Federální vláda nechala instalovat silniční zátarasy v různých městech po celé zemi s cílem získat vzorky DNA projíždějících motoristů. Tento projekt v hodnotě milionů dolarů pobouřil řidiče a zalarmoval ochránce občanských svobod. Na kontrolních stanovištích jsou uniformovaní agenti, kteří blokují vozovku a navádějí řidiče do testovacího prostoru nebo na parkoviště. Tam jsou řidiči požádáni, aby federální vládě poskytli vzorek slin nebo krve. Zátarasy jsou součástí studie provedené Národním úřadem pro bezpečnost dálničního provozu (National Highway Traffic Safety Administration – NHTSA).


Tento úřad zadal Pacifickému institutu pro výzkum a hodnocení (Pacific Institute for Research and Evaluation) se sídlem v Calvertonu, aby zhotovil zátarasy. Celý projekt stojí podle NBC News Dallas-Fort Worth daňové poplatníky 7,9 milionu dolarů.

Úřad potvrdil, že projekt je nyní realizován v 30 amerických městech.

Řidičům je za poskytnutí vzorků DNA nabízena finanční odměna. Aktuální sazba je 10 dolarů za výtěr z ústní dutiny a 50 dolarů za krev odebranou ze žíly. Cílem akce je podle NHTSA snížit množství dopravních nehod způsobených řízením pod vlivem omamných látek s tím, že se analyzují tělní tekutiny přímo na silnici.

„Chtějí zjistit, kolik testovaných motoristů řídilo pod vlivem alkoholu, předepsaných léků a dalších látek,“ řekl poručík Freddie Turrentine z Úřadu šerifa okresu St. Clair v Pell City.

 

Je to dobrovolné?

NHTSA tvrdí, že testování je „dobrovolné“, řidiči však mají poněkud jiné zkušenosti.

Kim Cope z North Fort Worthu uvedla, že kontrolní stanoviště, na kterém byla zastavena, nefungovalo vůbec dobrovolně. Dne 15. listopadu byla přinucena, aby zajela na parkoviště, a musela se podřídit dechové zkoušce. Stalo se to, když měla přestávku na oběd. „Ukazovala jsem, že chci jet dál, ale ten chlap mě nenechal projet a přinutil mě zajet na parkoviště,“ řekla NBC News.

„Požadovali výtěr z ústní dutiny a nabízeli za to 10 dolarů. Za vzorek krve by zaplatili 50 dolarů.“ Žena však o peníze neměla zájem. „Podřídila jsem se nakonec dechové zkoušce, protože jsem si myslela, že se tak co nejdřív dostanu pryč.“

„Jak to může být dobrovolné, když tam stojí policajt v uniformě a ukazuje vám, abyste sjeli ze silnice?“ ptá se Susan Watson, výkonná ředitelka alabamské pobočky Americké unie občanských svobod (American Civil Liberties Union). „Zastavíte? Samozřejmě že ano.“

„I když je to dobrovolné, nic dobrovolného na tom nebylo, zastavit tam a poslouchat o DNA za PENÍZE,“ řekl J. Bosey z Alabamy poté, co byl v červnu zastaven na kontrolním stanovišti.

Další řidič, Carl Olund, řekl NBCDFW.com, že byl na stanovišti ve Forth Worthu přinucen se podrobit testům dechu a slin. Nevěděl, že zastavit je „dobrovolné“, a jeho smysl pro spolupráci mu říkal, že když odjede a odmítne spolupráci, bude ho „4 až 5 policjatů stíhat“.

„Není to prostě správné, že vás mohou přinutit sjet ze silnice, když jste se ničeho špatného nedopustili,“ míní Kim Cope. „Nic z toho dobrovolné nebylo.“

A jak zjistil advokát z Forth Worthu, některé testy se provádějí zcela bez souhlasu testovaných subjektů. Advokát Frank Colosi uvedl, že na formuláři, který řidiči dostávají, se malým písmem píše, že jejich dech byl testován „pasivním alkoholovým senzorem předtím, než dali svůj souhlas“.

Takový test lze provést dechovým senzorem umístěným ve svítilně. Když policista posvítí svítilnou řidiči do obličeje, není to jen kvůli zastrašení a ponížení. Může to být také kvůli provedení neoprávněné dechové zkoušky.

„Prostě vám lžou, když tvrdí, že je to dobrovolné, protože v tu chvíli vás už testují,“ řekl Colosi.

 

Problémy

[quote align="center" color="#999999"]

Aura autority. NHTSA sice tvrdí, že projekt je „dobrovolný“, dostává se ale do konfliktu, když rozmisťuje zátarasy a najímá místní uniformované policisty. Ačkoli jsou technicky „mimo službu“ v rámci svých místních oddělení – a jsou placeni přímo federální vládou – používají oficiální policejní uniformy, policejní vozy a zařízení potřebné k tomu, aby přiměli řidiče zastavit. Aby tvrzení o dobrovolnosti bylo pravdivé, lidé provádějící testy by museli mít na sobě běžné oblečení a nechovat se jako policisté dávající příkazy.

Neúčinnost.  Selský rozum nám říká, jsou-li testy dobrovolné a jejich cílem je odhalit lidi porušující zákon, pak jejich výsledky musí být k ničemu. Lidé, kteří řídí pod vlivem nějaké omamné látky, udělají všechno proto, aby je nechytili. Mezi testovanými tak budou zejména řidiči, kteří nebyli pod vlivem žádné látky a jen chtěli snadno získat od státu nějaké peníze.

Vysoké náklady. V zemi, která vykazuje roční deficit ve výši bilionu dolarů, nachází federální vláda skutečně bizarní způsoby, jak peníze utrácet. Téměř 8 milionů dolarů za neúčinný a agresivní průzkum by mohlo být klidně ušetřeno.

Testování bez souhlasu.  Výpověď Kim Cope nás přivádí k otázce, nakolik je celá tato akce dobrovolná. A jak už bylo výše zmíněno, „pasivní alkoholové senzory“ se používají, aniž by s tím lidé souhlasili.

Federální přesah.   Zátarasy jsou přinejmenším v některých případech instalovány federální vládou, aniž by tom místní úřady věděly a souhlasily s tím. Alabamský guvernér Robert Bentley obdržel stížnosti týkající se kontrolních stanovišť NHTSA a přiznal, že o jejich existenci neměl tušení.[/quote]

Dalším pochybným efektem tohoto projektu je to, že učí veřejnost, aby si zvykla na to, že federální agenti postaví na silnicích zátarasy z jakéhokoli důvodu. Chtějí-li Američané žít ve společnosti, která neakceptuje policejní kontroly jako rutinní součast každodenního života, musí se podobným projektům postavit.