. je to neskutečné nesnesitelné jaká lidská tupost dovede být..nakonec nás ta jejich tupost dovede do záhuby
0 # Voitass 2013-06-26 11:39
Znáte někdo výrobek "Sójové nudličky" od výrobce BONAVITA?

Chtěl bych se zeptat, zdali je to výrobek GMO, děkuji.

Náhrada za maso se totiž v ČR hledá těžko, ale GMO nesmysly jíst nehodlám.
0 # pawlik 2013-06-26 11:47
Musím Vás zklamat, ale sója se již jako NON-GMO nevyskytuje nikde na světě.

I když je mi to celkem trapné, ale jak jsem psal výše, zkuste se podívat po amarantové mouce. Amarant obsahuje mnoho velmi kvalitních bílkovin (více než běžné obiloviny), neobsahuje lepek a je vhodný i pro vegetariány (právě kvůli těm bílkovinám, které jinak z běžné rostlinné stravy nezískají..). Kdybyste nenašel, poskytnu Vám rád více info..
0 # Voitass 2013-06-28 23:00
Dobrý den,

děkuji za tip a omlouvám se, že odepisuji až teď.
Trochu jsem si o tom zjišťoval a vypadá to dobře, opravdu by to byla dobrá náhrada, ovšem je poněkud drahá, neznáte nějakou levnější variantu?
0 # pawlik 2013-06-29 00:38
Hodně záleží, jakou variantu hledáte, alternativu za co.. Amarantová mouka je pro spoustu celiaků právě alternativou lepkové mouky. Pro sportovce je to zase alternativa za chemické přípravky a zároveň je pro to pro ně velmi cenově dostupný zdroj proteinů.

Porovnávejte přínosy komplexně - výživové a pro Vaše zdraví. Kvalita suroviny, její zpracování.

Levnější varianty, z tohoto pohledu, neznám. Existují alternativní produkty z kukuřice, rýže, quinoi (s tou teprve experimentuji.. ) apod. Amarant ale sdružuje benefity všech :-) Zkuste se poptat v nejbližší zdravé výživě. Amarant se mimo jiné začal konečně využívat i v uzeninách, právě jako alternativa sóji, a pracuje se také na alternativě modifikovaných škrobů v jogurtech.. Pochopitelně se ale takové produkty nedají koupit levněji, než ty sojové..nebo ty, co se nyní šidí..
0 # Voitass 2013-06-29 08:56
Určitě se zkusím poptat, Vám ale opravdu děkuji za poskytnuté info a rady, trochu jste mě do toho zasvětil.

Momentálně se také snažím vyhnout tomuto problému:
ac24.cz/.../...
0 # pawlik 2013-06-29 10:15
Ach ano..to je také nešvar.. lidem nezbývá opravdu nic jiného, než důkladně číst etikety, zajímat se o produkty a jejich výrobu. Dnes se totiž ve výrobě na kvalitu mnoho nedbá, bohužel, všechno je o největším možném zisku. Marketing pak mnohdy spolehlivě zakryje veškeré zlo..

Přeji zdar a sílu v hledání! Naštěstí to není tak zlé a najít se dá:-)
+1 # GalacticParty 2013-06-26 16:49
Vetsina sojovych produktu je z GM soje, jako i vetsina soje co se pestuje je GM. Ale GM FREE se taky da sehnat, jen je to ponekud vzacnejsi. Tedy pokud lze verit ze GM-FREE oznaceni plati a neni to jen marketing..
0 # pawlik 2013-06-26 17:01
Podle mých informací, naprosto čistá, NON-GMO sója opravdu neexistuje. Od roku 1996 všechny genotypy postupně vymizely. Ovšem, když se ubere na přísnosti posuzování, naleznete například typy, které jsou modifikované pouze na rezistenci proti herbicidům a nebo jsou "pouze" GMO nepřímo kontaminované.

Obecně ale doporučuji vyhledat alternativy sóji, protože ta je, mimo jiné, jeden z největších alergenů (hned po burácích..).

