Na cestující čeká bílé auto zaparkované na široké ulici v Changsha, hlavním městě provincie Hunan ve střední Číně. Na tomto obvykle vypadajícím taxíku je však něco neobvyklého – nemá žádného „řidiče“. (Foto: Facebook)

Changsha jako první v zemi spustila v dubnu pro veřejnost autonomní taxislužbu bez řidiče.

Ačkoli je služba v současné době omezena na vybraný region ve městě, který zahrnuje obytné komunity, komerční oblasti a průmyslové parky, je Changsha označována jako „město inteligentního řízení“ pro odhalení nejmodernější technologie pro veřejné použití.

Na provozu automobilů bez řidiče, přezdívaných jako robotaxi, se podílí čínský poskytovatel vyhledávání a těžká váha v umělé inteligenci (AI) Baidu a čínská automobilka FAW Hongqi a službu provozuje společnost Hunan Apollo Intelligent Transportation (Hunan Apollo) se sídlem v nové oblasti města Xiangjiang. Uživatelé mohou zavolat taxíky pomocí mobilní navigační aplikace Baidu Map.

Sedadlo řidiče ale není popravdě prázdné, ale je obsazené „bezpečnostním pracovníkem“. „Během režimu s vlastním řízením nemusím ovládat volant, pokud nenastane nouzová situace,“ řekl Cao Jiajie, technik Hunan Apollo.

„Dotykový displej ve vozidle identifikuje překážky a vytváří dynamické předpovědi v 360stupňovém zorném poli a zobrazuje stav vozovky kolem projíždějících vozidel, jízdních pruhů, křižovatek a semaforů,“ řekl Cheng Li, ředitel oddělení testování a provozu vozidel.

Podle mluvčího Xiangjiang Smart Tech Innovation Center město zkouší několik kategorií inteligentních vozidel, včetně samojízdných autobusů jezdících na první čínské demonstrační lince inteligentních autobusů v otevřeném prostoru.

Inteligentní autobusová demonstrační linka postavená v nové oblasti Xiangjiang je dlouhá 7,8 km. Po cestě má 22 zastávek v obou směrech a je v bezpečném provozu dva roky.

Plyn, brzda, volant a řadicí páka v těchto autonomních vozidlech jsou všechny řízeny počítačem, což umožňuje „řidiči“ lepší sledování během testovacích jízd, uvedl He Jiancheng, jeden z bezpečnostních pracovníků.

„Mým hlavním úkolem je řešit všechny nepředvídatelné situace, se kterými se auto může setkat,“ řekl.

Na základě jejich automatizované úrovně je inteligentní technologie řízení doma i v zahraničí zařazena do pěti kategorií od L1-L5. Samořídící taxíky a autobusy jezdící po silnicích v Changsha patří k L4, respektive L3, konkrétně „vysoce automatizovaná úroveň“ a „podmíněná automatizovaná úroveň“.

Přestože Čína je v odvětví s autonomním řízením nováčkem, ambiciózní plány od technologických gigantů jako Baidu, Alibaba a Tencent i od startupů jako Pony.ai toto odvětví nastartovaly.

Podle zpráv Autonomous Vehicle Disengagement Reports 2019 vydaných kalifornským úřadem pro motorová vozidla jsou v čele seznamu „ujetá vzdálenost/intervence“ samojízdné vozy Baidu, přičemž v první desítce se umístily další čtyři čínské společnosti.