To, jak je kde svobodný trh, se dobře poznává z tržních reakcí na vzniklé problémy. Kde je trh svobodný, tam okamžitě reaguje, situaci řeší a ti, kdo ji řeší, nesmírně vydělávají. (Foto: Flickr)

To je také jeden z důvodů, proč se Číně během pandemie tak dobře dařilo zachraňovat světové dodavatelské řetězce. Ovšem ne vždy je to snadné a Čína se zpočátku s takovými problémy musí rovněž tvrdě potýkat. Viz třeba energetická krize způsobená problémem s dodávkami paliv, zejména uhlí, navázaná i na problémy s dopravou, když světová lodní doprava nestíhá a v Číně záplavy nejenže vyřadily z provozu 60 uhelných dolů, ale i železnice, po kterých by se dala náhradní paliva dovážet.

Situace je tam dosud obtížná, trh ji ale řeší rychle, a kdo to řeší, vydělává.

K těm nejpalčivějším problémům současného trhu patří také nedostatek čipů, zejména pro automobilový průmysl. I tento nedostatek má na čínskou ekonomiku ohromné dopady, avšak jak to bývá na svobodném trhu, hned se situace chopí adaptabilní investoři jako ekonomické příležitosti a situaci řeší, na čemž nesmírně vydělávají. Proto se v Číně v mohutném měřítku náhradní výroba čipů rozbíhá a účastníci tohoto rozběhu nesmírně vydělávají.

A samozřejmě vydělávají i ti, kdo už čipy vyráběli, a teď se těší z vyšších cen a vyplatí se jim investovat do rozšiřování výroby, čímž zachraňují domácí automobilový průmysl, ač se to zatím ještě neděje v měřítku, jaké by bylo žádoucí, a rozvrat trhu elektronických součástí a automobilů trvá už měsíce.

Jedna z ne příliš velkých firem, která se tohoto businessu úspěšně chopila, je Hangzhou Lion Electronics Co., která se právě teprve před pár dny zapsala na Šanghajskou burzu, a libuje si, jak díky tomu vyrostla z nevelkého podniku do korporace obchodované na burze, když její meziroční nárůst zisků činí 257,3 procenta a letos za pouhé třetí čtvrtletí překonal 195 milionů yuanů (30,6 milionu $).

Společnost si pochvaluje, že prodeje jejích výrobků jako křemíkové desky pro výrobu čipů a polovodičová elektrická zařízení díky ohromné poptávce navazujících průmyslů, jako automobilového a spotřební elektroniky, neskutečně rostou.

Vývojář a výzkumník nových čipů firma Shanghai Fullhan Microelectronics Co., která náhradní čipy vymýšlí, si za třetí čtvrtletí užila nárůst čistého zisku o 554,4 procenta, když dosáhly 269 milionů yuanů.

Nelze vůbec pochybovat, že poptávka navazujících průmyslů jako spotřebitelská elektronika, vybavení pro automobilový průmysl a telekomunikační zařízení zůstane ještě dost dlouho neukojitelně vysoká a její pokles není v dohledu.

A tak v Číně na situaci reaguje trh jak z učebnice a firmy, které tam vyrábí čipy, investují do nových výrobních linek, aby na řešení této situace dobře vydělaly.

Např. v novém průmyslovém okresu Pingshan města Shenzen v jihočínské provincii Guangdon vůdčí čínský výrobce čipů Semiconductor Manufacturing International Corp. (SMIC) rozbíhá budování nového výrobního závodu, který má pomoci vyřešit domácí i globální nedostatek mikročipů.

Organizace, která podnikům pomáhá s rozvojovými plány v této oblasti Agentura služeb podpory investice v okrese Pingshan v Shenzenu pomáhá zařídit, aby zde vznikly veškeré navazující kapacity jako výrobna 12palcových křemíkových desek pro výrobu čipů, zásobníky plynu, sklady chemikálií atp., které ty výrobní linky čipů musí doplňovat, takže celková stavební plocha nového závodu bude zhruba 69 410 čtverečních metrů.

Rámcová dohoda o spolupráci do této investice zapojených firem vydaná SMIC v březnu předpokládá výši potřebných investic v částce 2,35 miliardy $ a výroba se rozběhne během příštího roku. Čínské podniky se těší, že celý tento obor čeká v pevninské Číně ohromná expanze, která se současným rozvratem dodavatelských řetězců v polovodičovém průmyslu pro adaptabilní podnikavce otvírá. A zase se ukazuje, že když hodíš šikulu do vody, vyplave s rybou v zubech, a čínský trh dovede takto hbitě reagovat a projevit se jako trh šikulů, kteří si v současné obtížné situaci dovedou poradit a vydělat na tom.

V Číně se do řešení těchto problémů zapojují ohromně, ale přeci jen nejsou sami. Pět největších výrobců křemíkových desek – TSMC, Samsung, Intel, GlobalFoundries a SMIC – od počátku letošního roku už oznámili celkem přes 225 miliard $ investic.

Může se to zdát jako úchvatné tempo, ale řešení krize čipů ještě není za rohem. Generální ředitel Intelu Pat Gelsner v nedávné interview se CNBC tvrdil, že každé čtvrtletí příštího roku se situace sice znatelně zlepší, ale že nabídka se vyrovná s poptávkou až tak roku 2023.

Nejvíce nedostatkem čipů postiženým odvětvím je asi automobilový průmysl, který po celém světě v důsledku nedostatku potřebné elektroniky na trhu musí omezovat výrobu. V Číně se trh mohutně do řešení uvedené situace zapojuje, a tak se tam stav poněkud zlepšuje, ač na úplnou nápravu si ještě počkáme. „Nejtemnější okamžiky zhroucení dodávek automobilových čipů už pominuly,“ tvrdil Global Times generální tajemník Asociace osobních automobilů v Číně pan Cui Dongshu. Ten také slibuje, že čínský průmysl se z této situace oklepe dříve než celý svět, když předvídá: „Ale na úplné skoncování s nedostatkem čipů si budeme muset počkat až po vrcholu prodejů při tradičním Jarním festivalu příští rok.“

Ovšem pro svět jako celek to zřejmě bude přeci jen horší, když IHS Markit podobně jako šéf Intelu předpovídá, že automobilní sektor se nezačne zotavovat a normalizovat dříve než v první polovině roku 2023. Těžké časy tedy čekají určitě i naši Škodovku.

Ovšem, ač se z toho Čína zřejmě, stejně jako ze všech pohrom, které přinesl ekonomický rozvrat vyvolaný pandemií, vyhrabe dříve než zbytek světa a sama výrazně přispěje k zotavení tohoto segmentu světového trhu, tak zatím i ona dopady uvedených problémů trpí.

Podle vyjádření výkonného viceprezidenta Čínské federace strojírenského průmyslu Chen Bina proneseného na Konferenci automobilních dodavatelských řetězců Číny 15. října sníží nedostatek mikročipů výrobu aut v Číně do konce letošního roku odhadem o více než 2 miliony vozidel.

Možná by ovšem šlo vznést hypotézu, že když se nejspíš vnitřní čínský trh čipů zotaví asi o rok dříve, než celosvětový trh, tak se Číně otevře příležitost svými auty více expandovat na světový trh a v blízkých letech ten letošní propad ve výrobě naopak v zahraničí hodně překonat.

Zdroj: cri.cn