Webový portál AC24.cz ukládá soubory cookies, které pomáhají k jeho správnému fungování. Využíváním našich služeb s jejich používáním souhlasíte.

AC24.cz

AC24.czZe světaNaši předci spali jinak – děláme to nyní špatně?

Sociální sítě

Reklama

Naši předci spali jinak – děláme to nyní špatně?

Objevuje se čím dál tím více vědeckých i historických důkazů o tom, že způsob, kterým spíme, není pro nás výhodný.

V r. 2001 publikoval historik Roger Ekirch studii, který zahrnovala více jak 15 let výzkumu. Odhalila velmi zajímavé skutečnosti o tom, že v minulosti lidé spali poněkud jinak. V r. 2005 pak vydal knihu nazvanou “At Day’sClose: Night in Times Past“, která obsahuje více jak 500 odkazů na rozklížené vzory spánku včetně nejrůznějších zdrojů od Homérovy Odyssey až po moderní kmeny v Nigérii.

Co výzkum objevil

Ekirchův výzkum objevil, že jsme v minulosti rozhodně nespali oněch průměrných 8 hodin. Místo toho jsme spávali ve dvou kratších periodách. Celkový spánek vyšel asi na 12 hodin a sestával se ze dvou fází. První trvala 3-4 hodiny, následovalo období, kdy jsme byli asi tak 3 hodiny vzhůru a pak šli zase spát až do rána.

Podobný experiment se uskutečnil v 90. letech, kdy psychiatr Thomas Wehr zavřel 14 lidí do kompletně zatemněné místnosti po dobu 14 dnů a nechal je, ať si vytvoří vlastní spánkový režim. Ten byl pak podobný tomu, se kterým přišel i Ekirch. Účastníci experimentu spali přibližně 4 hodiny, pak se na další 4 vzbudili a pak šli opět spát.

„Ekirch zjistil, že tento dvoufázový spánek se začal vytrácet v průběhu 17. století, a to u měšťanů v severní Evropě. Za následujících 200 let se však tento režim vytratil i ve zbytku Evropy a ve 20. letech už po něm nebylo ani stopy.“

 

Pravděpodobné důvody dvoufázového spánku

Jedním z důvodů by mohlo být, že tento typ segmentovaného spánku je opravdu přirozený pro lidské tělo. Nebo aspoň o tom uvažuje Wehr. Existují však i jiné hypotézy.

Věci se změnili po r. 1667, kdy se v Paříži poprvé rozsvítily pouliční lampy a následně se rozžaly i po celé Evropě. Být v noci vzhůru se stalo společenskou normou a pak nastala průmyslová revoluce:

„Lidé si začali více uvědomovat čas a být citliví na výkonnost, obzvláště koncem 18. století a průmyslová revoluce tento přístup ještě zintenzivnila.“

Nakonec jsme se dostali do situace, kdy rodiče nutili své děti chodit spát v určitou hodinu.

Mnoho problémů se spánkem může mít kořeny právě v lidské potřebě segmentovaného spánku

Ekirch věří, že současné problémy se spánkem mají kořeny právě v lidské potřebě segmentovaného spánku a právě tento historický spánkový režim může za to, že tolik lidí trpí nespavostí, kdy se vzbudí uprostřed noci a nemůžou usnout. Nespavost se začala objevovat právě koncem 19. století, tedy v době, kdy už segmentovaný spánek téměř vymizel.

„Po většinu evoluce jsme spali určitým způsobem. Vstávání uprostřed noci je součástí běžné lidské psychologie. Idea, že musíme spát konstantně po určitou dobu je značně znepokojující. Pokud jsou lidé nervózní z toho, že se v noci budí, pak nemohou usnout a nervozita se přesune i do bílého dne.“ - Psycholog Greg Jacobs

Podle Russella Fostera, profesora neurologie na Oxfordu:

„Mnoho lidí se v noci vzbudí a panikaří. Říkám jim, že to, co prožívají, je návrat do původního dvoufázového spánkového režimu. Avšak většina doktorů tento fakt stále neuznává. Více jak 30% zdravotních problémů ústí z problémů se spánkem, ale bohužel se spánek jako možná příčina těchto problémů ignoruje.“

Ekirch se domnívá, že během „spánkové pauzy“ se lidé věnovali meditaci, četbě, modlitbám anebo duchovním praktikám.“

Pro psaní komentářů se musíte přihlásit. Nemáte účet? Zaregistrujte se.

Komentáře   

+262 # hanz 2014-10-05 07:37
Nesouhlasím. Já spím stále podle této teorie z minulosti, která zahrnuje 3-4 hodiny spánku v první fázi, bohužel už mi nevyjde čas na fázi druhou :D
+41 # mamdost 2014-10-05 10:47
nj, tajm is many.. :D takže jdeš pak makat na soudruhy, indiány, na svojí rozežranost a na ten náš "vzkvétající" kapitálismus :-D je fakt že na nás netáhla, který si spěj jak chtěj někdo makat musí ;-)
+154 # tydýt 2014-10-05 13:10
beru to tak, že jsem se narodil do nějakeho systému který někdo zřídil nejspíše před tisíci lety, ale já s tímto systémem nesouhlasím a navrhuji zřídit systém platby ůsměvem a spokojeností, všechno patří všem a všichni vyrábí pro všechny zdarma za ůsměv, tím zmizí korupce zloději lupiči a loupežníci války zmízí také protože boj o moc bez pen+ěz přestane existovat, k tomuto já jsem došel tady k tomu mě to zavedlo, sečteno a podtrženo bude se platim ůsměvem za všechno místo papírků a smrti pokácených stromů které padly za ob+ět tisknutí peněz líbí se vám to?
+48 # tydýt 2014-10-05 13:26
a taky chci jen říci, že když zaniknou peníze které budou tím pádem automaticky nahrazeny platbou ůsměvem, tak rázem nebudou potřeba politici a tito lotři kteří využívají tohoto systému peněz k svému nadřazenosti proti všem ostatním lidem kteří žijí také na Zemi, navrhuji tedy se pomaly zbavovat peněz a nahrazovat peníze ůsměvy to je řešení všeho
+21 # gerhartraude 2014-10-05 14:25
uřehtáš se k smrti korupčním řehotem!§
-2 # karolko 2014-10-05 14:57
Tydýt, vidíš to zvlášne. Peniaze sú a boli. Rovnako ako moja nespavosť.

