Britská flotila F-35 má vážné problémy, odhalil audit

Ministerstvo obrany nesplňuje své vlastní cíle v oblasti dostupnosti stealth letounů F-35, přičemž míra připravenosti k misi neustále klesá, což má vážné dopady na výcvik pilotů a bojovou připravenost, jak vyplývá z nové zprávy Národního kontrolního úřadu. (Foto: Flickr)
V roce 2024 dosáhla flotila F-35B ve Velké Británii „přibližně poloviny cíle ministerstva obrany pro míru připravenosti k misi“, což znamená, že letadla byla připravena k letu a k provedení alespoň jedné ze sedmi základních misí. Ještě horší je, že míra plné připravenosti k misi, tedy doba, po kterou mohly stíhačky provádět všechny požadované mise, byla „přibližně jedna třetina cíle ministerstva obrany“.
Cíle ministerstva obrany byly již nižší než mezinárodní benchmark stanovený Joint Program Office, který dohlíží na globální program F-35. „V žádném jednotlivém měsíci se ani zdaleka nepřiblížil cíli,“ uvádí zpráva.
Připravenost britských letadel F-35 byla ve srovnání s ostatními uživateli stejné varianty B, zejména s námořní pěchotou Spojených států, nepříznivá. V posledním čtvrtletí roku 2024 „byla míra operační způsobilosti britské flotily přibližně tři pětiny globální flotily F-35B“ a „přibližně dvě pětiny globální flotily F-35B s plnou operační způsobilostí“.
Ministerstvo obrany přisuzovalo tento rozdíl ve výkonu odlišným filozofiím údržby. „Velká Británie připravuje pouze letadla, která mají naplánovaný let,“ vysvětluje zpráva, „zatímco USA se snaží mít k dispozici co největší počet letadel.“
Dočasné zlepšení bylo zaznamenáno během nasazení Carrier Strike Group v dubnu 2025, kdy britské stíhačky krátce překročily globální průměr flotily. NAO však varovalo, že tyto zisky pravděpodobně nevydrží. „Tyto míry dostupnosti se pravděpodobně ukážou jako neudržitelné, jakmile nasazení skončí a Spojené království již nebude mít tak vysokou prioritu při přijímání náhradních dílů nebo nebude mít k dispozici tolik údržbářů.“
Nedostatek letuschopných letadel má přímý dopad na výcvik pilotů. Ministerstvo obrany původně požadovalo 10 letových hodin na pilota za měsíc. I po snížení tohoto počtu na 7,5 hodiny z důvodu jiných povinností „tento počet letových hodin nestačil k splnění požadavků pro všechny piloty ve službě k březnu 2024“.
Flotila nalétala v celém roce 2024 pouze 3 106 hodin, což představuje průměr 259 hodin za měsíc pro všechna letadla. Ačkoli ministerstvo obrany stále více spoléhá na výcvik na simulátorech, „provozuje méně hodin syntetického výcviku, než bylo plánováno v rozpočtu“.
Hlavní příčiny problémů s dostupností spočívají v údržbě a logistice. „Problémy s dostupností ve Velké Británii jsou do značné míry způsobeny pomalou údržbou a nedostatkem náhradních dílů,“ uvádí zpráva, spolu s „nově se objevujícím problémem vyšší korozivity, než se očekávalo v námořním prostředí“.
Mezi říjnem 2024 a lednem 2025 překročila počet letadel uzemněných z důvodu údržby cílovou míru JPO „více než dvojnásobně“. Hlavní příčinou byl „nedostatek britských techniků pro F-35“. Počet letadel, která nebyla k dispozici kvůli nedostatku náhradních dílů, byl „o více než dvě třetiny vyšší než cílová míra JPO“.
Globální flotila také nesplnila cíle, ale míra ve Velké Británii byla „výrazně“ vyšší, což odráží jak mezinárodní problémy s dodávkami, tak domácí nedostatky v personálu a připravenosti. Koroze byla v lednu 2025 ministerstvem obrany oficiálně identifikována jako „významný problém ovlivňující dostupnost letadel“.
NAO dospělo k závěru, že bez opatření k řešení technických kapacit, zpoždění údržby a nedostatku náhradních dílů riskuje Velká Británie ohrožení své investice do jednoho z nejmodernějších bojových letadel v provozu.
Zdroj: kdefencejournal.org.uk
