Čína urychleně buduje globální finanční strukturu, která by mohla konkurovat Světové bance a Asijské bance rozvoje. Navrhla, aby byl zdvojnásoben základní kapitál Asijské banky infrastrukturních investic až na úroveň 100 miliard dolarů. Informoval o tom londýnský list The Financial Times. O čínský projekt už projevilo zájem přes dvaadvacet zemí, včetně několika ropných monarchií Blízkého východu. S přihlédnutím ke konzervatismu světového bankovního trhu se jedná o největší průlom Číny.


Podle nepotvrzených svědectví projednala Čína odstartování nového projektu s řadou evropských států, s Austrálií, USA a Japonskem. Avšak v případě, že se dostanou mezi akcionáře, hodlá Peking omezit jejich vliv v bance na minimum.

Především proto, že většinu prostředků do základního kapitálu hodlá Čína převést sama. Kromě toho se má podle jejího záměru stát Asijská banka infrastrukturních investic přímým soupeřem Asijské banky rozvoje. A v té hrají hlavní úlohu USA a Japonsko kontrolující první z nich 15,7 a druhá 15,6% základního kapitálu banky. Číně tu patří pouze 5,5% akcií. Návrh na zdvojnásobení kapitánu budoucí banky až na úroveň 100 miliard dolarů byl učiněn právě proto, aby mohla tato banka reálně konkurovat Asijské bance rozvoje, jejíž základní kapitál činí 165 miliard dolarů.

Soudě podle všeho se potenciálním partnerům Číny v nové bance zalíbil její návrh financovat infrastrukturu nové Hedvábné cesty z Asie přes Blízký východ do Evropy. Z této iniciativy je jasně vidět záměr Číny vytvořit pro sebe ještě jednu cestu obchodní expanze na globální trhy. Nová banka bude spravovat i zájmy Číny v oblasti posilování kontroly nad infrastrukturou jiných zemí, soudí bankovní analytik Grigorij Bink:

[quote align="center" color="#999999"]

Čína projevuje zájem o infrastrukturní projekty, o průzkum a těžbu přírodních zdrojů v zahraničí. A musí se proto podílet na financování podobných projektů. Mimo jiné možná i spolu se soukromými společnostmi nebo se státními bankami cizích zemí. [/quote]

Mezi prvními projekty banky se uvádí výstavba železniční trati Peking-Bagdád. Hlavní úvěrové prostředky na jeho realizace zřejmě poskytne Čína. Přitom experti nevylučují, že nová banka se nejspíš stane i nových prostorem, který zajistí větší směnitelnost juanu. Na rozvojových trzích se poptávka po úvěrech v juanech neustále zvyšuje.

[quote align="center" color="#999999"]

  • Vážení a milí čtenáři, podpořte nás zakoupením předplatného nezávislého magazínu AC24 Vědomí
  • [/quote]

    Zdroj: czech.ruvr.ru