Poslednú dobu mi pomáha, keď si potichu pustím meditačnú muziku ako tu sunnyforest.org/.../... tak hodku pred spánkom.
+28 # mamdost 2014-10-05 15:59
"meditačnú muziku" myslíš asi relaxační muziku.. :-D správná meditace totiž je meditace na "nic" - žádné smyslové podněty.. smysly se musí stáhnout, v té tmě a tichu pak musí zmizet i pocit tělesnosti a musí mizet i pocit "já" ;-)
+24 # tydýt 2014-10-05 17:13
když se bude platit usměvem na který si nelze sáhnout tak korupční usvěm nebude existovat pokud si to dokážeš představit nebo jak bys chtl dosáhnout při platbě usměvem korupcí a korupce? :) prosil bych o podrobné vysvětlení :) díky ano peníze tu byly a jsou ale mě by zajímalo proč byly zavedeny, kým byly zavedeny a za jakým ůčelem byly zavedeny a my jsme se narodily už do rozjeteho finančního systému a pěkně nás od mala ve školách učily jak jsou peníze duležité, ale bez nich by ml každej bezstarostný a štastný život taková je prostě realita smiřte se s tím nebo se koukejte dále na naše politiky jak kradou vaši energii přes papírek s nějakým číslem
+3 # stoppenezum 2014-10-28 10:52
doba de do predu a staroveke veci uz jsou davno vymenene za novodobe... tak nevim proc i penize nejsou nahrazeny necim lepsim co nenici celej tenhle svet.....
+25 # 3.14čus 2014-10-05 19:51
uvědom si, že si jen stroj na práci. A pokud ti chybí těžká práce, na kterou si byl určen, tak nemá tělo důvod odpočívat dlouho. Změň práci na kratší úvazek. A spi kdy potřebuješ. Proč chceš platit děckám tablety, ipody, chytrouše, značkové hadry, lyžáky v alpách. Na co ty máš auto? Honiš se jak pes za ocasem abys konzumoval. A pak potřebuješ berličky.
Lehni když potřebuješ jako já. Poslední dobou se obudím v 6 ráno. A v 8-9 spím na hodinu znova. A věř, že po obědě, a nejpozději o 14h spím na 20min-30min znovu. Pak až ve 23h - 1h.
Rozhodl jsem se svůj život změnit. Ne jen brblat....
+10 # tydýt 2014-10-05 17:18
žiju soběstačně rozhoduju sám za sebe nepotřebuju aby někdo nějaký politik rozhodoval za mě máš uplně vše své a proto z peněz z výplaty jezdím pouze k moři protože mám vše vlastní a nepotřebuji nic kupovat a za tyto ušetřené peníze temeř celou vyplatu utrácím za dovolené nebo pomoci lidem kteří stále žijí v systému nějakým pěněz díky kterým jsou odsouzení k doživotnímu otroctví proto radím všem, roztrhejte peníze a doneste je politikům do parlamentu děkuji moc a pěkně se na ně usmějte to je nejlepší varianta jak se osvobodit a žít si svím svobodným a svrchovaným životem :)
+3 # mamdost 2014-10-05 17:47
promiň ale tohle už trochu smrdí ironií. máš vše, protože sis to jednou (za peníze) koupil, nebo sis snad vyrobil sám i počítač z kterýho píšeš. jezdíš na dovolený a benzín nebo dopravu platíš jak? z výplaty? takže pracuješ, tudíž jsi součást systému, platíš daně.. jinak souhlas, jenže tvoje názory jsou poněkud naivní, bylo by to moc hezký ale všichni prostě prachy neroztrhaj aby je donesli politikům do parlamentu.
+10 # tydýt 2014-10-05 18:40
chci aby všichni roztrhaly peníze a donesli je politikům v kamionech a abychomjim řekly a ted si ty peníze vemte všechny zdarma a pěkně se na ně usmějem a řeknem, ted budeme všichni pracovat pro všechny zdarma za usměvy a rozdělíme si všechem majetek státu a stát rozpustíme každej dostane dům auto pozemek vyřešeno, a bude se žít bez peněz a platit se usměvy každej vyrabi z radosti pro všechny všechno co ho napadne za usměv není to super? nemělo by to tak být ? bez peněz zlo definitivně skončilo
0 # crank 2014-10-07 02:08
Máš dobrý nick, naozaj vystihuje tvoje mentálne rozpoloženie :D
0 # HAWKIE.1 2016-11-14 08:42
Moje řeč. :-D
+4 # mila 2014-10-06 08:29
Kdo ti dal za úsměv počítač ze kterého píšeš?
+3 # crank 2014-10-07 02:10
To príde až všetci roztrháme peniaze predsa. Potom budeme robiť každý pre každého za úsmevy. Už sa na to teším, len sa budem usmievať a všetko dostanem na čo si pomyslím :D
0 # Tereza Procházková 2014-10-05 17:57
:)
+3 # tydýt 2014-10-05 18:45
ted hned roztrhejme peníze a pojdme je s ůsměvem vysyspat do poslanecké směmovny a s ůsměvem jim říct a ted si ty peníze strčte kam chcete a udavte se s nimi my zavádíme systém ůsměvu a už nás nebudete okrádat to čumíte co? vaše korýtka stratila smysl a ted jak tohle uděláme tak uvidíte jak už nikdo nebude chtít být politikem protože už nebude co krást :D to je řešení skutečné a jediné
+47 # Aldous Huxley 2014-10-06 08:13
Staré, ale pravdivé, chech....

Zkušenost tohoto století, skutečné rozdíly mezi kapitalismem a socialismem:

V socialismu zloději kradli toaletní papír, mýdlo, tužky.
V kapitalismu zloději kradou fabriky, vyrábějící toaletnípapír, mýdla, tužky.

V socialismu dělníci dostávali přebytky.
V kapitalismu jsou dělníci přebytkem.

V socialismu kradlo hodně lidí, ale málo.
V kapitalismu krade málo lidí, ale zato hodně.

V socialismu se o zlodějích psalo v černé kronice a seděli v base.
V kapitalismu se o zlodějích píše jako o celebritách a sedí v daňovém ráji.


Fotbal je zajímavý hlavně tím, že pár tisíc příslušníků
chudé lůzy na tribunách řve na dvaadvacet milionářů:
"Makej, [...]e".

