Podle čísel v pondělí zveřejněných statistickou agenturou Evropské unie Eurostatem padala průmyslová výroba v 17 zemích eurozóny v listopadu už třetí po sobě následující měsíc. Pokles o 0,3 procent v listopadu byl horší než předpovědi finančních analytiků, kteří očekávali lehké zotavení. V porovnání se stejným měsícem v roce 2011 byla průmyslová produkce eurozóny o 3,7 procenta nižší. Jiná data zveřejněná v pondělí odhalila, že největší ekonomika Evropy Německo utrpělo v posledním kvartále 2012 prudký pokles. Německá ekonomika, která obnáší 28 procent hrubého domácího produktu HDP eurozóny, se propadla o 0,5 procenta.

To srazilo německé tempo růstu v roce 2012 na pouhých 0,7 procenta, což je o dost níže než tempo růstu této země v roce 2011 tj. 3,0 procenta.

Nejvýznamnějším projevem ekonomického obratu dolů v Německu je propad investic německých společností do výroben a strojů. I přesto, že benchmarková úroková sazba, jak ji stanovila Evropská centrální banka, je skoro u nuly, investice do výroben a strojů během roku 2012 spadly o 4,1 procenta. To je v porovnání se 7,3 procenta růstu těchto investic v předchozím roce.

V souladu s posledními čísly německá vláda snížila svou předpověď ekonomického růstu v roce 2013 z už skromného 1,0 procenta na pouhých 0,4 procenta.

Pokles investic do výroben a strojů je nejjasnějším ukazatelem toho, že Němečtí ředitelé očekávají pokračující a prohlubující se pokles na pro tuto zemi klíčových ekonomických trzích Evropy. Německý export do Evropy v roce 2012 poklesl o 2,0 procenta. Plnocennou katastrofu se podařilo odvrátit jen zvýšením německého exportu do Severní Ameriky, Mexika a na Dálný východ.

Německý exportní průmysl je rovněž ohrožen vzestupem hodnoty eura, které v uplynulých šesti měsících oproti US dolaru získalo 8 procent. Na schůzce hospodářských vůdců v Luxemburgu na počátku tohoto týdne vyjádřil odcházející šéf ministrů financí euro-oblasti Jean-Claude Junckler obavy ze vzestupu hodnoty eura kvůli evropskému exportu.

Německo je ale v současnosti jedinou větší evropskou zemí, co zažívá byť i minimální výši růstu. Podle čísel z Francouzské centrální banky, z druhé největší ekonomiky tohoto kontinentu, se Francie sotva vyhnula oficiálnímu propadu do recese vykázáním 0,1 procentního růstu ve třetím čtvrtletí 2012. Jak ve druhém, tak ve čtvrtém čtvrtletí se národní ekonomika propadla.

Uvnitř samotné eurozóny je oficiálně v recesi sedm zemí, z nichž Řecko, Portugalsko, Španělsko a Itálie zabředly do hlubokého propadu. Mimo eurozónu se čeká, že Velká Británie v roce 2013 sklouzne do „třetího ponoru“ do recese.

Čím dál vratší povahu evropské ekonomiky podtrhuje situace jednoho z jejích klíčových průmyslů – automobilního. Ač některé německé společnosti, zvláště Volkswagen jsou schopny v některých oblastech světa rozšiřovat, trhy s auty v Evropě se dramaticky propadají. Prodeje VW se v Západní Evropě kromě Německa propadly o 6,5 procenta.

Podle největšího výrobce vozů v regionu se registrace nových vozů v Evropské unii v roce 2012 propadla o 8,2 procenta na jen o málo více než 12 milionů aut, tj. nejnižší úroveň do roku 1995. V Německu byl propad prodejů aut relativně mírný – 2,9 procenta v roce 2012 v porovnání s předchozím rokem, ale v dalších evropských zemích byl ten pokles daleko mohutnější.

Prodeje aut ve Španěsku spadlo o 13,4 procenta, ve Francii o 13,9 procenta a v Itálii o 19,9 procenta. Registrace aut v Řecku poklesla o více než 40 procent v porovnání s rokem 2011.

Ta recese se v automobilním průmyslu zhoršuje. Prosinec byl nejhorším měsícem roku 2012 v registraci nových vozů s poklesem o 16,3 procenta po celé EU. Prodeje aut už teď klesají celých posledních 15 měsíců.

Výrobci aut reagovali na poklesy prodejů novou vlnou prořezávky pracovních míst. Před měsícem GM-Opel oznámil, že uvádí do útlumu svou činnost v německém závodě Bochum.

Francouzský Peugeot-Citroen minulý týden ohlásil 16,5 procenta propadu celosvětových prodejů, z čehož v úterý obvinil „krizi s dopadem na evropský trh automobilů,“ Renault oznámil plány na zrušení 7 500 pracovních míst ve Francii do roku 2016.

Za kanálem japonský výrobce vozů Honda v pátek vydal prohlášení oznamující zrušení 800 míst v britském závodě u Swidonu s odkazem na propad poptávky po celé Evropě.

Ekonomická a sociální katastrofa zachvacující Evropu se zintenzivňuje a evropská vládnoucí třída z ní kořistí krácením mezd a sociálních podmínek pracujících na tomto kontinentě na úroveň blížící se zvláštním ekonomickým zónám Číny a Dálného východu.

Evropští vůdci, ač s plným vědomím hrozných sociálních dopadů, jsou rozhodnuti zintenzivňovat zbídačující opatření. Ve své pondělní diskusi s Alexisem Tsiprasem, vůdcem řeckého hnutí SYRIZA, německý ministr financí Wolfgang Schäuble opět zase vyhlásil, že v Evropě neexistuje vůči zbídačování žádná možná alternativa.

Nedostatek ziskové návratnosti v evropském průmyslu v kombinaci s připraveností vůdčích světových centrálních bank vytvářet bankám k dispozici virtuální úvěry osvobozené od úrokových sazeb pohání novou bublinu dluhopisého braku. Pondělní Financial Times uvedl, že pro rok 2012 byla charakteristická „sháňka po braku na světových trzích“ a že s ohledem na rok finančního krachu v roce 2008 to evokuje „pocit déjà vu.”

Překlad: Miroslav Pavlíček

Zdroj: globalresearch.ca

]]>