Americký Federální úřad pro letectví za zavřenými dveřmi varuje před plány na využití nového spektra pro sítě 5G a říká, že má „vážné obavy“, že by vysílače mohly narušit systémy letadel. (Foto: Flickr)

Vzhledem k tomu, že operátoři mají začít využívat spektrum C-pásma pro 5G do konce roku, FAA vyjádřil „hluboké znepokojení nad potenciálním dopadem této technologie na bezpečnost letů“ a má v úmyslu vydat veřejné varování, jak je uvedeno v dokumentu.

Dokument, který napsal asistent správce FAA Bradley Mims a byl datován 6. října, vyvolává otázku, zda by operace 5G ve spektru C-pásma mohly potenciálně „interferovat s výkonem radarového výškoměru“, který je důležitým bezpečnostním systémem v kokpit, který měří vzdálenost mezi letadlem a zemí.

Letecký regulátor pracuje na „zvláštním bulletinu“ a sérii pokynů týkajících se používání 5G v pásmu C, ačkoli podle nejmenovaných představitelů a průmyslových zdrojů citovaných agenturou Reuters a Wall Street není jasné, kdy bude varování vydáno. Dokument by měl být zveřejněn až nová pravidla vstoupí v platnost.

Radarové výškoměry, které se používají ve všech dopravních letadlech, mohou mimo jiné pomoci zabránit pádům a srážkám ve vzduchu a usnadnit přistání za špatného počasí. FAA a někteří průmysloví experti se však obávají, že nové signály 5G vysílané pozemními rádiovými věžemi by mohly zkreslit údaje zařízení do té míry, že „některé systémy řízení letu již nefungují správně,“ uvádí se v článku.

Navzdory hrozným varováním FAA nesdílí Federální komise pro komunikace (FCC) stejné obavy. Po loňské revizi agentura – která reguluje vzdušný prostor – dospěla k závěru, že používání 5G v pásmu C by nemělo žádné škodlivé účinky na „dobře navržená“ letecká zařízení, což mobilním operátorům připravilo cestu k využívání spektra.

FCC zůstává odhodlána k bezpečnosti „a zároveň řídí zavádění nových technologií, které podporují potřeby amerických podniků a spotřebitelů,“ řekla mluvčí agentury Reuters.

Telekomunikační průmysl také bojoval proti obavám o bezpečnost. V prohlášení pro časopis CTIA – obchodní sdružení zastupující průmyslové giganty, jako jsou AT&T, T-Mobile a Verizon – argumentovalo, že „Jakékoli zpoždění v aktivaci tohoto spektra ohrožuje konkurenceschopnost Ameriky a naši schopnost řídit globální vedoucí postavení 5G.“ a dodal, že telekomunikační společnosti již využívají C-pásmo ve 40 zemích.

Nicméně, i když se zdá, že FAA a letečtí dopravci jsou stále v rozporu se svými regulačními a průmyslovými protějšky v FCC a telekomunikačních společnostech, úředník FAA řekl, že agentura bude na této otázce pokračovat ve spolupráci s dalšími úředníky, „aby letectví a nejnovější generace 5G celulární technologie může bezpečně koexistovat“.

Zdroj: pz.cz