+3 # tydýt 2014-10-05 18:54
POZOR
od ted nahrazujeme peníze ůsměvy odstraníme peníze jednou pro vždy a nebudou zloději ani vládci a nebude se boovat o moc. Státní instituce se zruší protože nebudou potřeba když se bude platit ůsměvy a politici zcela zmizí všichni pracujeme pro všechny zdarma a gratis za ůsměv uštříme miliardy stromů z kterých se vyrábí peníze tím budeme mít i lepší vzduch a zpevníme přírodu pak bude spokojen člověk, i příroda ideální kompromis
+13 # mamdost 2014-10-05 19:58
:-) to je právě vono.. pojďme udělat toto, pojďme udělat ono.. já už SÁM udělal tolik zásadních věcí a pořád se nic nestalo, to je divný.. třídím odpad už roky a furt vidim narvaný popelnice s komunálem všim možnym. nevolím a pořád jsou tu nějací politici. vybral jsem všechno z banky, ale banky tu jsou pořád :-D takže tudy fakt cesta nevede. pokud dneska roztrhám všechny prachy, nic se nestane a mě zbejvá tak měsíc života nebo budu muset přejí na pránu ;-)
+1 # andělka 2014-11-06 07:21
Na pránu brzy přejdeme všichni :D
+2 # crank 2014-10-07 02:13
Dones mi tvoje peniaze a ja ich roztrhám za teba, pošli aj iných bláznov, ak nejakých zozenieš.
+4 # wha 2014-10-09 10:31
ještě jednou napiš ůsměv a skočím ti do úsměvu
+3 # Dáša S. 2014-11-14 09:07
Toto je krásný idealismus, ale bohužel nesplnitelný. Člověk dostal inteligenci aby ji vzápětí zneužil ve svůj prospěch. Vždy se najde někdo s falešným úsměvem a někdo nepřející, někdo pohodlný, co nechce svůj život měnit. Vidím lidi kolem sebe a je mi smutno.
Je mi smutno i ze sebe, protože stále neumím dostatečně bojovat, ale snažím se. Měním sebe a snažím se pomalu otevřít lidem oči.
Každý ale jde tam, na co v tuto chvíli má. Vnitřně už cítí, že něco je špatně, ale zatím si to nechtějí připustit, natož něco pro to udělat. Říkají si, že jich se to až tak netýká a litují své děti, svá vnoučata.
Nelze udělat revoluci tak, že zahodíme peníze a už je nebudeme potřebovat. To udělá jen velmi málo lidiček a ostatní je označí za blázny, menšina za bláhové a malinký zbyteček je bude obdivovat.
Lidé se probudí jen tehdy, až bude opravdu hodně zle. Anebo pojďme všichni měnit sami sebe a pomáhat lidem kolem nás. Pokud se nám podaří alespoň jednomu člověku pomoci prozřít, znamená to další snahu a další prozření. A toto už se děje, je to rozjeté. Myslím, že tohle je jediná cesta. Bohužel. Také bych raději něco super rychlého, protože cítím jak se ženeme do záhuby a chtěla bych to zastavit hned teď. Ale to nelze.
Ten úsměv je bezva nápad a jsem pro, dávat ho úplně zdarma.
Navíc ideální svět neexistuje. My lidé jsme tu proto, abychom se vyvíjeli a poznávali sílu úsměvu zkrze pláč. Bez pláče bychom neocenili smích.
Bolest nám ukazuje cestu. Buďme za ni vděční.
+10 # 3.14čus 2014-10-05 19:57
taky mám dost. Mám kde bydlet, za co jíst, není mi zima. Mám děcko a vidím ho denně celý den rostnout. Nechodím pít, nekouřím, nepotřebuju vidět ty nejpěknější místa Země. Elektroniku mám, ale nekupuju novinky. Auto sem prodal a nestarám se o pojistku, gumy na zimu, olej, STK, emise, havarijní. Mám ale malou motorku. Jak potřebuju dále zajet, a tam popojíždět.... Jinač kolo, bus, vlak. 30km autem tam a z5 stojí cca 100kč(dle spotřeby). Vlak pro 3 lidi 140kč. Jedu-li 30x za rok, je to rozdíl 1200kč. Řekněme to je na opotřebenou gum. A co ten zbytek? Všude se píše, jak lidi nehybou zadelem a mají choroby. Nepracujeme, máme čas a chodíme pěšky. :D Na práci jsou stroje
+11 # Vlcice 2014-10-05 11:39
Nápodobně, já takhle spala když jsem neměla děti a vstávala brzy ráno do práce, ve čtyři jsem přišla utahaná jako kotě a spala až do osmi, někdy do sedmi, a pak jsem šla před půlnocí zase spát, jen to dělalo dohromady 9 nebo 10hodin.
-2 # jiozo 2014-10-05 07:44
Jo jo to uz nam taky nejaky zblb-Darwin tvrdil ze jsme s opice. To jsou keci na si Beci. Ja nevim bud jsou vedci totalni amateri a vygumovani pitomci nebo to znich delaji ti co je ovladaji. A pal je to zrejme vytrzene s nejakeho konceptu jineho vyzkumu. Me totiz silne zarazi ze vzdycky prichazeji na veci bud logicke co lide vedi s prirodnich a vnitrnich zdroju logiky a nepotrebuji zadne vedce. Nebo to citi ze je to proti srsti a pak se casem ukaze ze vedci zase resi fantasmagorie. A za tohle byt nejbohatsi muz sveta bych nedal vedcum ani kacku.
+1 # Necro 2014-10-05 08:11
Jo jo to uz nam taky nejaky zblb-Darwin tvrdil ze jsme s opice. To jsou keci na si Beci. Ja nevim bud jsou vedci totalni amateri a vygumovani pitomci nebo to znich delaji ti co je ovladaji.

Nebo jsi blbej ty.
Co je pravděpodobnějš í?
+4 # lpg 2014-10-05 08:26
Největší blb jsi ty, ale to ti v ústavu neřeknou...
-4 # Necro 2014-10-05 08:33
O tom musíš vědět hodně.

Ale s tebou jsem se vůbec nebavil.
+73 # tydýt 2014-10-05 08:59
svět je v koncích tato civilizace si nezaslouží žít proto bude zničena a to všechno kvuly penězům které zpusobily všechno zlé na Zemi, peníze je třeba okamžitě globálně zrušit a nahradit je láskou a citem. Bez peněz nebudou zloději, vrazi a zdegenerované lidstvo. Touha po moci nás zahubí
-19 # Necro 2014-10-05 09:16
Začni u sebe a rozdej všechny peníze, které máš.
-8 # V.P. 2014-10-05 11:24
Žádný nemá, proto tak blábolí...hlad je svinstvo.
+6 # tydýt 2014-10-05 13:03
Myslet si můžeš cokoliv já se mám dobře líp než by sis myslel a rozdávám svému okolí peníze z mé výplaty protože jich nepotřebuji
+3 # Necro 2014-10-05 13:57
A teď čekáš, že ti to budu věřit, nebo jak?