A neplést si to s BIO. Pokud je něco BIO, neznamená to ještě, že je to automaticky i NON-GMO.
0 # GalacticParty 2013-06-26 17:23
a kdyz mas na baleni explicitne oznaceno GM-FREE?
0 # pawlik 2013-06-26 17:53
nechtěl bych teď kecat, ale u nás je myslím platný pouze text NON-GMO případně bez GMO nebo značka GMO v kolečku s přeškrtnutím...

Ale takové označení není časté, je to spíše marketing. Obecná povinnost je spíše opačná, a to, že se musí značit každá potravina, která obsahuje více než 1% GMO.

Ono je to ale v podstatě úplně jedno. Například kuře, chované v Polsku a krmené výhradně GMO kukuřicí (a taky antibiotiky, jak vyšlo nedávno najevo) se živé převeze k nám, zpracuje se a hle, hnedle je to český výrobek Vodňanské kuřátko. O GMO na obalu ani čárka.. tak asi tak..
0 # GalacticParty 2013-06-26 18:06
GM - FREE je tady u nas taky bezne oznaceni potravinovych vyrobku. Obdoba Sugar-free (bez cukru). GM- FREE znaci ''Genetic Modification free'', tj, bez geneticke modifikace. Tady se to sehnat da, ikdyz ovsem mohu se pouze spolehnout ze je to to co to podle baleni ma byt. Tezko si byt jist.
0 # pawlik 2013-06-26 18:11
ta značka musí být v čechách česky..stejně jako nemůže být značka "Gluten free" ale musí být "bez lepku". Ikona být nemusí, text musí být vždy!
0 # GalacticParty 2013-06-26 18:15
To asi u vas jo, tady se mluvi anglicky.
0 # zojita 2013-06-26 23:03
Jo brouci to nezerou ale my lidi v klidku to zrat mame...neni dobre jabko , ktere ani cervik nechce
0 # neosite 2013-06-30 15:03
Smazali jste mi slušný příspěvek, mažu vás s odběrů... reciprocita musí být.
0 # neosite 2013-06-30 15:05
... z odběrů...
+1 # Melon 2013-08-21 21:16
Tak ta zamienka pre modifikovane banany je riadny nonsens. Predsa ziaden virus, ci bakteria nevyhubi celu populaciu. Vzdy ostane par jedincov, ktori su rezistentni!! Tak naco GMO, ked staci namnozit pozostalych a mame takmer absolutnu odolnost?
0 # Petr Klimovič 2013-08-22 08:01
Banány jsou všechny potomci jednoho jedince. To co koupíš v obchodě, jsou banány odrůdy Cavendish. Ta je celá namnožená z jedné původní rostliny pomocí řízkování, takže všechny Cavendish banány na celém světě jsou geneticky identické. Tudíž mají stejnou odolnost na virus. A ten je opravdu zabije všechny.
0 # Melon 2013-08-22 21:30
Nemozu byt gen. identicke. Cela odroda nie je len z jednej palmy, ktora sa klonovala. Tiez sme boli pocas morovej epidemie skoro vsetci bieli a aj tak vymrela tretina ludi. Mor bol skoro vsade a podla mna sa mu nedalo vyhnut. Usudzujem, ze zvysok bol odolnejsi.
0 # Petr Klimovič 2013-08-22 22:00
serendip.brynmawr.edu/.../...

Cavendish was first found in Southeast Asia and brought over to the Caribbean in the early 20th century, being put into commercial production soon after. ((1)) The average American eats 26.2 pounds of Cavendish bananas every year and 100 billion total Cavendish bananas are consumed every year. ((3)) Every one of these fruits is identical, at least genetically, to its brothers and sisters. The Cavendish banana plant does not reproduce by mixing genes, but rather through the method of removing suckers and replanting them. Essentially, every Cavendish banana in the world is a the same plant brought over to the Caribbean earlier this century. ((3)) The plant has no other means to reproduce; each fruit produced is 100% sterile.
+1 # Petr Klimovič 2013-08-22 22:02
en.wikipedia.org/wiki/Bananas

