V den katastrofy malajského osobního letadla na Ukrajině jednotky PVO ukrajinských ozbrojených sil prováděly cvičení, v rámci kterého nacvičovaly odblokování systému startu raket.  Agentuře Rossiya Segodnya dnes oznámil zdroj v jednom ze silových resortů Ukrajiny, že nestandardní situace během tohoto cvičení mohla stát za tragédií malajského Boeingu. „17. července bylo veliteli 156. protiletadlového raketového pluku předepsáno provést cvičení bojových jednotek, jehož cílem bylo přikrytí pozemní skupiny vojsk na předměstí Doněcku.


Měly být rozvinuty baterie, nacvičeno provázení cílů a vyplněny všechny algoritmy při doprovodu a možném sestřelu cílů pomocí rakety protiletadlového kompletu Buk-M1“, prozradil zdroj agentuře Rossiya Segodnya.

Podle slov zdroje, nehledě na to, že velitelům baterie byly rozdány klíče umožňující provedení odpalu raket, reálné vypuštění rakety 9M38M1 předpokládáno nebylo.

„K účasti na cvičení byly do Dněpropetrovsku vyslány z letecké základy Kulbakino v Nikolajevě, kde je dislokována 229. Brigáda taktického letectva, dva stroje Su-25. Tyto letouny měly stanoven úkol provést vzdušný průzkum a vyznačit kontrolní cíle v oblasti soustředění vojenských uskupení protiteroristické operace na západ od Doněcku“, upřesnil zdroj.

„Poté, co jeden ze strojů vstoupil do zóny odhalení protiletadlového kompletu Buk, začala obsluha protiletadlové baterie, která se nacházela nedaleko obce Zaproščenskoje, tento letoun doprovázet. S největší pravděpodobností a kvůli tragickému omylu, se směry obou letadel, nehledě na to, že letěly v různých letových hladinách, na určitou dobu shodovaly a na obrazovkách radarů se jejich odrazy slily do jednoho velkého bodu, což se stalo pro civilní letadlo osudové, protože v okamžiku, kdy se cíle sejdou na jednom azimutu, se systém doprovodu cílů automaticky přenastaví na cíl s větší plochou“, poznamenal.

Zdroj však při tom nedokázal vysvětlit důvod nepovoleného odpálení rakety. „Touto otázkou se zabývají zaměstnanci SBU, kteří přibližně v půl desáté večer odvezli velitele baterie i s celou posádkou“, vysvětlil a dodal, že nemá žádné informace o průběhu vyšetřování.

„Od roku 2001, po tragédii s ruským Tu-154 nad Černým mořem, byla prakticky všechna cvičení s účastí Buků zakázána. Z toho vyplývá, že vojáci mají praxi pouze s technickou obsluhou kompletu a s řízením vozidel“, předpokládá zdroj v ukrajinském silovém resortu, přičemž zdůraznil, že se jedná pouze o jeho názor.

EU získala data ministerstva obrany RF o pádu Boeingu

Hlava zastupitelství EU v Moskvě Vygaudas Ušackas sdělil, že EU dostala údaje ruského ministerstva obrany o havárii malajsijského Boeingu na východě Ukrajiny a nyní je analyzuje .

Poznamenal, že je zapotřebí úplného přístupu ke všem informacím a místu katastrofy, aby nezávislí experti měli možnost zjistit všechna fakta, na jejichž základě by se dal učinit závěr o okolnostech havárie a vinících.

21. července ruské ministerstvo obrany prohlásilo, že se letoun odchýlil po přeletu nad Doněckem od trasy na vzdálenost 14 km.

Navíc 5 km od Boeingu letěla ukrajinská stíhačka Su-25.Kyjev později prohlásil, že Boeing zůstal nad Ukrajinou ve vymezených hranicích stanovené trasy.

[quote align="center" color="#999999"]

  • Vážení a milí čtenáři, podpořte nás zakoupením předplatného nezávislého magazínu AC24 Vědomí
  • [/quote]

    Zdroj: czech.ruvr.ru