A za co teda žiješ, v tomhle hnusném kapitalistickém světě, kde chybí láska, když svojí výplatu rozdáš?
-3 # V.P. 2014-10-05 14:07
Tos, nepoznal, že kecá z hladu?
+2 # tydýt 2014-10-05 17:17
žiju soběstačně rozhoduju sám za sebe nepotřebuju aby někdo nějaký politik rozhodoval za mě máš uplně vše své a proto z peněz z výplaty jezdím pouze k moři protože mám vše vlastní a nepotřebuji nic kupovat a za tyto ušetřené peníze temeř celou vyplatu utrácím za dovolené nebo pomoci lidem kteří stále žijí v systému nějakým pěněz díky kterým jsou odsouzení k doživotnímu otroctví proto radím všem, roztrhejte peníze a doneste je politikům do parlamentu děkuji moc a pěkně se na ně usmějte to je nejlepší varianta jak se osvobodit a žít si svím svobodným a svrchovaným životem :)
+1 # Necro 2014-10-05 19:40
Hele, přiští výplatu nedávej celou potřebným, ale nech si něco na zakoupení interpunkce, jo?
+3 # mamdost 2014-10-05 20:00
dyť píše že za to jezdí na dovolený, na kterejch je asi taky soběstačnej, sám si tam vaří a pere :-D
-4 # tydýt 2014-10-05 21:28
tak hele ňoumo ted si dávám suprovej italskej burčák dvě bagety hermelínovou a šunkovou pus dva hermelínya sklenici červených papriček a zapíjím to pivkem toto je muj život seru na nějaké ůdajné politiky pro mě prostě stát neexistuje a je zbytečný, nechci sociálku nechci podporu nechci důchod nechci nic ani zdravotní služby ani sociální sloužby,, já jsem svůj stát sám pro sebe mám ve sví hlavě soudce ministerstvo financí a a rozhoduju si o všem sám, a mám jistotu že mě nikdo neokrade žadnej volenej zasupce neboli politik kterému bych nesvěřil ani své hovno které ze mě ráno vypadne po této mé super večeři :)
+1 # mamdost 2014-10-06 08:03
nj s plnym pupkem se to pindá. večeři sis určitě vyrobil sám když si soběstačnej. a myslím vyrobil uplně komplet, podojil si krávu a vyrobil hermelín, ty papričky sám vypěstoval a naložil do sklenice kterou sis sám ze skla odlil atd.. :-) tvoje nezávislost je zatim eště hodně v plenkách :-D
+2 # mamdost 2014-10-06 08:05
cokoli si koupíš za prachy v tu ránu si okradenej státem (dph) ňoumo :-)
+1 # Tomáš9999 2014-10-08 23:44
Se vším s Vámi souhlasím, moc se mi líbí Vaše názory, nenechte se otrávit ostatními
-1 # Tomáš9999 2014-10-08 23:46
S panem tydýtem souhlasím:-)
+2 # andělka 2014-11-06 07:28
Bohužel mají pravdu. Roztrhat peníze není řešení. Ale místo plácání tady raději konat. Jenže toho se většina bojí . Hlavně nevystoupit z davu ;-)
0 # Otakar 2014-10-05 14:09
Necro. Pane.
+22 # nano 2014-10-05 09:51
To zrušenie peňazí a nahradenie láskou a citom by určite privítalo veľa chlapov keby napr taký automechanik za výmenu oleja osúložil majiteľku auta. Mne by sa to ale moc nepáčilo keby sa také niečo stalo mojej manželke napr. v hodinárstve za výmenu baterky v hodinách...
A potom, na láske a cite na našej planéte nie je založené nič možno okrem citu rodiča a dieťaťa. V podstate je všetok život na našej planéte postavený na každodennom neúprosnom boji za prežitie.
Naopak výdobytky civilizácie spravili najviac zla že umožňujú život ľuďom ktorý by inak v prírode nemali šancu prežiť...
+18 # Richard 2014-10-05 09:54
zrušení přirozeného výběru ....... rodí se děti z vadama ........ ty mají zase děti ............špatně...
Ale pokud to bude Tvoje dítě co uděláš? Necháš ho zemřít?
+8 # tony dvorak 2014-10-05 13:55
Penize jsou zdrojem vseho zla, pravil jezis Kristus
0 # Otakar 2014-10-05 14:08
Začni u sebe a neproklínej ostatní. Začni tak, že znič sebe a nerozšiřuj virus sebedestrukce. Tydýte.
+3 # zaborzil 2014-10-05 08:45
Poprvé je zde od necrofila realné zhodnocení jioza s kterým souhlasím. Neslintal zde na "rusáky" ani nelízal zástupci USA Obamovi
-12 # Necro 2014-10-05 08:48
Si mě asi s někým pleteš, chlapče.
+9 # zaborzil 2014-10-05 09:14
Hnědý chlapec Necro se mne snaží omladit, alespoň to je příjemné.
-7 # Necro 2014-10-05 09:16
Jak píšu, s někým si mě pleteš.
+4 # Vojmil 2014-10-05 11:37
že se snima zahauješ
+4 # Richard 2014-10-05 09:18
I slepé kuře občas zrno najde, i rozbité hodiny dvakrát denně ukazují zprávný čas........
Ale jinak ano... Máš pravdu. Ani já bych nečekal že se někdy ztotožním s jeho hodnocením.
( někdo slavný kdysi řekl něco v tom smyslu že počátek dohody spočívá v nalezení společného a postupné odstraňování rozporů směrem od menších k větším. (ale to samozřejmě předpokládá snahu obou suběktů))
Adous možná bude vědět kdo to byl a kdy to řekl. Já jsem to jen četl a nedám dohromady frázi která jde zadat do vyhledavače.
+2 # Aldous Huxley 2014-10-05 09:21
Občas musím dát za pravdu i tobě.
Hmm, ale je možné, že "jiozo" je z opice.
Možná byl jeho fotr ošetřovatelem v ZOO a ... když je láska úpřímná, tak překoná i biologické překážky...
Nevíš co jsou "keci"?
Že by to bylo z turečtiny?
Hmm, nebo že by měl na mysli Korea Existing Chemicals Inventory(KECI) ?
+2 # tony dvorak 2014-10-05 13:53
necro, Dravin tvrdil ze zidi pochazeji z opic.Bylo to uz mnohokrat dokazane ze si mandrilove strouhaji brko v pisku a sterku/obrizka/ a jsou hadave a zle!Vic dukazu neni treba
+3 # ElKaper 2014-10-05 10:52
Nejsem zastánce úplné Darwinovi teorie, ale pro upřesnění - ona nezní, že pocházíme z opice a že máme společné předky. Evoluce jako soutěž druhů je vidět všude okolo vás ... Neplatí to samozřejmě ve 100% veškeré světové fauny a flóry, ale výjimka často potvrzuje pravidlo.
+3 # Richard 2014-10-05 11:10
podle toho co jsem se dočet je to asi tak. Vypadá to že lidé a šimpanzi MAJÍ společné předky.
Samozřejmě nejsem genetik ale ono by to ledacos vysvětlovalo. A též vývojová časová osa byla asi malinko jinak. Spíše dlouho nic, skok a zase dlouho nic. Někde jsem o tom četl ale bylo to anglicky a tak jsem to louskal .....
A zatím jsem našel v češtině jen toto www.osel.cz/.../
+7 # To je jedno 2014-10-05 12:28
Aha tak když je evoluce viditelná všude kolem nás tak by tu chodili po světě stále lidoopové, a každý druh zvířete by měl miliony postupínků vývoje a nikdo by nemohl určit který druh je čí a kam patří... ale stále kolem sebe vidím psy a kočky, vrabce a orly, žraloky a verlyby. Nikde jem neviděl meziverlybu nebo opici co začíná mlluvit a podobný nesmysly které tvrdí evoluce. Jen slepec může věřit v evoluci. Ukaž jediný důkaz... ? Nikde žádný a nějaké " zkamenělé " lebky a kosti mě nezajímají protože uhlí se za správného tlaku a teploty spolu s vodou tvoří už po 14 dnech... to samé zkameněliny... akorát to vše věda nemůže tvrdit protože je to v rozporu s naukou vychovat z člověka zvíře které se bude řídit pudy. Rozum a inteligence se z lidí vytrácí a to co lidé dřívě věděli dnes ví jen když v ruce drží chytrej telefon. chytrej telefon pro hloupé lidi. A tak se ptám jestliže evoluce existuje, jakto že se najednou zastavila a jsou druhy zvířat které se nijak od sebe " evolučně " neliší ? A teď k tématu, nejkvalitnější spánek je cca od 19:00 do 23:30 , staří lidé říkávali že se chodí spát se slepicemi. Ale příchodem elektriky a hlavně TV kdy lidé čumí právě do té jedenácté noční na blbosti v TV se u lidí začala projevovat nervozita, spánkový deficit, stres který má hlavní příčiny v nekvalitním spánku...atd..
+1 # Necro 2014-10-05 14:00
Ale chlapče, evoluce se vůbec nezastavila. Jen jaski neprobíhá ze dne na den. ;)

Na druhou stranu, když se dívám na tebe a ostatní tady, tak ty řeči o vytrácení se inteligence najednou dávají smysl.
+6 # Gory 2014-10-05 14:06
+1
"chytrej telefon pro hloupé lidi." Jedině souhlas
+1
"nejkvalitnější spánek je cca od 19:00 do 23:30", já si sobecky přidám do ca1:30.
Přes den nezanedbám 1/4 až 1/2 hodinky po obědě, prý podvědomě reaguji na přirozený útlum těla.
+1 # okoloiduci 2014-10-05 14:38
ked citam prispevky ako tento mam pocit, vidim ze ti neadrtalsky predchodcovia dnesnehi cloveka tu s nami stale este ziju.. a nejak a im, napriek primitivnejsiem u mysleniu, podarilo zvladnut pracu s internetom
+1 # opice 2014-12-14 17:35
já sem radši Opice
+1 # jbmnt 2014-10-05 13:38
mna doterat zaraža jak chcu vedci vsetko merat napr velkost vesmiru niečo čo sa neda ani predstavit alebo tie štatistiky čo v normalnom živote percentualna šanca ani nemože existovat napr že sa niečo stane iba tak 0% a 100% maximalne sa da vyjadrit nejaky odhad čo si niekto mysli . najviac ked vidim že vedci zistili niečo čo som vedel už 5 rokov
0 # off 2014-10-05 16:56
Cituji jiozo:
Jo jo to uz nam taky nejaky zblb-Darwin tvrdil ze jsme s opice.

