Ve vysílání CNN Prima News ekonom Lukáš Kovanda upozornil na negativní trend, co se týče osobní dopravy. (Foto: Flickr)

V blízké budoucnosti prý budou moci jezdit autem pouze bohatší lidé, chudší vrstvy budou odsouzeny k chození pěšky či k hromadné dopravě.

„To riziko stoupá právě v souvislosti s tím, co tam navrhují jisté kruhy,“ odpověděl ekonom Kovanda na otázku, zdali plánované německé zdražení benzínu až o 18 korun za litr zasáhne i Českou republiku. Rychlejší nástup tohoto stavu by prý také urychlilo, pokud by němečtí zelení získali výrazný výsledek v nacházejících volbách.

„My, vzhledem ke geografické blízkosti k Německu, bychom toho nezůstali ušetřeni. (…) Také jsme se jako Němci zavázali k dosažení uhlíkové neutrality v roce 2050, a jestliže tohle chceme naplnit, tak bude třeba zvyšovat lidem daně tak, aby byli odrazováni od spotřeby fosilních paliv. (…) Bude jim třeba tedy tyto paliva rapidně zdražit, aby přecházeli na elektromobilitu, a pokud si ji nebudou moci dovolit, aby přesedli na veřejnou dopravu či chodili pěšky. Žádné jiné řešení neexistuje,“ prohlásil ve vysílání televize.

Kovanda v této souvislosti zmínil, že elektromobily, jež jsou v současné době ve srovnání s klasickými vozy velmi drahé, jen tak nezlevní.

Moderátorka CNN Prima News se tázala, kdy konkrétně dojde k podobnému růstu cen pohonných hmot i v České republice.

„Já si myslím, že pokud zvítězí Pirátská strana se Starosty, tak si myslím, že hned po volbách (…),“ odpověděl.

Zdražení benzínu a nafty, o němž se hovoří v Německu, na české straně povede k tomu, že Němci tankující benzín v českém příhraničí donutí čerpadláře zvedat své marže, čímž budou trpět čeští občané, řekl Kovanda.

„Německo, pokud toto skutečně prosadí (zvýšení ceny benzínu o 18 korun za litr), bude zemí, kde je nejdražší benzín a nafta v celé Evropě. Zatím tomu tak není. (…) Při této přirážce by stál v Německu benzín 60 korun za litr v přepočtu. Pokud by stoupla cena ropy, tak třeba i 70/75 korun za litr, což je opravdu velká darda i na Němce. A samozřejmě by to zpomalilo německou ekonomiku, což by mělo neblahé důsledky pro českou ekonomiku, neboť jsme silně provázáni,“ myslí si ekonom.

„Na tato léta budeme vzpomínat jako na léta velmi levného cestování. To cestování prostě bude nepříjemné v budoucnosti, bude drahé. Nižší a nižší střední vrstvy si v podstatě nebudou moci dovolit individuální dopravu,“ dodal Lukáš Kovanda.

Zdroj: snews.com