Někteří provozovatelé franšíz rychlého občerstvení v Rusku – včetně majitelů společností Burger King, Subway a Papa John’s – se rozhodli pro nepoctivý přístup. (Foto: Flickr)

Zůstávají v provozu navzdory přání svých franšízorů, a to i poté, co tyto americké společnosti na protest proti invazi na Ukrajinu ukončily své firemní aktivity na území Ruska.

Před více než týdnem společnost Burger King oznámila, že pozastavuje firemní operace, včetně marketingu a aktivit v dodavatelském řetězci. Podle společnosti Restaurant Brands International, která vlastní řetězec hamburgerů, se však ruský partner provozující 800 provozoven zarazil.

Společnost Restaurant Brands International plně kontroluje pouze 15 % maloobchodních aktivit v Rusku a ruský podnikatel Alexander Kolobov řídí show ze dne na den, uvedl franšízor.

David Shear, prezident globálních aktivit společnosti Restaurant Brands, uvedl, že jeho společnost se začala zbavovat svého vlastnického podílu v Rusku, ale „je jasné, že to bude nějakou dobu trvat na základě podmínek naší stávající smlouvy o společném podniku“, jak uvádí zpráva CNN.

Shear uvedl, že poskytovatel franšízy „požadoval“, aby společný podnik Burger Kings okamžitě uzavřel, ale Kolobov to „odmítl“. Partnery tohoto společného podniku jsou Kolobov, Investment Capital Ukraine a VTB Capital, ruská banka, na kterou byly podle zprávy CNN uvaleny sankce.

„Neexistují žádné právní doložky, které by nám umožňovaly jednostranně změnit smlouvu nebo umožnily některému z partnerů jednoduše od ní odstoupit nebo celou dohodu zrušit,“ vysvětlil dále Shear.

Společnosti Subway a Papa John’s Pizza také narazily na překážky při pokusech o projevení solidarity s dalšími americkými společnostmi. Desítky velkých amerických značek, od společností FedEx a Amazon až po Apple a Visa, stáhly své obchody v Rusku v naději, že jejich jednotný tlak na ruského prezidenta Vladimira Putina ho přiměje k zastavení útoků na Ukrajinu.

Franšízanti však projevují nezávislost, na což mají ze zákona právo. Franšízant Papa John’s, který vlastní v Rusku přibližně 200 provozoven, nechal dveře otevřené i poté, co franšízor zastavil firemní podporu. Subway má v Rusku 446 franšízových provozoven a nemůže nutit majitele, aby zavřeli.

V prohlášení společnosti Subway se uvádí, že zaměstnanci společnosti „jsou myšlenkami s lidmi na Ukrajině“, ale dodává se, že Subway nemá v Rusku „žádné firemní operace“. V prohlášení se dále uvádí, že „tyto nezávislé franšízanty a jejich restaurace přímo nekontrolujeme a máme omezený přehled o jejich každodenním provozu“.

Pro McDonald’s, přestože má v Rusku obrovské zastoupení, bylo pozastavení provozu jednodušší.

Hamburgerový gigant má v Rusku 847 prodejen, ale 84 % z nich je ve vlastnictví firem, takže po uzavření prodejny došlo k okamžitému dopadu. Franšízy McDonald’s na ukončení provozu spolupracovaly a rovněž zavřely své provozovny. Společnost McDonald’s uvedla, že uzavření je dočasné, ale případný časový rámec opětovného otevření zůstává otázkou.

Zdroj: franchisewire.com