Samozrejme, že sme z hliny a Eva je z rebra.
1Kor 2,5 aby sa vaša viera nezakladala na ľudskej múdrosti, ale na Božej moci.
+3 # Vesna 2014-10-05 19:47
Cituji jiozo:
Jo jo to uz nam taky nejaky zblb-Darwin tvrdil ...

Mal by si sa vyjadrovať o pánu Darwinovi s úctou. Napriek tomu, že jeho teória je dnes už prekonaná, posunul svojimi postojmi spoločnosť značný kus od temna ku svetlu poznania.
-32 # xxx 2014-10-05 09:19
To fašisté z Kremlu nespí a celou noc vymýšlejí, jak zničit svět.
+10 # tony dvorak 2014-10-05 14:02
debile xxx, pletes si zemepis.Tihle fasisticti dablove jsou v Tel Avivu a ve Washingtone.Je to na tvuj mozecek asi hodne, vid??
+3 # gerhartraude 2014-10-05 14:40
mraz prichazejici z kremlu hubi fasismus.;-))
0 # zaborzil 2014-10-05 15:41
Evoluce xxx do ukrajinské krize probíhala a naučil se číst a psát. Ale již dva mměsíce mu myšlení stagnuje a pravidelně zde opakuje jednu volovinu. Přerušená evoluce? Nebo ho někdo praštil do hlavy?
+3 # Richard 2014-10-06 01:41
někde jsem četl že pravidelné sledování televize snižuje inteligenci. A to samé dělá pečivo a typ pečiva který používá fujdonald to dělá nejvíce. A to samé dělá sladidlo vyráběné z fruktozy. Ale nikdy jsem neuvažoval o všech třech faktorech dohromady. Představ si jedince který neustále čučí na zprávy v telce , baští zdravou stravu z tfujdonaldu a zalévá tou hnusnou barevnou vodou. Možná že to ještě vylepšuje kšiltovkou kterou nosí obráceně.
Jak by se tady takovýto jedinec asi projevoval ?
+7 # Antitroll Security 2014-10-05 17:04
+12 # Richard 2014-10-05 09:40
3X dej pokoj ............my ti odsouhlasíme že celosvětově fašisté odkudkoli narušují spánek komukoli a ty nás ušetříš mouder.
( já jsem také nespal skoro celou noc ale dělal jsem něco jiného než vymýšlel jak zničit někoho. Zkus to..je to příjemější).
Doplnění po reakci podemnou.
Že by pokud odpovím takto nenaskakovali korunky? Ale no táááák, je neděle ... to je od slova nedělat.
-22 # xxx 2014-10-05 10:03
To mluvíš na mě? To jsi asi pěkný tupec když ani neumíš zmáčknout odpovědět. Ale co čekat od fašisty s IQ 30...
+4 # Gory 2014-10-05 14:10
..při neděli se řeší top 09, tam jiné IQ není, snad radši ani ne, je neděle od slova NEDĚLAT
+5 # Antitroll Security 2014-10-05 17:05
+16 # zaborzil 2014-10-05 10:29
Richarde, Ti hnědí muži, necro, mecek a další mají úkol na AC délat kazisvěty. Očekávají rakci aby v tom mohli pokračovat. Jakákoliv reakce na ně je k ničemu. Musím zvýšit sebeovládání abych je ignoroval vždy..
+9 # Richard 2014-10-05 11:43
Hnědí jako hnědí?
Hědí jako že odněkud vylezli a jsou ,,zahnědění"?
A všimi si ...hanzalík, nekrofil, 3x pěkně pohromadě, téměř najednou začnou a najednou přestanou. Ještě jsem čekal kdy vytasí lodyhu. či milánkadvacetipěti......
ale nevadí jsou tu nové niky gerhartraude Vojmil Otakar

děti .....dospěli?
A už takové jedince znali i v minulosti a tady je důkaz
Blahoslavení chudí duchem,
neboť jejich je nebeské království
+1 # hanz 2014-10-05 14:34
můžete si povšimnout [...]i, že mám 74+ u prvního komentu :D děkuju jste báječní [...]i :D
+1 # zaborzil 2014-10-05 15:47
Richarde, hanz se chlubí, že má IQ 74-není to málo?
+1 # hanz 2014-10-05 15:55
Jo tak ty jsi to nepochopil?? To nejspíše nemáš ani těch 74 viď? :)
+4 # Richard 2014-10-05 15:44
A právě jsem se dozvěděl novinu ... my tu údajně soutěžíme o počet +. Nevěděl jsem to. A moc se Všem omlouvám že jsem se tak málo snažil.
Já jsem myslel že větší část lidí zde debatuje o světě a snaží se dosíci pochopení a menší část se snaží toto sabotovat.
A opět se vrátím a zopakuji po přečtení vítězoslavného ryku..........
Blahoslavení chudí duchem,
neboť jejich je nebeské království
+2 # Richard 2014-10-05 22:09
zaborzil nech ho ... on nám jistě poví jak je chytrej, vzdělanej a jaké má vysoké IQ. A pamatuj .. je tak chytrej a my takový idioti že ho nejsme ani schopni posuzovat.
A těch niků.... se mi nějak vybavuje .. Víc hlav, víc rozumu. ............... ............... ............... ......Jestli by si neměl brát ke compu psa.......

aspoň kočičku .........

Ale i křeček by to znatelně vylepšil......
+22 # Richard 2014-10-05 10:33
Nějak zpětně uvažuji o krocích Ruska, Ameriky, EU, NATO....
A začíná mi vycházet linie která se táhne událostmi jako nit. Rusko a Čína se pečlivě stará aby ,,západní svět" musel každou svoji akci tvrdě zaplatit. Jednoduše řečeno aby se co nejvíce ,,zakrvácel" bez použití zbraní. A každá další akce západu v konečném důsledku snižuje ještě víc životní úroveň obyvatel. To je jedna linie.
Druhá linie je ,,vycacat" ze západu co nejvíce zlata a stříbra výměnou za bezcené bankovní poukázky . (nově otevřená zlatá burza v Asii a chystá se též v Moskvě)
Třetí linie je pomalé vytěsňování dolaru z mezinárodního obchodu.
A to co sledujeme jsou jen (sice strašlivé) vnější projevy této OBCHODNÍ VÁLKY.
A začali to lidé z a okolo FEDU protože v čase oni slábli a Rusko sílilo. A tak se rozhodli ho srazit na kolena dokud na to mají.
+5 # Vesna 2014-10-05 19:30
Cituji Richard:
Nějak zpětně uvažuji o krocích Ruska, Ameriky, EU, NATO....

