Německá asociace pro elektromobilitu (Bundesverband eMobilität, BEM) podle zpráv zveřejněných na platformě X podala žádost o insolvenci. (Foto: Flickr)

Tato zpráva, kterou přinesl deník WELT, vyvolala vlnu reakcí a otázek ohledně budoucnosti elektromobility v Německu, které je považováno za jednoho z evropských lídrů v tomto sektoru.

BEM, organizace založená s cílem podporovat rozvoj elektromobility a prosazovat zájmy firem v tomto odvětví, se podle dostupných informací potýká s finančními problémy v důsledku nepříznivého tržního prostředí.

Příspěvky na X naznačují, že insolvence může být spojena s poklesem zájmu o elektromobilitu po nečekaném zrušení vládních dotací na nákup elektrických vozidel v prosinci 2023.

Tento krok vedl k výraznému poklesu registrací nových elektromobilů, což negativně ovlivnilo celý sektor.

Podle údajů německého Svazu automobilového průmyslu (VDA) klesly registrace nových bateriových elektrických vozidel (BEV) v prvním čtvrtletí 2024 o 14 %, přičemž v březnu 2024 došlo k poklesu o 22 % oproti předchozímu roku.

Experti připisují tento propad nejen zrušení dotací, ale také ekonomickým faktorům, jako je recese, vysoké ceny energií a rostoucí konkurence ze strany čínských výrobců.

„Pokles zájmu o elektromobilitu a nedostatek politické podpory vytváří obtížné podmínky pro organizace, jako je BEM, které závisí na podpoře průmyslu a veřejných zdrojů,“ uvedla Anja Zeller, mluvčí pro dopravní politiku VCD Hessen e.V..

BEM, která koordinovala iniciativy pro rozvoj nabíjecí infrastruktury a lobbovala za elektromobilitu, se tak ocitla v situaci, kdy nedokáže pokračovat ve svých aktivitách bez dalšího financování. Insolvence BEM není ojedinělým případem.

V posledních letech čelí finančním potížím i další subjekty v sektoru elektromobility, jako například výrobce elektromobilů e.Go, který podal žádost o insolvenci již podruhé od roku 2020, či výrobce elektrických skútrů Unu, jehož aktiva převzala společnost Emco..

Tyto případy ilustrují širší výzvy, kterým čelí německý automobilový průmysl, včetně rostoucích nákladů na výzkum a vývoj, vysokých cen energií a nejistoty ohledně budoucí podpory ze strany vlády.