Šťastná image McDonald’s a jejich zlaté oblouky nejsou branou štěstí v Bolívii. Tato jihoamerická země nepodléhá té kanonádě reklam a metod vaření ve fast foodu, které tak snadno pohltily země, jako Spojené státy. Bolivijci prostě nedůvěřují jídlu připravenému za tak krátkou dobu. Rychlá a snadná metoda masové produkce ve fast foodu ve skutečnosti Bolivijce zcela odradila. Šedesát procent Bolivijců je domorodé populace, která obecně nenachází nic dobrého pro své zdraví nebo peníze ve vkročení k McDonaldovi. I přes jejich ekonomicky přívětivé ceny ve fast foodech se nemohl McDonald’s dostatečně u domorodého obyvatelstva Bolívie uchytit, aby jedli BigMacy, McNuggety či McRibs.


Jedna domorodá žena Esther Choque, co čekala na autobus před restaurací McDonald’s, řekla:

[quote align="center" color="#999999"]

„Nejblíže, co jsem kdy přišla, bylo jednoho dne, když padal déšť a já vyšla k restauraci, abych zůstala u dveří v suchu. To ale vylezl personál a vykodili mě. Řekli mi, že jim to místo zaneřádím. Tak jak by mě mohlo zajímat, že McDonald’s  z Bolívie odchází?“[/quote]

Řetězec fast foodů zůstával desítky let i přes každoroční ztráty

Osm zbývajících fast foodů  McDonald’s  co se drželo v bolívijských městech La Paz, Cochabamba a Santa Cruz de la Sierra, údajně běželo s každoroční ztrátou už desetiletí. V té době byla franšíza  McDonald’s trvalá a šahalo se hluboko do kapsy jeho franšízy, aby podnik v Bolívii pokračoval.

Jakýkoliv malý podnik běžící dlouho v červených číslech by to zabalil a z této oblasti odešel ani ne za polovinu té doby. I kdyby vydržel jako  McDonald’s a získával by tam vliv, tak by nemohl pokračovat v provozu v červených. Po 14 letech přítomnosti v zemi nemohla jejich rozsáhlá síť udržet bolivijský řetězec. Jelikož Bolivijci odmítali fast foodovou agentu McDonald’s, zavírali obchod po obchodu. Krátce poté dostal  McDonald’s polibek na rozloučenou.

Hluboké kulturní odmítnutí

Dopad na McDonald’s a jeho odchod z Bolívie byl tak dlouhodobý a důležitý, že marketing manageři okamžitě nafilmovali dokument zvaný „Proč to McDonald’s v Bolívii ukončil“.

Tento dokument předvádějící odborníky na vaření, živiny, historii a vzdělání se vypořádával s odpuzující realitou toho, jak bylo jídlo od McDonald’s připravováno a proč Bolivijci odmítli celou filosofii jídla z fast foodu.

To odmítnutí není nezbytně založeno na chuti či typu jídla připravovaného McDonaldem. Odmítnutí systému fast foodu vyvěrá z bolivijské představy toho, jak by mělo být jídlo řádně připraveno. Bolivijci s větším respektem k vlastnímu tělu si cení kvality toho, co jim přichází do žaludku. Ta doba, kterou trvá příprava jídla ve fast foodu jim zapaluje v mysli planoucí oheň. Tam, kde jiné kultury nevidí žádné riziko v jídle od McDonalda každý týden, to Bolivijci cítí tak, že jim to nestojí za zdravotní riziko. Bolivijci hledají dobře připravené, místní jídlo a chtějí vědět, že to jídlo je připraveno řádným způsobem.

Tato sebeúcta Bolivijcům pomáhá vyhnout se procesu „technologie restrukturalizace masa“ často používané do fast foodů začleněnými obchody jako McDonald’s.

McRib: 70 ingrediencí a všechny restrukturalizovány do jedné

Věděli jste, že McRib je zpracován pomocí 70 různých ingrediencí obsahujících azodikarbonamid, působek k bělení mouky často používaný při výrobě pěnových plastů? McRib je v podstatě „technologie restrukturalizace masa“ obsahující směs drštěk, srdcí a spařených žaludků. Z této směsi svaloviny se extrahují proteiny a naváží se na vepřové odřezky tak, aby to šlo podrobit továrnímu tváření. McRib je ve skutečnosti jen odlitek z chuchvalce restrukturalizovaného masa inzerovaný a prodávaný jako čerstvá žebírka. Na tom není nic reálného, ani na přípravě ani té substanci. Ve skutečnost McRibs vznikly kvůli nedostatku kuřat. Technologie restrukturalizovaného masa ale udržela McRibs na menu i přes tento nedostatek a zisky se hrnuly dál.

Bolivijské odmítnutí McDonald’s stanovilo zbytku světa dobrý příklad k následování.

Překlad: Miroslav Pavlíček

Zdroj: naturalnews.com