Hoci to nie je celkom k téme spánok. Môžeš mať pravdu s tými líniami. Bolo by načase, keby ten dolár konečne padol so všetkými dôsledkami, najmä pre nás obyčajných ľudí, ako odpad s ktorým sa počíta (ako povedal ešte za socializmu jeden plukovník). Mne len vŕta hlavou, že by tie osoby, ktoré teraz riadia svet a my ich nevidíme ani nepoznáme, nemali v zálohe plán B. Aby zase vládli. Preto neverím ani jedným ani druhým. Keby nakoniec naozaj došlo k totálnrj deštrukcii spoločnosti a vyhladeniu väčšiny ľudí, potom by mohol nastať taký stav ako píše Tydýt a všetko by bolo spoločné a všetci by sme platili tými úsmevmi. Iné by nám po totálnej vojne ani neostalo.
+4 # Richard 2014-10-05 21:19
podle mne mají ......... v případě že nevyhrají infiltrovat Rusko, udělat z něj hegemona a pokračovat s jiným logem
+3 # tamara 2014-10-05 21:58
BINGO!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
parazit je prostě parazit
+3 # původní Novák 2014-10-05 10:39
Každý má spát , jak se mu chce. Kdo se v noci budí a nemůže spát, má tzv. "špatné svědomí" a měl by změnit svoje chování ve dne. V horším případě trpí vážnou nemocí.
Odvozovat obecné závěry z některých nespavců je typický výstup zcela zbytečné vjedy.
-2 # mamdost 2014-10-05 12:49
ironie nebo vážně? doufám že ironie (s tim špatnym svědomím a nemocí) pokud tomu fakt věříš pak tě lituju, jo to klasické JPP vymytýho mozku ;-)
+4 # původní Novák 2014-10-05 16:35
Tobě by možná pomohla nová matrace:
+2 # mamdost 2014-10-05 16:59
:-D jenže tohle neni matrace, tohle je vodní postel :-DD
+1 # Richard 2014-10-05 22:15
Nééééééé takhle zle snad nebude .........
+4 # Bong 2014-10-05 18:20
Pochybujem o tom, ze ludia spali na dve fazy.
Kedysi nebola elektrina, kedysi predtym ani sviecky.
Jednoducho ked sa o siedmej zotmelo, islo sa spat. A rano sa vstavalo ked vychadzalo slnko. V lete o stvrtej-piatej, cez zimu o siedmej.
Maximalne sa v noci prebudili, zasulozili si a spali dalej, ale spat od piatej do desiatej, potom sa prebudit a bdiet do jednej-druhej a zasa spat mi pride ako blbost.
Po celodennej fyzickej aktivite ( ludia dnes fyzicky pracuju a hybu sa najmenej vo svojej historii zivocisneho druhu ) problemy so spankom neboli tak vyrazne ako dnes. Ak aj ano, jestvovali a jestvuju na to byliny a odvary. A rovnako cely rad ludovych mudrosti vypovedajuci o tom, ze vecer sa netreba nazrat do plna, ani sa trapit starostami a riesit problemy.
+13 # mamdost 2014-10-05 10:42
neuvěřitelný! mám to přesně takhle a to po nějaké (delší :-) době nechození do práce, kdy nemusím vstávat kdy nechci a chodím spát kdy chci a nemám stres z toho že se třeba nevyspím. Např. jdu spát v 10, v jednu ve dvě se vzbudím, dám kafe :-) a jdu spát zase třeba v 5 a spím do devíti :-) Pokud vstáváte proto že musíte (a nechcete) je to špatně. Kurva špatně..
0 # darryl 2014-10-05 11:51
jo je to spatne ze ty sa vyspis a ja ta musim zivit
+7 # mamdost 2014-10-05 12:01
nemusíš, nikdo tě k tomu nenutí ne? máme přece svobodu a demogracii ;-) :-DD
+1 # zaborzil 2014-10-05 15:58
Kurva, asi mám také dost, protože mám také úplně stejné příznaky? Jen kafé si nikdy nemusím dát? Musím ale jít do teplé postele. Není to z Obamových projev"?
+8 # Richard 2014-10-05 10:43
A z jiného soudku. Dnes budu papat jehněčí na česneku podlité vínem, špenátek s bešamelem a bramorový knedlík. A v ledničce má pro mne uchystaného Bernarda. Vykoupu se, oholím a až zavolá ,,svištím" zpátky k Ní.
+1 # Richard 2014-10-05 15:52
Bylo vynikající..... ............ a škoda že musela do práce ...........
+2 # Jan Jinsky 2014-10-05 10:48
Ta přestávka mezi spánky trvala cca hodinu - teda spoň podle toho co píše sám Roger Ekirch. Pak to dává smysl.
S přestávkou 3 hodiny by lidi v létě museli chodit spát tak 3 hodinz před setměním, aby měli těch 12 hodin, jak se uvádí v článku.
+4 # Richard 2014-10-05 10:56
já to taky počítal .. také mi to nějak nevyšlo ... jedině v zimě ..snad ... vyprdni se na to .. zase nějaké bludy ...
+4 # mamdost 2014-10-05 11:02
..podle mě to nemá se světlem nic společnýho, tak to mam vypozorovaný já. je to uplně fuk. můžete spát i při světle. Tenhle biorytmus se objeví jakmile přestanete spánku přikládat hodnotu, jako že se třeba nevyspíte, musíte jít spát v určitou hodinu protože ráno v určitou hodinu musíte vstávat. Pokud tohle nemusíte sledovat a spíte "jak chcete" objeví se tenhle biorytmus sám od sebe a jak říkám, se světlem to nemá nic..
+2 # Jan Jinsky 2014-10-05 11:08
Ono to v minulosti se světlem mělo hodně co dělat. Většina lidí se živila zemědělstvím a musela pracovat od nevidím do nevidím, takže si těžko mohli dovolit jít si lehnout za světla nebo vyspávat v létě do devíti.
+5 # Kalamár 2014-10-05 11:35
Tohle je naprostý nesmysl. Sedláci vstávali brzo, zaopatřili zvířata, dopoledne něco na poli a pak se šli po obědě natáhnout. K práci přišli odpoledne a večer opět zaopatřili zvířata. Pak třeba až v deset večer šli k holiči atp. Měli dvoufázový režim.
+3 # mamdost 2014-10-05 12:09
přesně, je to totální blábol vymytejch mozků..
+3 # šafránková 2014-10-05 14:03
Za to může Edison,ty jeho fujtajblový,čer vený,šantánový lucerničky. Jinak jsem četla,že OSN navrhuje 4 denní pracovní týden,neboť se potýká s velkým nárůstem nemocí z přepracování
+6 # mamdost 2014-10-05 14:08
jo asi jako je teď oficiálně 5 denní.. ale neofiko půlka národa maká i přes víkend.. :-/
+1 # zaborzil 2014-10-05 16:07
Kratší pracovní týden musí ale strašně rozhodit spánkový rymus. A potom mi budou chybět peníze na elekriku k vyhřátí podložky?
+1 # mamdost 2014-10-05 12:12
to možná pokud makali na feudála, a pokud makali na feudála, pak se ale neživili zemědělsvím ale tím co feudálovi "spadlo ze stolu"
+4 # krshrc 2014-10-05 13:33
jo,taky jsem tohle zažil když jsem marodil přes pul roku s utrženýma vazama v kolenu,a začalo to tak nějak samo,vždy kolem jedný se probudil a kolem 3 zase usnul,je zajímavé že mě potom ten den připadal delší a to jsem spáč jak poleno,když musím chodit do práce tak mam co dělat abych ráno nezaspal,přes noc se nebudím ani na záchod a stejně tak jednou do měsíce do práce zaspím,lituju lidi co dělají na směny
+9 # stalker 2014-10-05 11:32
Prirodzenost je velmi relativny pojem. Pre cloveka, ktory zije za ploarnym kruhom to ma uplne iny vyznam, tudiz pre nas to iste. Ak niekto spi 30 rokov mimo rezimu, ktory spavali jeho predkovia, tak sa prenho prirodzenym stava ten jeho adaptovany resp. chaoticky system. Viac ako 3 mesiace som sa snazil dosiahnut polyfazicky systeme konkretne po kazdych 5 hod som spal jednu hodinu a ten mesiac bol uplne euforicky (potom som spravil chybu a kedze som 23rokov spal bez utriedeneho systemu, velmi rychlo som donho spadol spat). XYkrat som cital, ze nasi predkovia spavali na 2 fazy a ma to svoje logicke odovodnenie, avsak dokopy nemuseli spat 12hodin ale iba 6-7 hodn, kedze vas spankovy cyklus sa sklada z 1,5hod fazy (ktore su dolezite pri zdravom fungovani 4 po 1,5 hod) avsak kazda dalsia nadvazujuca faza sa predlzuje, cize dajme tomu 1,5+1,75+2+2,25 =7,75 matematicky odvodeny priemer a to prezentovane "minimum" 8 hod, ktore by kazdy mal spat...aby ste boli hlavne psychicky zdatni, potrebujete denne prijat 4REM fazy (+-30min faza kazdeho zo 4 cyklov, kedy v skrate snivate a "defragmentujet e" vas mozog). Ak niekto tvrdi, ze spi 4-5hod pravidelne monofazicky, tak je to blbost lebo telo si to vyziada a zacne dospavat zameskane REM fazy, inak sa dany zruti (napr cez vikendy, 20min slofiky a pod.). Preto nasi predkovia spavali cca 1,5+2 hod potom pauza, ktorou sa prerusilo navysovanie dalsej fazy z cyklu a potom zase sli spat na 1,5+2hod (cca samozrejme u kazdeho trosku inak). Nie, ze by mali tieto poznatky ale akosi to z nich vyplynulo, nikto nevie. Tymto stylom dalej mozme rozbijat spankove rezimy na nutne REM fazy (ktore su v danom cykle az na poslednom mieste, no z dovodu skracovania tych 4 spankovych celkov ich telo uprednostni a posunie na prve miesto, tudiz po zaspani upadate okamzite do REM fazy= zvyseny pocet lucidnych snov z dovodu tenkej hranice medzi bdenim a snivanim) az na extremne 2hod denne. Ked uvazime, ze kazdy spi 1/3 svojho zivota je to extremny "zisk" casu, tudiz predlzite svoj bdely stav az o 15-20 rokov zivota. Tvrdi sa, ze DaVinci alebo Churchill a XY geniov minulosti aj pritomnosti boli polyfazicky spaci. Koho to zaujima, vyhladajte si polyphasic sleep, obetujte mesiac na adaptaciu a skuste to, je to blazeny pocit ale vyzaduje svoju dan. Samozrejme na 2hod denne nema kazdy ale napr takych 4 hod rozdelenych pravidelne do dna alebo na 3+20min+20min cloveka niekolkonasobne viac nakopne ako 4-5hod spanok v jednom celku.
+1 # darryl 2014-10-05 11:45
"avsak kazda dalsia nadvazujuca faza sa predlzuje, cize dajme tomu 1,5+1,75+2+2,25 =7,75"

