Včera se stalo to, před čím mnozí dlouho varovali a jiní si mysleli, že je to jen nejapný vtip – Evropský parlament schválil zákaz prodeje aut se spalovacími motory od roku 2035.

Schválený návrh počítá s tím, že od roku 2035 by skončil prodej nových osobních a lehkých užitkových aut se spalovacími motory. Opatření se má týkat jen nových vozů, lidé by nadále měli mít možnost používat starší vozidla se spalovacími motory i taková auta na trhu s ojetinami dál kupovat.” (zdroj)

O tom, že se u nás 41% elektřiny vyrábí spalováním uhlí jsem nedávno psal, ale rád bych se na ten nesmysl s elektromobily podíval ještě z jiného pohledu. Tím pohledem je samotné množství elektřiny, které by bylo potřeba vyrobit.

Nedávno mi o tom napsal v diskuzi Martin Vozka a tak jeho úvahu přetiskuji:


Lidé vidí jen druhotný problém s auty (dojezd, cena, opotřebení baterií, atd.), ale tohle je jen špička ledovce problémů s plošným zavedením el. aut. Kdysi jsem si dělal takovou povrchní analýzu, co by to znamenalo, kdyby se měly všechna auta změnit na elektrická…
Moje úvaha, proč jsou elektromobily slepou uličkou, nebo max. jen lokálním řešením:
Každý, kdo v hodinách fyziky na střední nespal, umí si tohle z dostupných materiálů spočítat sám.

Vycházím z:
Jaderná elektrárna Temelín, 2 bloky každý výkon 1082 MW (zdroj)
Hyundai Kona verze ECO

Proč Hyundai Kona? Protože má takové přijatelné parametry dojezdu (mezi elektromobily) a takovou, spíše nižší kapacitu akumulátorů (40kW), aby mě někdo neosočil z manipulace. Tesla má třeba kapacitu kolem 75 kWh, a i Kona se dělá ve verzi s 56 kWh. 
Pro zajímavost pidi auto Škoda Citygo má dojezd jen 256 km a kapacitu akumulátorů skoro 37 kWh.
Takže Kona má dojezd na 1 nabití až 345 km, akumulátory o kapacitě 39,2 kWh, (pozn. pro ženy: to je jako byste si pustili doma najednou 40 žehliček o příkonu 1000 W na 1 hodinu).

Počet registrovaných osobních automobilů v ČR:  5 592 738 (v roce 2017, kdy tendence je stoupající o cca 200 000 ks/rok, takže v roce 2020 je počet nesporně vyšší, přesto počítám s hodnotou nižší z roku 2017)

Takže kdyby se nahradily všechny osobní automobily elektromobilem parametrů Hyundai Kona, tak instalovaná kapacita akumulátorů na všech osobních automobilech v ČR by byla:
5 592 738 ks x 39,2 kWh = 219 235 329,6 kWh, což je 219 329,6 MWh  (což odpovídá cca 203 blokům JE Temelín jedoucích 1h).

Budu zase mírnější a budu počítat, že se každý automobil denně vybije jen z 1/2, a že vyjedou denně jen 2/3 aut, tak by bylo potřeba nabít denně kapacitu 73.110 MWh. 
Kdyby se tato kapacita rozdělila na 8 hodinové nabíjení, tak by bylo potřeba okamžitý výkon 9.139 MW, což odpovídá 8,4 blokům Temelína, tzn. přistavět dalších 7 bloků.

Pro příklad: 
Jsme v domácnosti 2 lidi ve 2 pokojovém bytě máme spotřebu za rok cca 1,7 MWh (keramická deska, el. trouba, jinak běžné spotřebiče). Kdybychom měli uvedený elektromobil a nabíjeli (zase budu mírnější) jen 3 dny v týdnu, auto si řekne o cca 6,24 MWh za rok. Tedy elektromobil do rodiny, i při těchto mírných parametrech je jako další 3,7 domácnosti.

S nabíjením aut souvisí další problémy problémy:




K tomu snad dodám jen to, že před pár dny postihl Prahu masivní blackout – nejezdily ani tramvaje, lidé zůstali ve výtazích.
A důvod? – stará a přetížená rozvodná stanice na Chodově. A to tu máme zatím, jen pár elektro-aut…

Ale přece máme solární panely?

Abych tu ale nezněl jako naprostý odpůrce elektromobility – sám jsem si nedávno pořídil elektrickou koloběžku, jezdím s ní po Praze a koupil si i několik solárních panelů a z nich ji nabíjím. Ale vím, že je to jen taková legrace a spíš geek-koníček.

Jen pro srovnání – 2 panely s výkonem 190W koloběžku za den bez problému nabijí – pokud je tedy hezky. Ovšem koloběžka má baterii 1kWh a zmíněná auta 37-75 kWh. – tedy potřebovali byste JEN na nabití svého auta 37x-75x více panelů – tedy 74-150 velikých panelů na každém rodinném domku… Přitom v reálu se na střechu vejde tak 20-30 panelů…

Buďto se tedy počítá, že se bude jezdit auty – tak nějak levičácky – sdíleně – tedy, že bude třeba POUZE jedno v ulici na pět domů, nebo se nebude jezdit vůbec a nebo, že skutečně VELICE VÝZNAMNĚ poklesne naše populace…

Těžko si totiž představit, že jinak by bez jakýchkoli čísel, byl někdo schopen takovou hloupost schválit.

Jan Tománek