Hladina vody na řece Rýn se blíží nebezpečně nízké úrovni a podle nových předpovědí by se nejkritičtější evropská vodní cesta pro přepravu zboží po vnitrozemských vodních cestách prostřednictvím bárek mohla stát do konce týdne neprůjezdnou. (Foto: Twitter)

Podle německé Spolkové správy vodních cest a lodní dopravy dosahuje hladina řeky v německém Kaubu ve středu 47 centimetrů a do pátku by měla klesnout na kritickou hloubku 40 centimetrů. Existuje dokonce možnost, že by hladina vody mohla během víkendu klesnout až na 37 centimetrů.

Hladina pod 40 centimetrů by znamenala, že bárky v klíčovém tranzitním bodě v Německu nebudou moci proplouvat a omezí přepravu energetických produktů a dalších komodit po nejdůležitější evropské vodní cestě v době nejhoršího nedostatku energie za poslední desetiletí.

Pokud se předpovědi potvrdí, může v příštích dnech v průmyslovém srdci Německa hrozit opakování poruch, které byly zaznamenány během historického minima na řece v roce 2018. Zneprůchodnění Rýna by zcela jistě zhoršilo probíhající energetickou krizi v Evropě.

Rýn se hadovitě táhne zhruba 800 mil (1 300 km) od švýcarských Alp přes největší evropské průmyslové oblasti a již nyní omezil nákladní dopravu pro chemický gigant BASF SE, výrobce oceli ThyssenKrupp AG a energetickou společnost Uniper SE. Agentura Bloomberg uvádí seznam společností, které jsou nejvíce ohroženy nízkou hladinou Rýna:

Uniper varoval, že nízká hladina vody snížila dodávky uhlí na bárkách do velké elektrárny. Energetická společnost uvedla, že její uhelná elektrárna Staudinger-5 o výkonu 510 megawattů zaznamenala stále méně bárkových dodávek uhlí kvůli klesající nízké hladině vody, což by mohlo brzy vést k „nepravidelnému provozu“.

Agentura Bloomberg uvádí, jaké zboží se po vodní cestě přepravuje nejčastěji. Pokud hladina vody klesne pod 40 cm, musí společnosti k přepravě využívat železnici a nákladní dopravu.

Až 10 % evropských dodávek chemických látek využívá řeku Rýn, včetně surovin, hnojiv, meziproduktů a hotových chemických výrobků. Na základě naší analýzy údajů o přepravě v letech 2019 a 2020 připadá na Rýn přibližně 28 % chemických zásilek v Německu. Tato země je srdcem evropského chemického průmyslu a v posledních deseti letech se podílela 36 % na produkci EU podle tonáže.

Průmyslové plyny, z nichž mnohé se přepravují potrubím nebo nákladními automobily, jsou z této analýzy, která zahrnuje údaje Eurostatu, Ústřední komise pro plavbu po Rýně a Verband der Chemischen Industrie, vyloučeny. Mezi hlavní veřejně kótované výrobce se zařízeními podél Rýna nebo v jeho blízkosti patří BASF, Wacker, EMS-Chemie, DSM, Umicore, Akzo-Nobel a Celanese.

Bloomberg

Hlavní komodity přepravované na bárkách po řece.

Nízká hladina vody na Rýně rozpoutá v největší ekonomice EU nežádoucí a další problémy v dodavatelském řetězci, protože přetrvávající energetická krize může do zimy vyvolat hospodářské peklo.

Zdroj: telegraph.co.uk