V bývalém Sovětském svazu, v pozdních padesátých a šedesátých letech, bylo mnoho knih, zpochybňujících politický systém, distribuovaných soukromě, jako samizdaty. Jejich autoři na tantiémách nikdy nevydělali ani cent. Právě naopak byli stíháni, diskreditováni v oficiálním tisku a posíláni do exilu – v nechvalně známých sibiřských gulazích. Přesto psát nepřestali. Proč? Protože potřeboval sdílet to, co cítili. Od evangelia až po politické manifesty – literatura umožnila myšlenkám cestovat a dokonce i měnit svět. Nemám nic proti lidem, kteří za své knihy vydělají peníze; tak se přece živím i já. Ale podívejme se na to, co se právě děje. SOPA (Stop Online Piracy Act) může zničit internet. Toto je SKUTEČNÉ NEBEZPEČÍ, nejen pro Američany, ale pro nás všechny, protože tento zákon – pokud bude schválen – ovlivní celou planetu.

Jaký mám na to názor? Jako spisovatel bych měl obhajovat "duševní vlastnictví", ale nedělám tak.

Staré "dobré" časy, kdy měla každá myšlenka svého vlastníka, jsou navěky pryč. Za prvé proto, že jediné, co každý dělá, je, že recykluje stále stejné čtyři motivy: milostný příběh mezi dvěma lidmi, milostný trojúhelník, boj o moc a příběh putování. A za druhé proto, že jediné, co spisovatelé chtějí, je být čten, ať už v novinách, blozích, pamfletech, nebo na facebookovské zdi.

Čím častěji slyšíme v rádiu píseň, tím je pravděpodobnější, že si koupíme celé album. S literaturou to není jinak. Čím více lidé knihu "piráta" znají, tím lépe. Pokud je úvod zaujme, koupí si druhý den celou knihu, neboť není nic namáhavější než čtení dlouhých pasáži na obrazovce počítače.

Piráti světa, sjednoťte se a staňte se piráty pro všechno, co jsem kdy napsal!

1. Někteří ale řeknou: ,,Jsi dostatečně bohatý na to, aby ti nevadilo, že se tvé knihy šíří zdarma."

V tom mají pravdu, jsem bohatý. Ale byla to touha po bohatství, která mě přivedla k psaní? Ne. Rodina i učitelé mi všichni říkali, že v psaní nemám žádnou budoucnost. Psát jsem začal a nadále píšu proto, protože mi to dává radost a smysl mému bytí. Pokud bych to dělal pro peníze, mohl jsem přestat psát před lety a ušetřit se tak všech těch negativních recenzí, s nimiž jsem se musel vyrovnávat.

2. Vydavatelství řeknou: ,,Umělci nepřežijí, pokud nebudou zaplacení."

V roce 1999, kdy byly mé knihy poprvé vydané v Rusku (v třítisícovém nákladu), trpěla tato země vážným nedostatkem papíru. Náhodou jsem však narazil na "pirátskou" verzi Alchymisty a uveřejnil jsem ji na mé webové stránce. Rok na to, když krize pominula, se tištěné edice prodalo 10.000 výtisků. Do roku 2002 jsem v Rusku prodal milion kopií a v současnosti toto číslo činí již 12 milionů.

Když jsem cestoval vlakem napříč Ruskem, potkal jsem více lidí, kteří mi řekli, že mé knihy objevili poprvé díky "pirátské" verzí, kterou jsem uveřejnil na webu. V současnosti provozuji stránku " Pirate Coelho", kam dávám odkazy na mé knihy, které jsou dostupné na internetu. A prodej mých knih stále roste – v současné době je to téměř 140 milionů výtisků po celém světě.

Právě "pirátství" nás může přivést k umělcovu dílu. Pokud se vám nápady autora nebo autorky zamlouvají, budete chtít knihu mít u sebe doma. Dobrá myšlenka nepotřebuje ochranu.

Pokud jste snědli pomeranč, musíte se vrátit do obchodu, abyste si koupili další. V tomto případě je pochopitelné, že zaplatíte na místě. Avšak při uměleckém díle si nekupujete papír, inkoust, štětec, plátno či noty, ale myšlenku – zrozenou z kombinace těchto produktů.

Vše ostatní je buď chamtivost nebo ignorance.

 

AC24: Návrhy SOPA a PIPA nejsou definitivně mrtvé, ale byly odloženy na neurčito, nicméně v  současné podobě se k projednávání nejspíše nedostanou.

 

Zdroj: http://draksavracia.sk/2012/01/21/co-si-myslim-o-sopa/