Desítky mrtvých, trosky rozmetané po zemi a nyní i důkaz, který mění vyšetřování od základů. (Foto: X)

Až dosud se předpokládalo, že za tragédií letadla společnosti Air India stála chyba pilota nebo porucha podvozku. No nové video, které letecký analytik označil za „game-changer“, přináší šokující odhalení.

Letadlo Boeing 787 Dreamliner směřující do britského Gatwicku se zřítilo krátce po vzletu. Ze 242 pasažérů přežil jen jeden. Další oběti přibyly na zemi. Nové videozáznamy však ukazují něco, co dříve uniklo pozornosti vyšetřovatelů – a co nyní posouvá vyšetřování novým směrem.

Steve Schreiber, bývalý komerční pilot a známý letecký analytik, tvrdí, že detail zachycený na břiše letadla je jasným znakem nasazení tzv. Ram Air Turbine (RAT) – zařízení, které se aktivuje pouze v případě vážné nouze, kdy letadlo ztratí elektrický nebo hydraulický systém – nebo, jako v tomto případě, oba motory najednou.

„Je to jako malý dvoulistý motorek, který vyskočí z břicha letadla a má za úkol zachránit, co se dá,“ vysvětlil Schreiber. „Na videu je vidět malý šedý bod – právě to je RAT.“

Podle Schreiberovy analýzy je nejpravděpodobnější příčina katastrofy dvojitý výpadek motorů. V záznamu je navíc slyšet typický zvuk tohoto systému – bzučení připomínající malé vrtulové letadlo.

Vyšetřovatelé již našli druhou černou skříňku, tedy Cockpit Voice Recorder (CVR), která obsahuje hlasové záznamy z kokpitu – včetně komunikace pilotů, výstražných zvuků či okolního hluku.

První černá skříňka, která zaznamenává letové údaje, byla objevena jen 28 hodin po havárii na střeše nedaleké budovy.

Kapitán Sumeet Sabharwal, zkušený pilot s více než 8200 nalétanými hodinami, vyslal před pádem zoufalý signál Mayday. Krátce před tím, než se letadlo propadlo do země, zazněla jeho poslední slova: „Tah nedosažen… padáme… Mayday! Mayday! Mayday!“

Během následujících 17 vteřin bojovali oba piloti s ovládáním stroje, který se už nedokázal udržet ve vzduchu.

Přestože tragédie připravila o život více než 270 lidí – z toho desítky britských občanů – kapitán Sabharwal je již nyní označován za hrdinu. V poslední chvíli se mu totiž podařilo odklonit letadlo od třípatrové obytné budovy, ve které se nacházely celé rodiny.

Podle očitých svědků Boeing stáhl k zemi nad neobydlenou travnatou plochu. Výbuch 90 tun leteckého paliva sice způsobil mohutný požár, ale 18 rodin z obytného domu přežilo.

Dopad však zničil horní patra staré čtvrtopatrové vojenské stavby, která momentálně sloužila jako kolej pro studenty. Oheň se rychle rozšířil do přilehlé školní jídelny – v době oběda plné studentů a personálu. Mnoho z nich zahynulo bez šance na únik.

S objevením obou černých skříněk se vyšetřování dostává do rozhodující fáze. Pokud se potvrdí teorie o dvojím výpadku motorů, mohla by následovat globální kontrola modelu Boeing 787 a prověření všech známých závad, které by mohly takový scénář umožnit.