According to current sources, a deadly form of Panama disease is infecting Cavendish. All plants are genetically identical, which prevents evolution of disease resistance. Researchers are examining hundreds of wild varieties for resistance.
+2 # Kaede 2013-08-21 23:22
My sme doma nauceny tak, ze za domom mame velku zahradu, vacsinu toho co dopestujeme sa bud pozavara na zimu alebo zje a rozda medzi zvysok rodiny. Maso mame vacsinou z domaceho chovu. Nie je nad to, ked clovek vie, co konzumuje a stoji to sice velmi vela casu a prace, ale ovocie a zelenina z ochodu nema ziadnu chut, ziadnu vonu oproti tomu, ako chuti prave to domace. Nedokazem si predstavit, ze by som musela byt odkazana len na to, co sa da kupit v obchodoch. Je smutne, ze ludia tejto doby sice ovladaju pocitace a moderne technologie, ale nemaju predstavu o tom, ako podojit kravu, nakrmit sliepky alebo zasadit paradajky.
+3 # Petr Klimovič 2013-08-22 07:59
GMO je zkratka, která znamená geneticky manipulovaný organismus. Ta zkratka neznamená organizsmus odpolný proti pesticidům, nebo organismus vyrábějící si vlastní pesticid. Ta zkratka prostě vyjadřuje postup jakým byl daný organismus "vyroben". Způsobů jak manipulovat geny je mnoho, takže pod GMO se může skrývat mnoho různých postupů. Pomocí GMO lze teoreticky třeba z jablka Golden Delicious vyrobit jablko Jonatan. Výsledný Jonatán bude co se týče DNA naprosto stejný jako jonatan z vaší zahrady. Nebude odolný na pesticidy, nebude mít v sobě svoje vlastní, bude to prostě přesně stejné jablko jako to vaše ze stromu. A přesto bude označené GMO. Z toho je jasné, že zamotné označení GMO neznamená nutně pohromu. To záleží až podle toho jak byl organismus upraven. Jasné? Nedělejte tu chybu, že zaměňujete zkratku GMO automaticky za monsanto a roundup. Je to podobné jako třeba dítě ze zkumavky. Výsledkem je stejné dítě, jako porozené klasickou cestou, akorát metoda jak vzniklo byla trochu jiná. Nebo jiný příklad. Je to jako tvrdit, že když něco bylo vyrobeno na soustruhu, tak je to určitě zbraň a zabíjí. Ingnorace faktu, že soustruh může vyrobit různé věci. GMO také může vyrobit různé věci.
+1 # Adéla 2013-09-17 16:48
Ten článek mě vůbec nebaví číst, protože se absolutně nedozvím v čem je vlastně upravená zelenina škodlivá. Spousta hnoje a žádné kloudné informace. A to mě to i zajímalo. Jediné, co si z článku odnesu je, že klobouk dolu před inženýry, protože vymyslet kukuřici, která si vyrobí vlastní pesticid, je prostě geniální. Pro příště, téma lépe zpracovat, aby i laik měl přehled a mohl nad tématem přemýšlet.
0 # Pavel Golem 2013-11-12 16:49
ty ses vazne tupa krava.. staci se podivat do diskuze, kde mas odkazu dost. o skodlivosti gmo se toho tady napsalo vic nez dost, tak nebud sakra lina a trochu hledej ne!!? navic staci pouze proletnou zdejsi diskuzi sakra!!