Nazdarek, toto mas odkial ze sa tie 1,5 hodinove fazy predlzuju ?
+2 # stalker 2014-10-05 11:54
Tie cisla su orientacne, samozrejme o tom existuju studie a vie sa to uz davno od prvych EEG a podobnych masin, ktore skumaju mozgovu aktivitu. Len si hod do google sleep cycle alebo sleep phases, mas o tom vela aj na mrtvej wiki en.wikipedia.org/wiki/Sleep (vsimaj na druhom obrazku predlzovanie REM faz a celych cyklov)

Aby si sa citil "fresh", je idealne zobudit sa tesne po REM fazi, preto sa niekedy ludia citia ked spia "menej" ako viac. Vsetko je to iba o tom, v akom stadiu sa zobudite. Ked sa nasilne zobudite v tvrdom hlbokom spanku, tak mate cely den pokazeny nech robite cokolvek, nech vypijete kolko chcete kavy alebo caju.
+1 # darryl 2014-10-05 12:03
jasne ze je to vhodne zobudit sa tesne po REM faze, ale ako vies kedy to je ?

to predlzovanie 1,5 cyklov je zaujimave, ale kludne to moze sposobovat aj cas kedy sa to meraju. je urcite rozdiel merat 1,5 cykly pocas dna, pred polnocou a v hlbokej noci.

den = kratke cykly = pracuj bud aktivny
noc = dlhsie cykly = odpocivaj, regeneruj
0 # darryl 2014-10-05 11:41
Naco by niekto vstaval uprostred noci. uplna pi***na. co by akoze clovek robil v uplnej tme. nezmysel.

dolezite je byt hore vtedy ked je svetlo pretoze vtedy sa da vonku vykonavat praca. cize to co ma uzivi. teda vyuzit kazdu chvilku denneho svetla.
+7 # stalker 2014-10-05 11:47
niekde som zachytil, ze v noci sa rozpravali a modlili, hovorili si pribehy pri svieckach a pod, veci, ktore prave cez den kvoli praci moc nestihli :)
0 # darryl 2014-10-05 12:07
no moze byt, ale nezabudaj aby si rozpravali pribehy, tak musi byt hore viacero ludi. pochybujem ze by zborovo vstavali v jeden moment a keby niektory spali ze by ich nasilne budili.

dalsia vec, nemali hodiny. jak vedeli kedy vstali a kolko este mozu spat ?
+4 # mamdost 2014-10-05 12:26
v noci se i dobře medituje. protože když si schrupneš, dejme tomu 2-3 hpďky, pak vstaneš a mysl je klidná, a v noci je klid i na ulici, takže šup - meditace a pak zase zalehnout :-)
+7 # mamdost 2014-10-05 12:15
to že se "musí" celej den makat, to je snad nějaká nemoc ne? v pravěku "makali" 2 hodiny když chytali mamuta, pak ho měsíc žrali a nic neděli. A kde jsme dneska? Nemáme čas se ani vyspat. Svět totálně zešílel..
+8 # mamdost 2014-10-05 12:16
jestli je tu člověk proto aby celej život jenom makal a pak chcípnul, pak je to dost smutný..
+1 # vic_nez_buch 2014-10-05 12:23
tak až na tu 2.fázi která se nekoná dodržuji režim přesně jako naši předci
+4 # mamdost 2014-10-05 12:28
..další budovatel světlých zítřků kapitalismu? :-DD
+3 # elias3 2014-10-05 12:46
Nie som si isty, ci tymto vedeckym dokazom o dvojfazovom spanku nasich predkov veri vacsina, ale tomu, ze sa teraz neustale obracaju vo svojich hroboch, veri kazdy.
+12 # Domča 2014-10-05 13:17
Tak, ale asi už milánkové zapomněli na to, proč dneska mají lidé problémy se spánkem... Hlavně kvůli tomuhle systému a tomu jak je to vše nastavený...Člo věk si prostě nemůže ani spát kdy se mu chce, má to daný a určený a taky všechen ten stres, kterej se zažívá a prožívá, tak pak se nedí čemu divit, že s tím mají lidi problém.
+4 # mamdost 2014-10-05 13:40
ono by to šlo.. nějakou tu soběstačnou nezávislou komunitu, kde by člověk dělal to co chce co ho baví, kdy chce a jak chce. žádní šéfové, stres atd., max. by se lidi domluvili co je potřeba a co kdo bude dělat. nebyl by problém se při různých pracech střídat. Jsi utahanej, ok jdi se vyspat, udělám to za tebe a "mám to u tebe" :-) atd. Pokud by se vyráběli jen opravdu nezbytně nutné potřeby k přežití a uživení (protože většinu dnešních výrobků a služeb člověk fakt nepotřebuje) kolik hodin denně by lidi museli pracovat? kolik hodin by měli čas na spánek, rodinu, odpočinek?
+5 # stalker 2014-10-05 14:14
Patenty existuju. Earthsips, offgrid-aci, agrokruhy, project venus chce to len cas a ludia pochopia :)
+3 # mamdost 2014-10-05 16:06
jj, příští léto chci zkusit objet pár místních ekofarem a komunit a trochu zjistit jak to tam chodí.. ekovesnice.cz/.../ Pokud by se chtěl někdo přidat tak to uvítám :-) bylo by to asi formou trampu..
+4 # lada 2014-10-05 13:59
Další Majdan v Evropě, bojůvky Pravého sektoru - jsou v České republice nepřijatelné

Pod pozvánkou na nedělní akci 5.10.2014 na Klárově od 16,00 hodin, která má Pražské Majdanisty seznámit s faktem - další Majdan v Evropě, bojůvky Pravého sektoru - jsou v České republice nepřijatelné, jsou fotografie se znaky Pravého sektoru.


