Poptávky po zboží nakupovaném v těchto časech globální krize z Číny začíná vyrůstat nade všechny meze. Ne snad na meze výrobních kapacit, ale na planetě není dost přepravních kontejnerů a začíná se projevovat i nedostatečná kapacita námořních lodí. (Foto: Pixabay)

Nerovnoměrné zotavování planety z pandemie vyvolává ohromnou poptávky po dálkové dopravě, zejména z Asie a především z Číny až takovou, že dosavadní kapacity pro ni nestačí. Zoufalí odběratelé se snaží přeplácet pořadí, aby se na ně dostala řada s přepravními kontejnery, čímž vyhnali jejich ceny do nebes a neskutečně vyrostly ceny lodní přepravy.

Neprojevuje se to jen v klasických velkoobjemových dodávkách. Planeta je teď silně závislá na individuálních dodávkách e-commerce jednotlivých spotřebitelů rovnou z Číny, ale rychlosti a hlavně ceny jeho dodávky se šplhají do výšin, protože není čím je přivézt.

V prosinci se cena za dovoz z Asie do Severní Evropy oproti předchozímu roku prodražila o 264%. Ovšem i levnější cesty z Číny na Západní pobřeží Spojených států, tedy jen přes Pacifik, se tou dobou vyšplhaly na 145% a teď přichází zprávy, že v Americe přestávají stačit kapacity pro vykládku a není k dispozici dost lodí.

Počátkem deprese při pandemii se propadla i přeprava a její ceny, proto se ceny za přepravu z dílny světa Číny jako do USA, tak do Evropy oproti loňskému březnu s nízkými cenami vyšplhaly na 300% její tehdejší výše, řekl CNBC generální ředitel Redwood Logistics.

Jenže kvůli tomu nejsou kapacity ani pro jiné trasy, takže i doprava z Ameriky a Evropy se vyšplhala do závratných výšin. Čína se svůj nedostatek kontejnerů aj. snaží zoufale řešit a tak o vysoké ceně dopravy tento ředitel říká:

„Důvodem je, že Číňané se tak agresivně snaží dostat prázdné kontejnery zpátky, takže pak je těžké sehnat kontejnery pro americké exportéry,“ když si stěžoval i na to, že 3 ze 4 kontejnerů se z USA do Asie, kde po nich nesmírně prahnou, vrací prázdné.

Kvůli nedostatku kontejnerů v Asii zejména v zakázkami přetížené Číně, je jich teď už nedostatek nejen v Americe, ale i v Evropě, a nejen pro námořní dopravu. Nejsou kontejnery k dovozu zboží z Číny do železničních uzlů v Německu, Rakousku a Maďarsku.

Vzhledem k situaci s pandemií a s ekonomickou depresí se z Číny valí neskutečná množství zboží do Ameriky a do Evropy. Ale v opačném směru tok zboží naopak poklesl, což se dostalo do kritického stavu v posledním kvartále minulého roku a dále to pokračuje. Na Západě tedy vázne spousta prázdných kontejnerů, které Asie zoufale potřebuje.

Na světě je sice asi 180 milionů kontejnerů, ale „rozmístěné jsou na špatných místech,“ říká Yeage z Redwood Logistics.

To, co býval obyčejný obchodní přebytek Číny, se teď dramaticky promítlo do přebytků a nedostatků kontejnerů. „Na každé tři odcházející kontejnery se vrací jen jeden,“ řekl Yeage.

Jenže dodávky nových kontejnerů nejsou nic moc rychlého. Je nutno je objednat dlouho dopředu. Počátkem loňského roku byly všude lockdowny, ekonomika a dopravy se na chvíli propadly, a tak nikdo nové kontejnery neobjednával a výroba se prakticky zhroutila, stěžuje si Alan Ng z PWC, tj. z jedné z největších logistických společností působících v Číně a v Hong Kongu.

Lidé v obchodu a logistice moc nevěřili povídačkám o rychlém zotavení po V křivce, které má přijít po pandemii. Nikdo se na takové dopravní vzepětí nepřipravoval, neboť nikdo tak rychlé zotavení, k jakému teď dochází, nečekal. Teď je ale najednou třeba z dost zotavené Asie vozit množství zboží, o jakém se nikomu ani nezdálo.

Problém vznikl i kvůli letecké dopravě. Spousta zemí leteckou dopravu kvůli pandemii dusí. Jenže řada zboží, třeba iPhony, v poslední době létala spíše letadly. Teď ale plují v kontejnerech po mořích.

Normálně značná část letecky přepravovaného zboží nelétala speciálními dopravními letadly. Letadla s pasažéry měla obvykle svoji nosnost doplněnu ještě nákladem zboží, aby byla maximálně vytížená. Jenže teď, když lidé létají kvůli epidemii jen minimálně, najednou ta nákladová kapacita letadel chybí. Vše jde tedy kontejnery v lodích nebo vlacích a přitom vypuklo poptávkové šílenství po východoasijském zboží.

Samozřejmě, že kontejnerová krize se neprojevuje jen u samotných společností, které potřebují přepravovat zboží. Má dopady na následující dodavatelsko-odběratelské řetězce včetně maloobchodníků se spotřebitelským zbožím a e-commerce, kdy ty položky, na které klikáme na webu, pak obvykle přijdou z Číny.

Značnou část své výroby do Asie přemístily i takové společnosti jako Ikea a výrobní kapacity právě tam se také první z pandemie zotavily. Takže Ikea v Singapuru si v lednu na Facebooku stěžuje:

„Nárůst celosvětové poptávky po logistických službách v této době vedl ke globálnímu nedostatku přepravních kontejnerů, zácpy s frontami v námořních přístavech, nedostatku kapacity lodí a na některých trzích s lockdowny, kromě i jiných problémů.“

Plánovaná ohromná výroba v Singapuru je tedy teď nerealizovatelná, ač poptávka po jejich zboží je, protože vše vázne na zpoždění přepravy.

Yeager z Redwood Logistic to vysvětluje: „Maloobchodníci se musí rozhodnout, zaplatím ohromný příplatek nebo značně zpomalím dodávky a zklamu zákazníky? Náklady s tím spojené buď musí vzít maloprodejce, nebo je přenést na zákazníky,“ říká.

Nové kontejnery se samozřejmě mohutně objednávají, ale výroba nestíhá. Ng z PWC tvrdí, že podle zprávy šanghajského Centra pro mezinárodní dopravu potrvá nedostatek kontejnerů alespoň další tři měsíce a možná déle.

Do zmírnění této světové kontejnerové krize se tedy vkládá logistická složka čínského technického gigantů Alibaba a rozjíždí světový systém optimalizovaných objednávek pohybů kontejnerů, aby se i s tím, co je k dispozici, optimalizovala světová přeprava. Zatím se to rozbíhá ve více než 200 přístavech v 50 zemích a slibují si od toho, že by tak přepravní náklady z přístavu do přístavu mohly o 30 % až 40 % poklesnout, uvádí Reuters.

Chmurně ale zatím vypadá to, že dodávky nových kontejnerů nemohou probíhat tak rychle, jak by je výrobci teoreticky mohli vyrábět. Kvůli pandemii se zhroutily dodávky oceli a dřeva, ze kterých ty kontejnery dělají, a nemohou ho rychle sehnat tolik, kolik by potřebovali.

AC24.cz je také na  Facebooku Twitteru Telegramu  a  GAB.