misto toho radeji obdivujes to, ze muzes zrat kukurici, ktera si sama vyrabi jed, kterej se ti hromadi ve vajecnicich.. HNUS
+1 # Pepee 2013-09-17 16:54
skoro celá tahle diskuse je k pláči. všichni jsou tu strašní odborníci a téměř všichni tu ví co přesně GMO je a na co přesně se to používá a samozřejmě co přesně to udělá s organismem zvířat atd..... Probuďte se!!! projděte si informace z více zdrojů ne jen z AC24 a jim podobných.... V některých věcech je tento server přínosem pro kolektiv a jeho informovanost, ale co týká článků ve spojitosti se zemědělstvím je to absolutní brak a odpad už jen tím, že pořád dokola omílá to samé. Zemědělci jsou démoni, Monsanto ďábel a na zemi chce jen peklo,........K aždý ať si věří čemu chce, ale nesmí být jednostranně zaslepený. Co takhle článek o přínosech GMO? vážně žádné nejsou? proč je tu jen jeden pohled na věc? Jaký je to pak rozdíl proti spikleneckým masmédiím? ŽÁDNÝ! Vymývání mozků jen opačným směrem.....
+2 # pawlik 2013-09-17 17:55
Cituji Pepee:
skoro celá tahle diskuse je k pláči. všichni jsou tu strašní odborníci a téměř všichni tu ví co přesně GMO je a na co přesně se to používá a samozřejmě co přesně to udělá s organismem zvířat atd..... Probuďte se!!! projděte si informace z více zdrojů ne jen z AC24 a jim podobných.... V některých věcech je tento server přínosem pro kolektiv a jeho informovanost, ale co týká článků ve spojitosti se zemědělstvím je to absolutní brak a odpad už jen tím, že pořád dokola omílá to samé. Zemědělci jsou démoni, Monsanto ďábel a na zemi chce jen peklo,........Každý ať si věří čemu chce, ale nesmí být jednostranně zaslepený. Co takhle článek o přínosech GMO? vážně žádné nejsou? proč je tu jen jeden pohled na věc? Jaký je to pak rozdíl proti spikleneckým masmédiím? ŽÁDNÝ! Vymývání mozků jen opačným směrem.....

Kolem GMO stačí vědět pouze pár věcí:
1. Do roku 1996 žádné GMO nebylo a stalo se něco? Asi ano, proto páni inženýři něco vymysleli
2. Přenášet geny z rostlin, lépe řečeno z organismů, které spolu navzájem nesouvisí (třeba z ryb do rostlin), je už z logického hlediska hloupost a je to proti přírodě. Na to nepotřebuji odborný článek.

Informace z více zdrojů, aby byly důvěryhodné, nikdy neseženete. Odpůrci budou označováni za konspirátory, příznivci za uplacené přisluhovače Monsata & spol.

Použijete-li zdraví rozum, nepotřebujete vědět více. GMO prostě není přirozené. Až budou do lidí píchat geny třeba ze sekvojů, aby lid žil déle, taky to nebude tak uplně OK. Ale jistě by se našlo dost přívrženců.
-3 # jedriko 2013-09-17 18:09
Ani nosit šaty není přirozené. Ani sedět u internetu není přirozené. Není přirozené užívat antibiotika a není přirozené mít tak nízkou kojeneckou úmrtnost.

K bodu 1. Stalo se něco? Jo, lidé umírali hlady. Případně v případě zlaté rýže umírali na nedostatek vitamínu A z jednotvárné rýžové diety.

Bod 2. nic nevysvětluje. Neříkáte v něm jak vzniká to utrpení, nebo komu se tím děje křivda, nebo tak něco. Že je to proti přírodě, to neznamená, že je to zle. Každý vyléčený je naživu proti přírodě.
+2 # pawlik 2013-09-17 19:13
Cituji jedriko:

1. Odpovězte si na otázku, proč lidé umírali hlady. Na seznamu surovin, důležitých pro přežití lidstva, existuje přes 1.000 plodin, které je možné pěstovat v různých podmínkách. Dnes spoustu jídla vyhazujeme. A proč se někdo angažuje do potravinové pomoci, místo toho, aby tamní obyvatele naučil hospodařit.. GMO to nevyřeší a hladomor není relevantní alibi.

2. vysvětluje to mnohé.. šlechtění způsobem, které by samo o sobě nikdy nemohlo proběhnout, není OK. A pokud za tím stojí pouze ziskuchtivost, pak to nemá nic se záchranou lidí. (GMO je totiž hlavně kvůli větší výnosnosti. K ničemu dalšímu to není..).
-3 # jedriko 2013-09-17 21:20
Ignorujete tu zlatou rýži. To je rýže zdarma pro asii, která obsahuje zvýšené množství vitamínu A. V těch zemích umírají ročně statisíce dětí na nedostatek vitamínu A, protože se tam jí hlavně rýže. Kromě toho se z toho také slepne. Takže to je odpověď na otázku co strašného se stalo, a zároveň i upozornění že není pravda, že jen kvůli většímu výnosu.
To a to není ok, je tvrzení. Takové tvrzení potřebuje vysvětlení proč to není ok. Komu to ubližuje.
+4 # pawlik 2013-09-17 21:53
Když budu dlouhodobě jíst jen jeden druh potravy, je logické, že mi to moc neprospěje. Irové taky nedopadli valně s konzumací brambor. Proto se říká, že by strava měla být pestrá.