Považujeme za nutné veřejně sdělit naše stanovisko průvodu Pražský Majdan, který bude pochodovat 5.10.2014 v 17,30 hodin ze Staroměstského náměstí k Úřadu vlády - Stop symbolům Pravého sektoru a banderovcům - dřív, než by situace eskalovala pod vedením některých politickách stran a jejich vůdců.
0 # Piotr 2014-10-05 15:15
Sláva Ukrajině!
+3 # Jan Jinsky 2014-10-05 16:46
Jak souvisí Ukrajina se spánkovým režimem?
0 # sergei 2014-10-05 22:43
SLAVA UKRAINI
GEROYAM SLAVA
+1 # zaborzil 2014-10-05 16:17
Jak to, že bojůvky budou nepřijatelné? Potom to, ale nebude pravý Majdan? Bude to nějaká pravdoláskařská sračka?
+3 # Petr Ježek 2014-10-05 19:23
Velmi selektivní výzkum. Kdopak asi sledoval biochemické zdraví osob účastnících se testu? Jaké byly jejich předchozí spánkové návyky? Celodenní temnota je zcela nepřirozená, odporuje všemu, co by mělo iniciovat údajně původní dvoufázový spánek. Pro peníze kdejaký "vědec" poruší elementární zásady vědeckého experimentu.
+1 # mamdost 2014-10-05 19:42
celodení temntota je nepřirozená, ano. proto píšu že to se světlem nemá co dělat. apropo celodení temnota se používá jako psychoterapie. zkuste si zadat "dunkelterapie" jde o eliminaci smyslovových vjemů a vnějších vlivů, poté eliminaci myšlení - zkrátka je to jistá forma meditace. Další promakanější varianta téhož je izolační tank cs.wikipedia.org/.../...
+1 # mamdost 2014-10-05 20:14
resp. takhle, jsem to trochu popletl... díky delšímu pobytu ve tmě (dunkelterapie) může dojít k navození přirozeného spánkového biorytmu (což je onen dvoufázový), ale tento není vázán na světlo a tmu (potom)
+3 # Jan Hink 2014-10-05 22:13
Žena mě celá léta kritizuje za můj spánkový režim. Usnu u televize od 20 do 23h, pak se probudím, čumím na internet, hraju bridž on-line nebo pracuju a ve 2 jdu spát. Usnu okamžitě a v 7 vstávám do práce. Jsem rád, že ještě někdo jiný potvrzuje, že to dělám dobře.
0 # orhore 2014-10-06 11:13
Tak to ti závidím! Přesně takhle bych to měl i já, kdybych nemusel vstávat ve 4 h ráno do práce a nebo jinak. Můj systém směn 2-2-2 sami doktoři vidí neradi. Hlavně když začnou zdravotní problémy. Paradoxně mi tenhle systém směn přivozuje to, že bych spal dvoufázově. Bohužel když přijde druhá fáze, tak jsem jak na potvoru v práci :/
0 # *jana* 2014-10-06 00:03
mám to podobně.... chodím spát o půlnoci, kolem třetí jsem vzhůru, vstanu, kolem čtvrté páté lehce posnídám a jdu zase spát.
+1 # kakatus 2014-10-06 21:47
Trochu odběhnu od spánkových fází a zareaguji k jednomu komentu se kterým nesouhlasím.
Citace:
# tony dvorak 2014-10-05 13:55
Penize jsou zdrojem vseho zla, pravil jezis Kristus
Ježíš Kristus neřekl,že jsou peníze zdrojem veškerého zla.Když už,tak " Kořenem všeho toho zla je láska k penězům " ale to napsal sv. Pavel v 1.listu Timoteovi 6,10.Hlavní příčinou je ovšem hřích člověka,kvůli kterému se páchá zlo.
Peníze jsou sami o sobě neutrální,ale náš postoj k nim už zas až tolik ne.Nicméně naše láska k penězům páchá zlo a tedy původcem zla není nějaká neživá věc,jako jsou peníze,ale člověk sám.Nůž je také obyčejná neutrální věc,kterým se buď krájí chleba a nebo se jim vraždí a je proto nůž zlý sám o sobě ? Asi ne,že.
+1 # pesimista 2014-10-07 16:14
NESPAVOST? neznam (vyjmecne mozna ale diky tomu me netrapi)

nejake me rady jak usnout i kdyz to nejde...:)

1.pokusit se na nic nemyslet...(vim ze to je tezke a vetsinou to jde jen na par vterin..ale musite se neustale snazit)
2.zajistit si dostatecny cas na spanek(tak at si nerikame:"sakra za 4h vstavam") to pak tim tuplem neusnete :D ma to krapet spojitost s jednickou
3.vytvorit v pokoji takovou teplotu ktera vam bude vyhovovat ke spanku..(vim ze ja osobne nemuzu usnot kdyz je moc horko... kdyz je v pokoji chladno tak se spi lepe pod teplou perinou :)
4.nerkourit/nehulit pred spanim , nefetovat nejake tvrde drogy ;D :D taky nepit kavu samozrejme
5.udelat si to co nejpohodlnejsi to jde (napr. sundat ponozky ;D,tricko... vzit si myslo slipu trenyrky :D upravit nejak postel) ja mam treba jeste rad :) ticho a tmu

vim ze sem tech rad mel vic :D ted si jaksi nemuzu vzpomenout...kd yz tak casem doplnim ...kazdopadne jednicka je zaklad...pocita t ovce nepomaha jelikoz u toho myslite

no a moc problemu se spanim nemam :D usinam temer hned ( jen se mi vzdy nechce jit spat a nechce se mi vstavat :D desna kombinace)..... prvnich 20min premyslim ,vsechno si ujasnim a srovnam v hlave a pak se proste snazim nemyslet ... vetsinou usinam po 30 - 60min nekdy se ale stane ze si nestihnu ujasnit myslenky :D a uz chrapu
+1 # pesimista 2014-10-07 16:20
jo uz vim co jsem zapomel...je to celkem dulezite (kazdopadne to stejne neni vsechno)

6. pokud chcete v noci usnout tak nesmite spat predchozi den treba 12h :D nebo proste do te doby dokud vas nezacnou bolet zada :D :D musite byt proste krapet unaveni a nespat 15h denne ...to se pak nikdo divit nemuze ze ma problemy usnout :D :D
+1 # banok 2016-11-13 21:21
Zašukali si... usnuly... zase si zašukali a spali dál.... :)

Top of Page

Copyright 2017 © AC24, s.r.o. | Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu. | Nezávislé zpravodajství z celého světa aneb Co se jinde nedozvíte |
Máte dotaz? Chcete inzerovat na AC24? Neváhejte nás kontaktovat formou emailu: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

Provozovatelem serveru AC24.cz je AC24 s.r.o., se sídlem Jaurisova 515/4, Michle, 140 00 Praha 4, IČ: 02988186, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl C, vložka 226266. | O projektu | Tiráž | Napsali o nás | Podpořte nás