Loď Starship společnosti SpaceX, největší a nejvýkonnější raketa, jaká kdy byla postavena, byla zničena při návratu na Zemi poté, co téměř dokončila svůj třetí zkušební let. (Foto: X / Space X)

Systém o délce 120 metrů, který při plném natankování váží přibližně 5 000 tun, odstartoval z kosmodromu společnosti SpaceX nazvaného Starbase v Mexickém zálivu v Boca Chica v Texasu. Společnost SpaceX chce tuto kosmickou loď jednou využít k dopravě astronautů na Měsíc a Mars.

Starship poprvé obletěla zeměkouli, ale v závěrečné fázi testu se s ní ztratil kontakt, právě když znovu vstoupila do atmosféry.

SpaceX nikdy neměla v úmyslu raketu, která se o několik minut později blížila k plánovanému vstupu do Indického oceánu, vyzvednout. Pravděpodobně buď shořela, nebo se během návratu do atmosféry rozpadla.

„Loď byla ztracena. Takže dnes žádný splashdown,“ řekl Dan Huot ze společnosti SpaceX. „Ale opět je neuvěřitelné, jak daleko jsme se tentokrát dostali.“

Elon Musk, miliardář a zakladatel společnosti SpaceX, uvedl na své sociální síti X: „SpaceX urazila dlouhou cestu.“

Dva předchozí pokusy skončily výbuchem jak nosné rakety s 33 motory, přezdívané Super Heavy, tak i cestovní lodi, která má nakonec vynést až 100 astronautů. Dohromady jsou o 10 metrů vyšší než raketa Saturn V, která v roce 1969 vyslala lidi na Měsíc.

První pokus o start Starship trval čtyři minuty a druhý osm minut, přičemž druhý z nich dosáhl vesmíru. Třetí trval více než 50 minut.

Společnost SpaceX je mnohem tolerantnější k riziku než Nasa a má strategii letového testování, jejímž cílem je často posouvat prototypy svých kosmických lodí na hranici možností i za ni. Společnost tvrdí, že časté letové zkoušky jí poskytnou cenné údaje, které jí pomohou navrhnout a vyvinout odolnější raketu.

„Každý z těchto letových testů je i nadále jen testem,“ uvedla SpaceX v prohlášení před třetím pokusem o start, ve zjevné snaze řídit očekávání pro případ, že by systém explodoval. „Neprobíhají v laboratoři nebo na zkušebním stanovišti, ale uvádějí letový hardware do letového prostředí, aby se maximalizovalo učení.“

Při třetím letu bylo provedeno několik testů, včetně otevření dveří užitečného zatížení a provedení vnitřního přenosu paliva během pobytu ve vesmíru.

Horní i dolní segmenty lodi Starship jsou navrženy tak, aby se nakonec samy bezpečně poháněly zpět na Zemi a měkce přistály, takže je bude možné znovu použít, což bude výrazně levnější než stavba zcela nových dílů pro každou misi.

Musk doufá, že Starship bude prvním krokem na cestě člověka dále do vesmíru než kdykoli předtím. Říká, že Starship, dříve pojmenovanou BFR (silně naznačeno, že znamená „big fucking rocket“), vyvinul proto, aby se lidé nakonec mohli stát „multiplanetárním druhem“. Za tímto účelem hodlá Musk zahájit kolonizaci Marsu, aby lidstvo mohlo přežít událost, která by zničila planetu Zemi, například převzetí moci rozumnou umělou inteligencí nebo zásah asteroidem.

NASA uzavřela se SpaceX smlouvu o přistání astronautů, včetně první ženy, na Měsíci již v roce 2026, i když toto datum bude pravděpodobně posunuto. Několik dalších systémů Starship je již ve výrobě pro budoucí testy.

Šéf Nasy Bill Nelson v prohlášení zveřejněném na webu X poblahopřál společnosti SpaceX k tomu, co nazval „úspěšným testovacím letem“.

Navzdory výsledku čtvrtečního testu vše nasvědčuje tomu, že Starship zůstává ještě značně vzdálen od plného zprovoznění.

Musk prohlásil, že raketa by měla uskutečnit stovky letů bez posádky, než vynese první lidi.

Musk již dříve uvedl, že celkové náklady na vývoj Starship by se mohly pohybovat mezi 2 a 10 miliardami dolarů. Každý start by měl stát desítky milionů dolarů.

Společnost vydělává na provozu menších raket, které vynášejí satelity a také vysílají astronauty na Mezinárodní vesmírnou stanici. Oznámila dlouhodobější plány na využití kosmické lodi jako raketoplánu pro komerční cestování po Zemi a slibuje cesty z Londýna do Tokia za méně než hodinu.

Zdroj: theguardian.com