GMO je záležitost tak mladá, že se důsledky nedostaví hned. Pro negativní postoj (že to není OK) nepotřebuji mít mnoho podkladů (kromě vlastního rozumu). Není zatím mnoho pozitivních výsledků z lidského vměšování do chodu přírody. Jestli to někomu ubližuje se možná naše generace nedoví. Pro mne je důležité, že neexistuje žádný dokument, který prokazuje, že GMO potraviny neubližují. Dokud se nic neprokáže, jsou brány jako bezpečné - ale takových věcí už bylo a jak to nakonec dopadlo.

Zkrátka a dobře - je to kšeft, lítají v tom prachy. Pro dobrý pocit to nikdo nedělá. Existují plodiny, které jsou na pěstování nenáročné, jsou levné, mají kvalitní výnos i velmi dobré nutriční hodnoty. A zároveň je můžou lidé zpracovat kompletně. Jedna rostlina tak může zajistit pestrost stravy. A z pro mne neznámého důvodu se nepěstují. Proč se tedy podle vás pěstují GMO potraviny? Jaký to pro nás, strávníky, má mít přínos? Více jídla, levnější jídlo? Kvalitnější jídlo? Dostupnější jídlo? Nevidím jediný důvod pro pěstování GMO plodin, kromě zisku pěstitelů...
-3 # jedriko 2013-09-17 22:17
A opět ignorujete zlatou rýži. Je zdarma, takže nemáte pravdu že jde jen o zisk. A co se týče vměšování do přírody. Antibiotika zachrání ročně jistě tisíce životů. Řeknete těm lidem, že jejich život je nic dobrého?
+4 # pawlik 2013-09-17 23:31
Jediným pozitivem GMO je tedy zlatá rýže?

Antibiotika už také nepomáhají vždy (kvůli jejich nadužívání nebo nesprávném nasazování). Říká vám něco antibiotická resistence? Drobná paralela ke GMO - až se stanou škůdci rezistentní vůči Bt, půjdou do háje všechny NON-GMO plodiny.. kdo z toho asi bude mít užitek? Že by producenti GMO potravin? Zlatá rýže to nenapraví..

Zatímco tedy u antibiotik máme aspoň pár pozitiv (která nejsou také přirozená a důsledky se již také projevují), u GMO zatím anály mlčí. Budeme si muset počkat.

Ale opravdu doposud neznám jediný dobrý důvod, proč to dělají, když sami nemají ani páru, co se může stát (to zatím neví nikdo, je to on-line experiment). Že to dělají pro peníze je ale zjevné, nebo jsou neziskovou organizací?

P.S.: Také jsem se nevyjádřil k odívání - to s GMO příliš nesouvisí, oblékání beru jako přirozený vývoj (abychom neumrzli, když už nám slezla srst..)
-4 # jedriko 2013-09-18 12:55
Rezistence škůdců na pesticidy s GMO nesouvisí. GMO na tu rezistenci nemají vliv. Dokonce naopak, pokud by GMO znamenalo méně pesticidů, tak se vznik rezistence zpomalí.
+2 # pawlik 2013-09-18 13:01
měl jsem na mysli Bt produkty..tedy tu menší část GMO plodin, které si vytváří své vlastní insekticidy a tím prý odpadá nutnost postřiků (což se ale neprokázalo, spíše pravý opak)...
0 # Pepee 2013-09-18 16:24
Cituji pawlik:

