Očekává se, že ukrajinské ozbrojené síly začnou během několika týdnů dostávat první z desítek stíhaček F-16. (Foto: Flickr)

Celkem jich má z Belgie, Dánska a Nizozemska dorazit více než 60 – a to v době, kdy ukrajinští piloti stále ještě podstupují zdlouhavé a vysoce technické výcvikové programy v Evropě a ve Spojených státech.

Rozhodující činitelé v Bruselu a Kyjevě se však již nyní obávají, že se stanou velmi atraktivními cíli pro ruské dálkové a letecké údery dříve, než se vůbec dočkají vzdušného boje na ukrajinském nebi.

„Ukrajina si možná ponechá některé ze stíhaček F-16, které má obdržet od svých západních spojenců, na zahraničních základnách, aby je ochránila před ruskými údery,“ citovala v pondělí agentura Associated Press vysokého ukrajinského vojenského důstojníka.

Je pravděpodobné, že stíhačky budou „skrytě“ hostovat na základnách v Rumunsku a Polsku, což jsou země NATO.

Očekává se, že ukrajinské ozbrojené síly začnou během několika týdnů dostávat první z desítek stíhaček F-16. Celkem jich má z Belgie, Dánska a Nizozemska dorazit více než 60 – a to v době, kdy ukrajinští piloti stále ještě podstupují zdlouhavé a vysoce technické výcvikové programy v Evropě a ve Spojených státech.

Rozhodující činitelé v Bruselu a Kyjevě se však již nyní obávají, že se stanou velmi atraktivními cíli pro ruské dálkové a letecké údery dříve, než se vůbec dočkají vzdušného boje na ukrajinském nebi.

„Ukrajina si možná ponechá některé ze stíhaček F-16, které má obdržet od svých západních spojenců, na zahraničních základnách, aby je ochránila před ruskými údery,“ citovala v pondělí agentura Associated Press vysokého ukrajinského vojenského důstojníka. Je pravděpodobné, že stíhačky budou „skrytě“ hostovat na základnách v Rumunsku a Polsku, což jsou země NATO.

Serhij Holubcov, který je šéfem letectva ukrajinských vzdušných sil, potvrdil, že „určitý počet letadel bude uložen na zabezpečených leteckých základnách mimo Ukrajinu, aby zde nebyla cílem útoku“.

Popsal, že bojové letouny držené mimo Ukrajinu mohou být využity pro další výcvik ukrajinských pilotů a mohou být drženy v záloze v případech, kdy letouny aktivně zapojené do bojů musí být uzemněny kvůli opravám.

„Tímto způsobem můžeme mít v operační flotile vždy určitý počet letadel, který odpovídá počtu pilotů, které máme,“ řekl. „Pokud bude více pilotů, bude na Ukrajině více letadel.“

Můžeme se však ptát: jaký to má smysl? Zelenskij od začátku války prosí Západ, aby „zavřel nebe“. K tomuto účelu byly přislíbeny letouny F-16 (jako „kompromis“, který chyběl Západu k přímému zřízení NFZ), ale ty ještě ani nedorazily a Kyjev se v podstatě chystá mnoho drahých letadel od začátku skrývat.

Kdysi se předpokládalo, že stíhací letouny americké výroby by mohly být použity pro ukrajinské síly k ofenzivě proti zakořeněným ruským frontovým liniím, ale nevypadá to, že by se tak stalo.

Umístění převáděných bojových letounů na letištích mimo Ukrajinu také zvyšuje šanci, že Moskva narazí na přímou přestřelku s NATO. Představitelé Kremlu, včetně samotného prezidenta Putina, již dlouho varují, že Rusko bude útočit na letecké základny, z nichž jsou podnikány útoky proti ruským silám, i když jsou mimo hranice Ukrajiny.

V loňském roce začal Putin varovat před západními letadly: „Pokud budou umístěna na leteckých základnách mimo ukrajinské hranice a budou použita v boji, budeme muset zjistit, jak a kde zasáhnout prostředky použité v boji proti nám.“

Zdůraznil, že to „představuje vážné nebezpečí dalšího zatažení NATO do konfliktu“ – a také zdůraznil, že letouny F-16 jsou schopny nést taktické jaderné zbraně. Tím pádem se podle jeho tehdejších slov jak letouny, tak samotné zahraniční hostitelské základny z nutnosti stávají „legitimním cílem“.

Zdroj: apnews.com