Založit si startup nebo malou firmu lze dnes provést téměř stoprocentně online. Nemusíte u toho ani hnout prstem… téměř. Ale co nejde dělat už tak snadno, je dát lidem vědět, že existuje, a že by se jim vaše služby mohly líbit. (Foto: Unsplashed)

To sice půjde také udělat z velké části online, ale rozhodně je potřeba kombinovat s offline marketingem. Někdy i tím guerilla. Například v podobě netradičních předmětů, jakými jsou vtipné nálepky, originální fotoklíčenky nebo hlava vašeho vedoucího na ponožkách. Ale rozhodně můžete volit i jednu z tradičnějších cest. Kde začít?

Začněte profesionálem na SEO

Nezapomínejte mít také vymazlené vaše webové stránky co se týká klíčových slov používaných ve vašem regionu nebo přímo s ním nějak spoljené. A mít velmi dobře udělaný web z hlediska SEO je snad povinností každého začínajícího podniku. To rozhodně nepodceňte, a ideálně si na to najměte profesionála, protože i v sobě sociálních sítí lidé stále dají na první dojem z vašeho webu jako seriózní prezentace. Nezapomínejte ale také na sociální sítě, kde se dnes pohybuje mnoho lidí všech věkových skupin. Jak na to?

Sociální sítě naruby

Podporujte lidi ve sdílené toho, že existuje. Nejen hashtagy nebo fotokoutkem, ale také například vytvořením geo-lokačního místa, které mohou do svých stories nebo příspěvků lidé zadat, aby se to ostatním zobrazilo. A navíc, budete pak mít i vy přehled o tom, kdo k vám chodí a jaký jsou segment zákazníků. Sociální sítě se dají využít i naruby, pro váš benefit. A koho je nejlepší pro úspěšnou online kampaň oslovit? 

Křížové postování a společná reklama

Pokud jsme společnost zaměřující se na lokální úroveň a místní trh, pak je nejpotřebnější začít být vidět ve vašem regionu. A nejen při startu vašeho podniku, ale také pro dobré jméno, je dobré si vybudovat vztah a spolupráci s jinými subjekty ve vašem okolí. Ať už se státním, neziskovým nebo jiným segmentem. Jakmile vás lidé začnou doporučovat a objevíte se na sociálních médiích některých z nich, máte jeden velký krok za sebou. Nebojte se tedy navrhovat vzájemnou propagaci a hledejte spolupráci, kdekoliv je to možné. 

Influenceři, vlogeři, blogeři a jiní-eři

Podpořte a zároveň se nechte podpořit od lokálních známých osobností, a to nemusí být hned ty velké pop-star show businessu. Ale například někdo z kategorie blogerů, vlogerů nebo influencerů. Divili byste, kolik mladých lidí je známých jen díky svým aktivitám online. Ti vám mohou propůjčit svůj hlas, a třeba vám i doporučit cílové skupině, ke které byste se jinak těžko dostali. Proto je neodsuzujte hned na první pohled a alespoň to s nimi zkuste, třeba vás překvapí. A ideálně, když vám dá i recenzi. Kde všude nechávat lidi, aby o vás mluvili? 

Pět hvězdiček je více než čtyři

Nechte známé lidi, ať o váš napíší recenzi. Nebo vás citují. Nebo vy citujte je a pak se nechte zpětně recenzovat. To, co o vás budou lidé říkat, budou také jiní lidé číst. Takže podněcujte diskuze, proste o veřejné recenze, nejen na vašem webu nebo tematicky zaměřených stránkách, ale také na Google a jiných platformách. Dávejte odměny za pozitivní recenze a ještě větší například za přivedení nového zákazníka. Motivujte lidi, aby o vás mluvili a doporučovali vás. To vám může jen pomoci. Ale co když lidé nemají sociální sítě a jejich počítač je jako z doby kamenné?

Letáky jsou na vesnici jako Instagram pro důchodce

I když se dnes tištěná média zdají být spíše pasé, je mnoho lidí, kteří je stále ještě berou za bernou minci. A to ani nemusejí být důchodci nebo starší lidé, ale zkátka jen ti, kteří se nechtějí probírat miliony nefiltrovaných a neověřených zpráv sociálních médií a chtějí jen ty zaručené zprávy. Proto nezatracujte klasická média, lokální tisk, ani tiskoviny v podobě plakátů nebo letáků úplně. Na menším městě nebo vesnici může mít často větší dosah a dopad než jen online kampaně. Jak udělat, abyste byli co nejvíce vídět? 

Nechte se být potkávaní

V poslední době hodně malých míst žije více jako komunita, takže je dobré, když se do ní tímto způsobem zapojíte i vy. Pokud jste na tom zrovna finančně dobře, podpořte financemi, výrobky nebo služby místní lidi, jejich projekty a iniciativy. Ústní doporučení a chvála se nedá koupit. Pořádejte dobrovolnické akce a akce zaměřené na občany místa, kde působíte. Pomáhejte nejen proto, aby to bylo vidět, ale hlavně proto, aby to přinášelo smysl. Tak si získáte srdce lidí, které byste jinak třeba vůbec neoslovili. 

Nechte lidi vás “ochutnat”

Vymýšlejte, kde a za jakých podmínek by vás lidé mohli chtít navštívit. Uspořádejte akce se speciální slevou. Pozvěte známou osobnost z oboru, ve kterém působíte, za kterou by se lidé mohli chtít vypravit. Uspořádejte den otevřených dveří spojených s nějakou promo-akcí. Nechte lidi “ochutnat” to, co děláte. Nebo můžete založit svůj věrnostní nebo fun-klub. Mít speciální merch a výhody pro věrné.Jak by to mohlo vypadat? 

Firemní merch

Dalším místem, které vám může výrazně pomoci být vidět jsou místní akce. Podle charakteru vaší společnosti tam buď můžete být jen reklamovaní, a nebo se tam můžete se svými výrobky nebo službou rovnou rozjet sami. Ať už je to jarmark, vánoční trhy, koncert, slavnosti města, dětský den, den otevřených dveří nebo cokoliv jiného. A nebo se rovnou můžete vydat na známé trhy, veletrhy nebo jiné akce spojené s vaší tematikou a zaměřením. Dejte o sobě slyšet, a buďte u toho pořádně vidět. Jaké máte firemní bundy, čepice a sluneční brýle?

Komerční sdělení.