Takže se musí používat ještě víc insekticidů? :D
S Bt kukuřicí je to takhle:
nejběžnější GM kukuřice s vloženým genem z půdní bakterie Bacillus thuringiensis (odtud Bt-kukuřice), který kukuřici propůjčuje odolnost proti škodlivému zavíječi kukuřičnému (Ostrinia nubilalis) nebo bázlivci kukuřičnému (Diabrotica virgifera). Produktem tohoto genu je protein, který je nejprve aktivován trávicími enzymy cílového hmyzu a poté se specificky váže na receptory v jeho střevech, kde vytváří póry. Stejný protein používají pro kontrolu hmyzu ekologičtí zemědělci od první poloviny 20. století. Tento protein je neškodný pro jiné druhy hmyzu, zvířata či ptáky a díky tomu, že se v trávicím ústrojí člověka velmi rychle rozkládá, nehrozí ani riziko alergenních reakcí. Takže je pro nás pro lidstvo strašně škodlivá.... Otázkou spíš zůstává jaké budou důsledky přesouvání genů z různých nepříbuzných organismů, to zatím asi nikdo vědět nemůže. Ale zatím se zdá na třeba na tomto příkladu, že genové inženýrství může pomoct. je tam prozatím problém spíš morální než jakýkoliv jiný......
0 # 2013-10-09 15:06
Tak jsem se tady začetl do té diskuze. Upřímně jsem ji nedočetl do konce, ale snad půlku. A po pravdě co si o tom myslet? Osobně si myslím, že je to zásah do přírody, což je vždy špatně a nevíme, co se bude dít další generace. Takže jsem proti tomu. Pak je tady otázka přelidnění. Je možné, že v dobré víře uspokojit hlad na světě je pro ně možná GMO východisko. Ale jako laik, a to jsem, článků jsem přečetl několik a videí zhlédnul také několik, si ostatně myslím, že potravin by bylo na světě dost, kdyby se neplýtvalo a hospodařilo se jinak a nehledělo by se jen na zisky. Další věc je tak trochu konspirace, kterou jsem se dočetl na netu, a to je, že je možnost, že s využitím GMO je možnost a způsob, jak snížit počet obyvatel. ( "Růst lidské populace představuje patrně jednu z nejvážnějších dlouhodobých hrozeb pro přežití. Jsme na pokraji vážné světové pohromy. Více lidí na planetě znamená větší spotřebu surovin, více válek a nepokojů. Pokud nebude možné lidskou populaci kontrolovat dobrovolně, bude kontrolována nedobrovolně pomocí chorob a nemocí, hladomoru a válek. Pokud bych se znovu reinkarnoval, přál bych si být smrtelným virem, abych přispěl k vyřešení problému přelidnění." Princ Filip, védova z Edinburghu ). I když je to konspirační teorie, něco na tom být může. Pak je tu ekonomika a zisky, jenž nadnár.korporac e z těchto GMO mají a farmáři, kteří ať už chtějí nebo ne, se musí podrobit nebo skoncovat se svojí živností. Jelikož tyto korporace, jako je Monsanto si nechali tyto GMO semena patentovat, dost na tom profituje a ničí soukromé farmáře. Už jen to, že si někdo může patentovat něco, co vytvořila příroda a je to vlastně všech, je nemorální a hnusné. A zase jde jen o peníze. Co se stane, až někdo nějak upraví vodu, takto upravenou vodu si nechá patentovat a začne ji nějakým způsobem šířit světem a člověk nebude mít navybranou. Bude muset pít tuto upravenou vodu a platit této společnosti nehorázné prachy za to, co patří všem zdarma bez rozdílu. Asi je to přehnané, ale to se děje teď v USA se semeny.
Jak říkám, jsem laik, utvářím si názor čtením článků a shédnutím videí pro a proti. A co jsem se zatím dočetl a viděl, jsem v tomto skeptický spíše. Rád bych taky věděl váš názor na tyto 3 videa. Dvě jsou proti GMO, jedno pro.
www.youtube.com/.../
( ve druhém videu je o GMO až po 1 hodině )
-2 # Karkul 2013-10-09 16:48
Zásah do přírody je vždy špatně? Jsi tedy i proti antibiotikům, botám, oděvům, stříhání vlasů? To vše je něco jiného, než jak jsme byli přírodou vyvinuti. Myslím, že to jsi říct nechtěl. Ne každý zásah do přírody je špatně.
+1 # 2013-10-09 16:57
Bylo to myšleno spíš takto :
Na rozdíl od chemické kontaminace, která se dá lokalizovat, je šíření GMO procesem nevratným, neboť se jedná o živé organismy, které rostou, množí se, mutují a migrují. Z tohoto důvodu může genetická kontaminace napáchat daleko větší škody. Mějme vždy též na paměti slova harvardského profesora genetiky Richarda Lewontina, který pro New York Times Magazine řekl: "Nikdo dnes nedokáže přesně říct, jaký dopad může mít GMO na životní prostředí. O tom, jak se organismy z DNA vyvíjejí, víme zatím tak strašně málo, že mě samotného by velmi překvapilo, kdybychom v budoucnosti nedostávali jeden tvrdý úder za druhým."
0 # veronika 2013-10-09 18:36
Téma zajímavé a poučné, nicméně pokud chcete aby vypadalo seriozně, vyvarujte se gramatickým chybám typu: vědci vyvinuly.
+3 # j 2013-11-12 16:39
Myslím, že to je celkem pořádný průšvih a týká se všech lidí...genetick y modifikované potraviny a zvířata...to je hnus
+1 # 4561243 2013-11-12 16:44
Když tak poukazujete na to že farmářské plodiny vydrží déle, tak takový Mc'Donald který se nezmění ani po roce je potom vítěz ?
0 # Petr L 2013-11-12 21:49
řekněte mi, co teda jíst? zajímá mě to:) a u toho být zdravej? Nezapomínal bych na to, že zdraví se rodí i v hlavě :p
+4 # grogy 2013-11-13 00:41
Nemám čas ani chuť číst všechny komentáře, takže jestli to tu už je, tak sry. Každopádně jeden důležitý fakt za všechny.

