To, co už bylo pro Německo, které trpí energetickou hyperinflací v důsledku evropských sankcí vůči Rusku a které podle předsedy německého svazu zaměstnavatelů „čelí největší krizi, jakou kdy země zažila“. (Foto: Flickr)

Rokem pekla, se má ještě zhoršit, protože klesající hladina Rýna, který je historicky klíčovou tranzitní tepnou infrastruktury napříč Německem, stále klesá a s ní se začíná ohýbat tok komodit do vnitrozemí Evropy, což hrozí ještě větším zhoršením již tak historické krize.

Alarmující nedostatek vody přispívá k problémům se zásobováním ropnými produkty ve Švýcarsku a brání nejméně dvěma elektrárnám v Německu získat veškeré potřebné uhlí, a co víc, podle předpovědí se v příštím týdnu letní teploty na kontinentu ještě zvýší, což povede k ještě nižšímu stavu vody.

Řeka Rýn měří 800 mil (1 288 km), vede ze Švýcarska až k Severnímu moři a slouží k přepravě desítek milionů tun zboží po evropském vnitrozemí. Hladina vody je však v tomto ročním období nejnižší za posledních 15 let, a proto je omezeno množství paliva, uhlí a dalšího důležitého nákladu, které mohou bárky po řece přepravovat.

Nízká hladina vody na Rýnu znamená, že bárky přepravující ropné produkty středního destilačního typu – typicky motorovou naftu – přes Kaub v Německu mohou naložit jen asi 30 % své kapacity, uvádí společnost Riverlake, která poskytuje služby námořního makléřství.

Bárka, která nakládá v energetickém uzlu Amsterdam-Rotterdam-Antverpy (nebo ARA) a která může při plném naložení převézt 2,5 tisíce tun, je omezena na převzetí přibližně 800 tun, pokud pluje do destinací za Kaubem. Jak je uvedeno níže, hladina vody v Kaubu v posledních dnech klesla a je na nejnižší sezónní úrovni přinejmenším od roku 2007. Podle společnosti Riverlake se v nadcházejících dnech očekává další pokles objemu nakládky bárek přepravujících střední destiláty z ARA do vnitrozemských destinací mimo Kaub.

To – spolu s kapacitními problémy na německých železnicích – znamená, že Švýcarsko má podle Avenergy Suisse, organizace dovozců pohonných hmot v této vnitrozemské zemi, problémy se zásobováním ropnými produkty, především naftou/topným olejem.

Nízká hladina vody v Rýně v kombinaci s kapacitními problémy německých železnic jsou příčinou, řekl agentuře Bloomberg výkonný ředitel Roland Bilang a dodal, že problémy se zásobováním se týkají především nafty/topného oleje.

„V minulosti se čas od času stávalo, že dočasně nebylo možné do Švýcarska dopravit dostatek produktů z minerálních olejů, a proto musely být čerpány povinné zásoby.“ Biland doporučuje domácnostem, aby včas naplnily své nádrže topným olejem.

Mezitím agentura Bloomberg uvádí, že elektrárny v německém Mannheimu a Karlsruhe, které provozují společnosti Grosskraftwerk Mannheim a EnBW, mají kvůli mělké vodě problémy se získáváním uhlí – právě v době, kdy se země obává, že Rusko neobnoví toky v klíčovém plynovodu. Společnosti uvedly, že jejich výrobní provozy nejsou v současné době ovlivněny.

Podle analytičky společnosti S&P Global Commodity Insights Sabriny Kernbichlerové bude kvůli napjatému trhu s uhlím a nízké hladině Rýna, která ztěžuje dodávky paliva, v nadcházejících měsících k dispozici pouze 65 % německé uhelné kapacity. To je špatná zpráva pro zemi, jejíž největší energetické společnosti začínají v důsledku zastavení dodávek plynovodu Nord Stream 1 vyčerpávat zásoby zemního plynu, což ohrožuje miliony Němců mrazem, pokud se zemi nepodaří před zimou plně doplnit zásoby.

Německo také dováží ropné produkty po Rýnu, včetně pohonných hmot a topného oleje. Podle Herberta Rabla, mluvčího svazu Tankstellen-Interessenverband e.V., který zastupuje nájemce a majitele čerpacích stanic v Německu, není v současné době v zemi nedostatek benzinu ani nafty.

Společnost Shell, která vlastní rafinerie Wesseling a Godorf podél Rýna, podle svého mluvčího situaci monitoruje.

Zdroj: zerohedge.com