Při testování GMO kukuřice na myších se rapidně snižovala rozmnožovací schopnost a u třetí generace myší živených jenom tímhle svinstvem se projevila ABSOLUTNÍ STERILITA!

Takže se proberte, je to jako elektronické cigarety. Během roku se to rozjelo po celém světě, aniž by kdokoliv měl chuť zjišťovat, co to s člověkem udělá třeba po deseti letech. Hrát si s genama je sice super, pokud to dělají zodpovědní lidé, ale tohle co dělá "můj svatý / MONSTANTO" je jen další součást NWO a redukce populace.
0 # Nebojím se 2017-03-21 12:34
Co motáte elektronickou cigaretu s genetickou modifikací proboha to je zcela špatně, jako celoživotní kuřák každý den děkuji bohu za elektronickou cigaretu a vůbec informaci i jiném způsobu zvládání závislosti na tabáku než sebevraždným kouřením. V e-cigu je propylenglykol max. nějaká aromata a výtažek, popř. chemicky čistý nikotin.. co to má co společného s genetickými zvěrstvy ?! E-cigo je o tom že neničí vaše tělo dehet.. je to stejné jako pít klasického turka nebo vodu s kofeinem.. a přidanými aromaty kávy...
+2 # NEO 2013-11-13 09:48
Jenom tak pro zajimavost aby se vam otevrely oci!! Co si myslite ze ji zamestnancy Monsanta? Co myslite ze serviruji v Bilem Dome? Samozrejme organicky pestovane plodiny!! O rakovinu,neplod nost, alergie a dalsich 30 nemoci nestoji!! Zato my jsme pro ne dobry zisk !!!
0 # Abraham 2014-04-02 11:56
You should start by taking all the trash out of your vehicle, also take out anything that does not belong there.
However, these ultimately wear out pretty quickly, and will likely stop giving off a scent after a brief period of time.
This is a good thing to do when you have a lot
of empty properties.

My weblog - Home made Air
Freshener
-1 # Adele 2014-04-02 11:59
not belong there. Article Source: discount Oust Air Freshener spray and wholesale Oust
Air Fresheners on sale today at Clean - It - Supply. Ahh, coffee ' even if
you don't like drinking the stuff, the homely smell is powerful enough to cover up bad odours over
a wide area and is used by many department stores to create a
pleasant, at-ease atmosphere in their shops.

Here is my blog - Best Air Purifier - Adele,
0 # B. 2014-05-15 15:42
Ahoj, chtěla bych se zeptat,jak je to s označováním gm potravin? podle § 6 odst. 5 by měly být označeny, ještě jsem to ale na ničem neviděla a jak je to se zbožím z dovozu, pokud u nich legislativa toto označení nenařizuje a jejich zboží se dostane k nám, musí být taky označené nebo ne? a jak to označení konkrétně vypadá? Za případnou odpověď děkuju
0 # Humans 2014-09-26 12:29
Jako vždy...často i díky drobným rozdílům, jsou lidi schopni se napadat dokola a dokola...
Často mi tyhle diskuze pod články připomínají rvačku kryplů.
0 # Nebojím se 2017-03-21 12:17
:D:D hh :D mě to spíše připadá jako šikana pár kryplů ovšem při bližším pozorování lze jasně vidět, že je poho pouhá sebeobrana myslících jedinců a snaha zbavit se krypla vysvětlením že je krypl, jenže to jsou většinou takoví krypli že to pochopit nedovedou. Pravda je jen jedna, buď jsem krypl já nebo oni, ničím si nejsem jistý víc než tím že já to nejsem, mám to potvrzeno od psychiatra černé na bílém.Já jsem zcela zdráv naprosto v pořádku, tudíž mám plné právo nadávat kryplům do kryplů, tedy mysím těm duševním na první pohled inteligentním kryplům.. :D
0 # Nebojím se 2017-03-21 12:26
Ono mě teda zdravé lidstvo a zdravá planeta příde ku*evský rozdíl od mrtvých lidí a mrtvé planety.. pokud to považujete za drobný rozdíl, tak jste zkrátka nepochopil že do deseti patnácti let, zdechnete hororvým způsobem.. počítáte s tím ? Já ona.. já už totiž chcípám a GMO se mi dere z kůže už několik let, ale úspěšně s tím bojuji, ale ničí mě to je to ve mě a nejspíš se toho už nikdy nezbavím, po konzumaci podezřele levného anasu z Alberta jsem z kůže vymáčkl lesklý šestiúhelník.. není cm2 na obličeji kde bych neměl hluboký bolák, za posledních 7 let nebylo dne kdy bych neměl minimálně jeden bolák v ksichtě. Mluvil by jste jinak kdyby se to vás týkalo, a já vám říkám že se vás to týkat brzy bude a to všech.. a aby to náhodou nebylo tak že zatím co mě to tělo nepřijímá, vylučuje a pere se stím imunitní systém, tak ve vás všech se to tiše může kumulovat do doby než už toho bude moc, a vznikne nádor, srdeční selhání nebo jakákoli jiná nemoc.. jenže myslím že tak dlouho to trvat nebude, že brzy vymyslí vědci něco co se jim jako vždy vymkne, a poté už to bude rychlé... vím co dovede GMO doslova na vlastní kůži.. a řeknu vám že je to pro mě takový rozdíl že bych neváhal ani pár vteřin a ty vědce kteří by jen cekli něco obhajobu GMO a okamžitě bych je popravil něčím co by bylo po ruce zcela chladnokrevně a bez jediné výčitky právě naopak byl bych na sebe hrdý že jsem zemi zbavil psychopatů kteří ji ohrožovali.. takhle to je, tohle je pravda a není to má pravda, je to univerzální pravda, pokud s tím někdo nesouhlasí plete se, a je idiot pokud se chce i hádat místo aby se snažil pochopit.. opravdu to není drobný rozdíl ale rozdíl který rozhoduje o naší existenci..
0 # Iveta 2016-06-07 06:50
V článku se psalo, že se dozvim co proti tomu dělat a nedozvěděla jsem se nic... Jak poznám GMO banán nebo rajče?
0 # Nebojím se 2017-03-21 12:13
Asi jedině tak že to sníte a budete se modlit a doufat v to že to GMO nebylo, popř. modlit se ať se s tím vaše tělo popere, nebo se přidat ke mě a jít odstranit všechen ten lidský vědecký hnůj co za tím stojí.. i politický hlavně politický. Ti dali bezmyšlenkovitě zelenou..

Podpořte nás

Podpořit nás můžete zasláním libovolné částky na český účet, nebo v kryptoměnách BTC, BCH, ETH a LTC, či přes PayPal.

Převodem na účet

Podpořit nás můžete zasláním libovolné částky na český účet.

V kryptoměnách

Podpořit nás můžete pomocí BTC, BCH, ETH a LTC.

Přes PayPal